קפיטליזם 3.0
התפוח לא נופל
מטה אפל בקליפורניה, שייפתח ב־2016, ינסה לפצות על הזיהום מכלי הרכב של העובדים בעזרת פאנלים סולאריים, מסלולי אופניים ולא פחות מ־7,000 עצים
הרבה עצים, ליתר דיוק 7,000 במספר, יישתלו בקמפוס החדש. השטח שמצופה כיום בעיקר בבניינים ובאספלט, יומר לבוסתן עצי פרי. יותר מ־80% משטח הקמפוס יוחזרו לצמחייה המקורית של האזור - חורש עצי אלון שבו יפרחו 309 זנים מקומיים. האם הפאר הזה יהיה פתוח לאזרחים מהשורה? התשובה עדיין לא ברורה. כן ברורה העובדה שכמות עצים כזו היא לא רק ריאה ירוקה עצומה, אלא גם דרך להוריד את הוצאות הקירור בקיץ.
הוצאות קירור לא מדאיגות את החברה, כיוון שהקמפוס צפוי להשתמש רק באנרגיה מתחדשת. מערך הפאנלים הסולאריים הגדול בעולם לבניין משרדים יצפה את גג המבנה וייצר 8 מגה־ואט לשעה. גם גגות החניונים העצומים יצופו בפאנלים סולאריים, ותאי דלק שעושים שימוש בביו־גז ורכישות בשעות שיא מחברות אנרגיה מתחדשת ישלימו את הצרכים האנרגטיים של המבנה. התכנון של משרד האדריכלים נורמן פוסטר למבנה דמוי הטבעת, שמתנשא לגובה ארבע קומות בלבד, יהפוך אותו ליעיל אנרגטית. תשעה חודשים בשנה המבנה לא יקורר או יחומם, אלא יעשה שימוש באוורור טבעי בחודשים החמים וישתמש רק ב־70% מהאנרגיה שמבנים דומים צורכים לחימום. הגג ישמש לא רק כמקור אנרגיה אלא גם לאיסוף מי גשמים. עם התקנים חסכוניים ומערכת חכמה של הובלת מים לשטחים הפתוחים, תחסוך החברה 30% מצריכת המים הטיפוסית למבנים מסוג זה. הקמפוס גם יתמודד היטב עם פסולת: 78% מפסולת הבנייה תוסב למיחזור ולשימושים אחרים, בתפעול המשרדים ייעשה שימוש נרחב במיחזור, והדשן לגנים יורכב מפסולת אורגנית.
אחד המוקדים אולי המעניינים ביותר הוא זה שמתייחס לתחבורה: מתוך 14 אלף העובדים בקמפוס, רק כמה אלפים יגיעו אליו בתחבורה ציבורית. כדי להתמודד עם ביקורת זו, החברה תסלול מסלולי אופניים לא רק ברחבי הקמפוס, אלא גם תאריך אותם כך שיתחברו למוקדי תחבורה ציבורית באזור כדי לעודד את העובדים להשתמש בהם יותר. אלה שכן יתעקשו להגיע ברכב פרטי, ייהנו משירותי הסעה בקמפוס בצי של מעבורות חשמליות, ובחניוני הקמפוס עצמם יותקנו יותר מ־300 עמדות טעינה שיאפשרו לעובדים להגיע ברכבים חשמליים. אבל אחרי כל המאמצים הללו, בסופו של יום אפל תצטרך להתמודד עם העובדה שהעובדים שלה צורכים 50% יותר אנרגיה כדי להגיע לעבודה, מאשר צורך הבניין שבו יעבדו.