תחזיות 2014
ג'יי רוג'רס: "אמרתי שזה פשע מלחמה לא לשנות את עולם ייצור הרכב"
מייסד ומנכ"ל לוקאל מוטורס, אחת מיצרניות הרכב המסקרנות ביותר בארה"ב, ישתתף בוועידת התחזיות 2014 של "כלכליסט"
כיצד ייראו המכוניות בעולמנו אם תהיה לנו ההזדמנות לעצב את צורתם? סביר להניח שלרובנו זה לא היה אכפת, אבל למנכ"ל ומייסד לוקאל מוטורס, ג'יי רוג'רס, העניין בער בעצמות, לכן הוא הקים קהילה מקוונת שמאפשרת למעשה לכל אחד להיות שותף לתהליך תכנון מכוניות קהילתיות, כלומר מכוניות שמתאימות לצרכים של קהילות באזורים גיאוגרפים שונים או בעלי צרכים שונים. ייצור רכב באמצעות הקהילה לדעתו של רוג'רס לא רק תביא לרכבים מותאמים לקהילות ואזורים שונים אלא גם תוזיל את עלויות הייצור וכן תביא לגמילה של ארה"ב והעולם המערבי מהתלות בנפט על ידי כך שתעודד פיתוח רכבים ירוקים וזולים. המכונית הראשונה שיוצרה על ידי הקהילה נקראת היא רכב ה Rally Fighter שמיועדת לנסיעה בתנאי שטח קשים ובמזג אוויר חם.
לוקאל מוטורס שבניהולו נחשבת כיום לאחת מיצרניות הרכב המסקרנות ביותר באמריקה ומי שהוכתרה כחברה שממציאה מחדש מושגי יסוד בתעשייה. היא מרתקת לא רק כחברת רכב, אלא בכלל, כגוף עם גישה חדשנית לעולם הוותיק והשמרני של תעשייה, ולעולם העסקים בכלל. היא קמה לפני שש שנים בפרופיל נמוך, אבל בשנתיים האחרונות התקשורת האמריקאית, מ"הניו יורק טיימס" דרך "ביזנסוויק" ועד האתר האישי של המנחה האמריקאי ג'יי לנו, מסקרת אותה בהתפעמות הולכת וגדלה.
"אמרו לי שזה רעיון מטופש"
ב־2011 לוקאל מוטורס, בעזרת הקהילה שלה, זכתה בתחרות של דרפ"א, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה של ארצות הברית, להמצאה וייצור של רכב לוגיסטי חדש וחסכוני לצבא ארצות הברית. המשימה שבה החברה עמדה היתה לתכנן את הרכב החדש בתוך חודש ולבנות אותו, בעלות מינימלית, בתוך שלושה חודשים נוספים. "לוקאל מוטורס בחרה את העיצוב הטוב ביותר מבין 162 הצעות שהועלו לאתר שלהם", אמר ביוני 2011 נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בנאום שבו דיבר על היוזמה ועל ההבטחה שהיא נושאת בחובה, "ואז בנתה את הרכב והביאה אותו לכאן לפני הזמן. כרגע בחנתי אותו. לא רק שיש כאן חיסכון עצום בכספי המסים שלכם, יש כאן יעילות שתוכל להביא ציוד חדש לשטח מהר יותר ולהציל חיים, וגם דרך שבה המגזר הפרטי יכול לתפקד מהר יותר בעולם כולו. בזה מדובר".
רוג'רס עזב קריירה מבטיחה כקצין בכיר בחיל הנחתים בכדי להקים את לוקאל מוטורס. "אמרו לי שזה רעיון מטופש לבנות מכוניות. עניתי להם שזה פשע מלחמה לא לשנות את עולם ייצור הרכב, כי כרגע התלות שלו בנפט גורמת לארצות הברית לסכן חיי אדם. אמרתי שאולי אכשל ואז מישהו אחר יצליח במקומי, אבל אין לנו זמן לבזבז". אמר רוג'רס בראיון ל"כלכליסט, שנערך במשרדי החברה בפיניקס, אריזונה.
את לוקאל מוטורס הוא הקים ב־2007, עם עמית לספסל הלימודים בהרווארד, ג'ף ג'ונס. הם קיבלו השראה מעולם הקוד הפתוח ומיקור ההמונים, זה שייצר מפעלי אינטרנט מרשימים כמו ויקיפדיה או מערכת ההפעלה הפתוחה והחינמית לינוקס, והחלו בהקמת אתר אינטרנט. בדומה לויקיפדיה, מטרת האתר היתה לאפשר למומחים וחובבים ליצור ביחד תוכניות למכוניות חדשות, טובות יותר וחסכוניות יותר.
"נגיד שיש לך רעיון למכונית שהכיסא בתוכה זז גם ימינה ושמאלה. אולי זה רעיון טוב, אולי רע מאוד, אבל הוא מעניין", אומר רוג'רס ל"כלכליסט", "אתה יושב בבית, מעלה את הרעיון לאתר וחושב לעצמך מה יכול להיות עם זה. אנחנו לוקחים את הרעיון ומאפשרים לאחרים, בהם מהנדסים ומהנדסים תעשייתיים, לחשוב אם זה מעניין ואם יש מה לקחת משם. אנחנו מאפשרים לכם להתחיל לדבר ולהתאגד, ואם נוציא את הרעיון שלך לשוק אתה יכול לעשות מזה כסף. אנשים עם רעיון ובלי הבנה יכולים לפגוש מומחים. מומחים שאין להם רעיון יכולים להגיב. והנה משהו מעניין: רעיון מקורי הוא דבר נדיר, אבל תגובה מקצועית מהשורה הראשונה היא לא כל כך נדירה. עכשיו בוא נניח שלוקאל מוטורס לא קיימים. מה יקרה עם הרעיון שלך? תציע אותו לדילר שלך, והוא יגיד לך, מה אני אעשה עם זה? אני לא פורד. או שתטוס לב.מ.וו בגרמניה ותגיד להם, יש לי רעיון ענק, והם יגידו לך - אנחנו כבר עובדים על דבר דומה, וזו תהיה הפעם האחרונה שבה הרעיון הזה דובר. רעיונות טובים שמגיעים למימוש הם הדבר הכי נדיר".
"תהליך הייצור והבטיחות נשמרים בקפידה", הוא אומר, "מה שהשתנה הוא ששרשרת הערך נפתחת לאדם הפשוט". לא צריך להיות מכונאי כדי לבנות רכב. הלקוח מגיע למפעל למספר סופי שבוע ובסיוע המדריכים וסרטוני הדרכה בונה לעצמו את הרכב. בסוף התהליך הרכב עובר לקצין עמידות שמבצע בדיקה שמקיפה 300 מאפיינים ורכיבים במכונית, ולפני הנסיעה הביתה עובר כמה מבחני נסיעה ומבחני עמידות.
לראיון המלא עם ג'יי רוג'רס, לחצו כאן