בלעדי לכלכליסט
חברת תמלול גילתה שינויים בפרוטוקולי הרכבת ופוטרה מיד
רכבת ישראל פיטרה את חברת איגמי בטענה ששינתה פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון והשמיטה מהם מידע, אך בחברה טוענים שאת השינויים ביצעה מזכירת הרכבת, לבקשת היו"ר דורון וייס, ושוקלים לתבוע. הרכבת: "הפסקת ההתקשרות נעשתה לפי החוזה"
רכבת ישראל פיטרה מעבודתה את חברת איגמי, שמספקת לה שירותי תמלול של פרוטוקולי ישיבות הדירקטוריון, בנימוק של חוסר שביעות רצון לכאורה. ברכבת טענו שאיגמי ערכה שינויים בפרוטוקולים והשמיטה חלקי דברים של דירקטורים שונים, ואילו באיגמי טוענים שפעלו אך ורק על פי ההנחיות שקיבלו, וכי כל השינויים שהוכנסו לפרוטוקולים בוצעו על ידי המזכירה של רכבת ישראל.
- דירקטוריון הרכבת מגבה את היו"ר: השינוי בפרוטוקול - "טעות בתום לב"
- אורי יוגב מאשים את יורשו כיו"ר הרכבת בשינוי פרוטוקולים
- אושר מינויו של דורון וייס ליו"ר רכבת ישראל
כל זאת בהמשך לפרשייה שהתפרסמה בפברואר האחרון, אז התכנס דירקטוריון רכבת ישראל לישיבה בהולה, כשעל סדר היום בדיקת טענותיו של היועץ המשפטי של הרכבת עו"ד ירון זפט כלפי יו"ר הדירקטוריון דורון וייס, על כך ששינה ללא אישור פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון שעסקו במינוי בעלי תפקידים בכירים בחברה.
הדירקטוריון קיבל את עמדת היו"ר דורון וייס
זפט גילה פער בין גרסאות מודפסות של ישיבות דירקטוריון שהופצו בין הדירקטורים השונים, ודיווח על כך למנכ"ל הרכבת בעז צפריר ולמנהל רשות החברות הממשלתיות ויו"ר דירקטוריון הרכבת לשעבר — שהודח בנובמבר 2012 — אורי יוגב.
במכתב ששלח ושנחשף ב"כלכליסט" מובא משפט שמצא זפט בפרוטוקול שנבחן: "דירקטוריון החברה מורה להנהלת הרכבת להציג מחדש בפני הדירקטוריון את הקריטריונים, המסמכים וההחלטות שהתקבלו בעניין קציבת מועד העסקת בכירים. מובהר שעד הדיון בנושא, החברה לא תאריך לאף עובד הנמצא בקריטריון כזה את החוזה לשנה נוספת".
זפט מחדד במכתבו לצפריר ש"כעולה מפרוטוקול הדיון המאושר, הסיפא (החלק האחרון — ל"ג) להחלטה זו — 'מובהר שעד הדיון בנושא, החברה לא תאריך לאף עובד הנמצא בקריטריון כזה את החוזה לשנה נוספת' — לא נידונה כלל בישיבת הדירקטוריון ובוודאי שלא הוחלטה על ידי הדירקטוריון".
בסיכום הדברים טען זפט כי "קיים פער מהותי, אך חסר הסבר, בין גרסת ההחלטה כפי שמופיעה בנוסח הסופי לבין גרסת ההחלטה בנוסח המקורי", ולכן הגיע למסקנה ש"הסיפא להחלטה (...) אינה חלק מההחלטה שקיבל הדירקטוריון בישיבתו, אלא הוספה לה בדיעבד, ולכאורה שלא כדין".
דירקטוריון הרכבת דן בפרשייה לבקשת רשות החברות הממשלתיות, והחליט לקבל את עמדת היו"ר וייס, שלפיה מדובר בטעות בתום לב ושהשינוי היה טעות טכנית בלבד.
באפריל, כחודשיים לאחר שרשות החברות הורתה על הבדיקה והדירקטוריון קיבל את גרסתו של היו"ר וייס, גילו בחברת התמלול איגמי שהם מפוטרים, לכאורה בשל אי־שביעות רצון מצד ההנהלה. מנכ"ל החברה גיל טמיר נדהם מההחלטה ושלח מכתב ליו"ר וייס, שתוכנו הגיע לידי "כלכליסט".
ישיבת דירקטוריון אחת, 600 שינויים בפרוטוקול
במכתבו כותב טמיר כך: "מיום זכייתנו במכרז פעלה חברתנו בדיוק לפי ההוראות שקיבלה מכם באמצעות מזכירי החברה", ובהמשך מפרט את נוהלי העבודה שהוגדרו לאיגמי מטעם הרכבת: "הוראתכם החד־משמעית היתה כי אין לתמלל מילה במילה את הנאמר בישיבות, וכי על הפרוטוקול לשקף את עיקרי הדברים.
