אורי יוגב: "בדיוני תקציב 2015 נתמקד בתחום ההפרטות"
מנהל רשות החברות אמר את הדברים בכנס לשכת רואי החשבון והתבטא גם בנושא מהפכת הדירקטורים שמקדם האוצר: "השרים לעתים מתבלבלים בין תפקידם כבעלים לתפקידם כרגולטורים", ובנושא הנמלים: "בסופו של יום הם צריכים להיות פרטיים"
- יוגב עושה סדר: הסוף להעדפת בני משפחה בנמלים ובחברת החשמל
- אורי יוגב: "היצרנים הפרטיים לא יחזיקו מעמד אם לא נמשיך בפירוק מונופול חברת החשמל"
- אורי יוגב: "לא יהיה הסדר חוב בדואר"
בהקשר זה אמר יוגב כי אין לו ספק כי אם חברות ממשלתיות גדולות, גם אלה שלא מיועדות להפרטה, יונפקו לציבור הן יפעלו טוב יותר. לדבריו, "אנחנו נהיה במקום של שקיפות ויעילות, והמחסום הכי אמיתי להגן על הנהלות, דירקטוריונים, התנהלות עסקית עד הקצה. למשל, בחברה עם 75% ציבור, לא היה קורה מה שקרה עם הפלסטינים וחברת החשמל". עוד אמר יוגב כי "נמלים בסופו של יום צריכים להיות פרטיים. זו החלטת הממשלה, זה ההסכם עם הוועדים, וזו המציאות בעולם מלבד כמה חריגים, וננסה לעשות זאת בשנים הקרובות".
בנוגע לנבחרת הדירקטורים אמר יוגב כי המטרה היא לייצר מצב שבו דירקטורים הם מקצועיים ובלתי תלויים. "תפקיד הדירקטור בחברה ממשלתית הוא מורכב. יש לו את הממשלה בסביבה ואת השרים בסביבה, שלעתים מתבלבלים בין תפקידם כבעלים לתפקידם כרגולטורים. אנחנו בעיצומו של המועד הקשה ביותר, שחלק מהפוליטיקאים מוכנים ללכת על זה וחלק פחות". יוגב אמר כי בשבועות הקרובים ימונו עוד דירקטורים ולאורך זמן ייווצר מאגר של דירקטורים איכותיים.
יוגב ציין כי צריך לתקן את חוק החברות, גם בנוגע לדירקטורים וגם בנוגע לכך שהחוק לא נותן דגש ליעילות ולרווחיות. "צריך לשנות את השיטה, אך מתוך 12 החברות העיקריות, חמש הן מוקדי הפסד ובהן צריך להתמקד. אין היום הליך סידור שהמדינה אומרת זו המדיניות, ברמת תחומי הפעליות והסטנדרטים. צריך לחייב את הממשלה לעשות תהליכים שהיום היא לא עושה. שיהיה תהליך לפיו אחת לשלוש שנים צריך לקבל החלטות על מתווה שיתן בהירות".
על דואר ישראל, אמר יוגב "יש פה בפירוש עוד כישלון של המדינה. זה הסתדרות שלא מאפשרת, דירקטוריון, הנהלה וממשלה שהיו צריכים להתנהל אחרת".
"החברות הממשלתיות פועלות במקומות של כשל שוק"
לילי אילון, סגנית בכירה למנהל רשות החברות הממשלתיות, הציגה נתון בכנס לפיו מועסקים כ-60 אלף עובדים בחברות הממשלתיות-מספר שלא השתנה בשנים האחרונות. "החברות הממשלתיות פועלות במקומות שהמדינה חושבת שיש כשל שוק. אף אחד לא ידאג לדיור למיעוטי יכולת, מלבד חברה ממשלתית. אני מודה שצריך לשפר את מה שהיא עושה, אך משפחות רבות היו מוצאות עצמן ברחוב לולא עמידר. אם היינו צריכים לשלם לספק פרטי על חשמל, חלקנו לא היה מאיר את הבית או משתמש ברדיאטור. זה לתפיסתנו מוצר חיוני. כנראה שבכל מקרה בגודל כמו שלנו יש מונופול טבעי להולכת החשמל. אלמלא הרגולטור כמו רשות החשמל שדואג לאינטרס הריבוני של מדינת ישראל. אף חברה פרטית לא תסכים לעשות את מה שחברת חשמל נדרשה לעשות ב-2011, כאשר מחיר הדלקים עלו ב-30% אך היא יכלה להעלות מחירים ב-10%. נוצר לה פער תזרימי גדול. אנחנו צריכים כל הזמן להבין שהמדינה אומרת לתעשיות הבטחוניות להשקיע במו"פ, כשחברה פרטית הייתה מבקשת מהמדינה מחיר הרבה יותר גבוה משום שהיא יודעת שהיא לא יכולה למכור את התוצרים. החברות הממשלתיות. גם הרכבת, באופן מובנה מפסידה, למרות שבהסכם החדש מ-2013 היא תרוויח.חברת הביטוח אשרא מבטחת רק במקומות שאף מבטח אחר לא הסכים- במקומות מסוכנים וטווחי זמן ארוכים."
לעצור את ההשחרות בדו"חות הכספיים
רו"ח איריס שטרק, לשעבר יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, אמרה בכנס כי יש להכפיף את החברות הממשלתיות לרשות ניירות ערך. "לא ייתכן כי כי בדו"חות הכספיים של חברות ממשלתיות יהיו דפים לבנים ושורות מושחרות. זה מה שמאפשר קרקע נוחה לצמיחת תופעות שליליות ואף פליליות, דוגמת הפרשות האחרונות בנמל אשדוד. זהו מחדל שיכול לחזור על עצמו בחברות ממשלתיות נוספות. נדרשת הכפפה מלאה שתקבע בחוק, של החברות הממשלתיות לרשות לניירות ערך. כפי הכבר היום חברות שהנפיקו אג"ח,כמו חברת חשמל ודואר ישראל,מחויבות בדיווח לרשות ני"ע ובנוסף, על החברות לאמץ וליישם את כללי הממשל התאגידי התקין ואת הקוד האתי".