דו"ח המבקר 2014
המבקר: ירידה חדה בשיעור הנבחנים ב-4 ו-5 יחידות במתמטיקה
מבקר המדינה מצא כי רק 9% מקרב מסיימי תיכון ב-2012 נבחנו ב-5 יחידות לימוד, ירידה של 35% מ-2007. התחרב הפער בנושא לרעת הפריפריה
דו"ח מבקר המדינה חושף תמונה מדאיגה באשר למצב לימודי המתמטיקה בארץ. בין השנים 2007 ל-2012 שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמה של 4 יחידות לימוד ירד ב-9%, ושיעור הנבחנים ברמה של 5 יחידות לימוד ירד ב-35%. ביישובים בעלי מדד סוציו-אקונומי נמוך נרשמה ירידה חריפה יותר מאשר ביישובים מבוססים.
העלאת שיעור הנבחנים הייתה אחת ממטרותיו של משרד החינוך ב-"תוכנית אסטרטגית" שיישם המשרד בין השנים 2009 ל-2012. זאת משום שדו"ח שהוגש למשרד לפני כעשור קבע כי שיעור התלמידים בישראל שלומדים מתמטיקה ברמה מוגברת קטן בהשוואה למדינות מערביות אחרות. התוכנית תוקצבה ב-820 מיליון שקל שנוצלו במלואם. ואולם יישום התוכנית לא הצליח לבלום את הנהירה של התלמידים ל-3 יחידות לימוד. התוכנית כן הצליחה להשיג מטרות אחרות, העיקרית שבהן היא שיפור מיקומה של ישראל במבחני ה-TIMMS העולמיים, שם השיג משרד החינוך שיפור משמעותי.
"מספרם של הנבחנים בבחינות הבגרות ברמה מוגברת פחת, ובייחוד מספרם של הנבחנים ברמה הגבוהה ביותר (5 יח"ל)", נכתב בדו"ח. "יוצא אפוא שמשרד החינוך לא הצליח, למרות האמצעים שהקצה והתכניות שהפעיל, להעלות את מספר הניגשים לבחינות בגרות ברמה מוגברת במתמטיקה, ואף לא הצליח לבלום את הירידה במספרם, והיא נמשכה ברציפות במשך כל תקופת התוכנית האסטרטגית (שהופעלה בשנים 2012-2009)".
במשרד החינוך תלו את האשמה דווקא בתלמידים, והסבירו למבקר כי "תלמידים רבים שיש ביכולתם לעמוד בהצלחה בבחינה העדיפו להתאמץ פחות ולעבור ללמוד בהיקף של 4 יח"ל. מגמה דומה חלה בקרב תלמידים שביכולתם לעמוד בהצלחה ברמה של 4 יח"ל והעדיפו לעבור ללמוד ברמת 3 יח"ל".
הדו"ח מציין בנוסף כי תוכנית הלימודים הנוכחית במתמטיקה לחטיבה עליונה אושרה לפני למעלה מ-20 שנה, ולא שונתה מאז – וזאת למרות שכבר ב-2010 הוחלט על עדכונה. "היעדר תוכנית לימודים עדכנית לחטיבה העליונה מקשה את הוראת המקצוע, את פיתוח חומרי הלמידה ואת הכשרת עובדי ההוראה", נכתב בדו"ח. בנוסף, בחטיבה העליונה אין ספרי לימוד להוראת המתמטיקה, אלא רק ספרי תרגול הכוללים תרגילים רבים ומעט מאוד הסברים.
המצב בבתי הספר היסודיים אף הוא אינו מזהיר. מבקר המדינה מצא כי בתי הספר לא לימדו את שעות הלימוד המחויבות על פי התקן, ממצא שבלט במיוחד בחינוך הממלכתי דתי. בנוסף, ל-60% מהמורים למתמטיקה בבתי הספר היסודיים אין את ההכשרה המתאימה לכך, ובחינוך החרדי השיעור מגיע ל-83%.
עוד עולה מהדו"ח, כי הפערים בין התלמידים בין המגזרים ובין המרכז לפריפריה התרחבו, בכל המדדים. כך לדוגמה, פחות מ-2% מהתלמידים נבחנו ב-5 יחידות לימוד ביישובים המדורגים באשכול 1 (הנמוך ביותר), לעומת כמעט 23% (יותר מפי 10) ביישובים המדורגים באשכול 9. מבקר המדינה קורא לממשלה להתערב על מנת לצמצם את הפערים.
דו"ח זה מצטרף לדו"ח המבקר משנה שעברה, שהעלה ליקוים רבים גם בהוראת המקצועות ההומאניים (היסטוריה, תנ"ך וספרות) – מקצועות הסובלים מקיצוץ מתמיד בשעות ההוראה המוקצות להם, ובירידה מתמדת במספר הנבחנים בהם ברמה של 5 יח"ל.