"נתבקשנו במפורש שלא לכלול בפרוטוקול נושאים אשר הוגדרו על ידי יו"ר הישיבה שלא לתמלול, ברכות, איחולים, שיחות חולין ושיחות רקע אשר אינן חלק מהדיון. לאחר הישיבה קיבלנו ממזכירי החברה את סיכום ההחלטות שנתקבלו בישיבה, והטמענו אותן בגוף הפרוטוקול". בפועל התמלול בוצע לאחר שמיעת הקלטות של הישיבות.
במכתבו מתייחס טמיר לישיבה ספציפית מיום 11 בספטמבר 2013, אז לכאורה שינה וייס את פרוטוקול הדיון שעסק במינוי בכירים, וכותב כי "לבקשתכם בדקנו את פרוטוקול הישיבה מיום 11 בספטמבר, מתקופתה של אלישבע (בראון לפידות — ל"ג) כמזכירת החברה. מצאנו כי בפרוטוקול זה בוצעו כ־600 שינויים והשמטות לתמליל המקורי אשר הגשנו לכם". טמיר מביא גם ציטוטים מתוך הישיבה שתומכים בטענה שלפיה בפרוטוקול בוצעו שינויים.
בהמשך המכתב מתמודד טמיר עם טענת הרכבת, שלפיה בינואר האחרון השמיטה איגמי מהתמלול דברים שאמרה אחת מחברות הדירקטוריון (נעמה קאופמן) — וכותב כי"לאחר בדיקה מדוקדקת של הקלטת ישיבה זו, מיום 22 בינואר 2014, הננו להודיעך כי לא היתה כל השמטה — דבריה של הדירקטורית הנ"ל במהלך הישיבה נרשמו במלואם".
באיגמי טוענים כעת שלאחר שמיעה נוספת של הקלטת הישיבה מיום 22 בינואר 2014 וקריאה חוזרת בפרוטוקול המתומלל, עולה המסקנה ש"מדובר בשינוי שבוצע על ידי מזכירת החברה. בידינו אף הודעת דוא"ל מיום 19 בפברואר 2014, שבה מאשרת מזכירת החברה כי שינוי זה בוצע על ידיה.
"אדגיש, אנו רשמנו בפרוטוקול במדויק את הדברים כפי שנאמרו בישיבה, אולם מזכירת החברה ביצעה שינוי בפרוטוקול ללא שההקלטה מגבה את השינוי שבוצע. מכאן, שגם טענה זו אינה נוגעת לנו בשום דרך. לבקשתכם (...) ביצענו שוב תמלול פרוטוקול זה ונמצא כי הפרוטוקול שמסרנו אותנטי, לא נמצאו בו שום השמטה, תיקון או שינוי".
חברת התמלול מחכה להתנצלות מהרכבת
מההתנהלות המתוארת לעיל הגיע טמיר למסקנה שלמישהו ברכבת היה אינטרס לסלק את איגמי מהשטח לפי שיתגלו שינויים בפרוטוקולים נוספים של ישיבות דירקטוריון.
"הודעתכם לדירקטורים כאילו חברת איגמי אחראית לשיבוש פרוטוקולים וכן החלטתכם על הפסקת מתן השירותים על ידינו בעילה של פרוטוקולים לא תקינים ואובדן אמינות בחברתנו בעיני הדירקטורים משוללת כל יסוד, ואינה אלא ניסיון למצוא בחברתנו שעיר לעזאזל", כותב טמיר ומחכה להתנצלות מצד הרכבת, ואף רומז שאם תימשך השמצת חברתו כ"לא יעילה", הוא עשוי לפנות להליכים משפטיים.
בסוף אפריל אישרה ועדת הכספים להעביר לרכבת תקציב בהיקף של 11.7 מיליארד שקל עבור פיתוח החברה ומשימות רכש עד לשנת 2022. מדובר בחברה שסיימה את 2013 בהפסד של 158 מיליון שקל ושעומדת בפני גיוס חוב בשווי 2 מיליארד שקל — כל זאת כשאף אחד לא יודע מי מתמלל את ישיבות הדירקטוריון והאם התמלולים קרובים לשיחות שהתקיימו שם בפועל.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "ההתקשרות עם חברת איגמי הופסקה בהתאם לתנאי החוזה שנקבעו מראש, וזאת בשל חוסר שביעות חברי הדירקטוריון משירותי החברה. חברה חדשה נבחרה בהליך מכרזי של הצעות מחיר, הזהה להליך שבו נבחרה חברת איגמי לפני כמה שנים".