סופרים? את הדולרים
מכירת ספרים אלקטרוניים באמזון נהפכה ללהיט חם בקרב ישראלים. חלקם כותבים מנוסים שמבקשים לפרוץ לשוק הבינלאומי. אחרים עושים זאת כדי לפרסם ספרים ראשונים ולהגיע ישירות לקוראים. ויש גם "יזמי ספרות", שמעסיקים כותבים ומאיירים זולים מחו"ל, משתמשים בשלל שיטות כדי לקדם את המוצר בדירוג של אמזון וחולמים על רווחים של אלפי דולרים בחודש. ספרות זולה, הגרסה האלקטרונית
כשאני מגיעה לפגישה שלנו לירון פיין (42) כבר מחכה לי, הלפטופ פתוח מולו. בישראל השעה עשר וחצי בבוקר, אבל פיין חי כרגע את הלילה בארצות הברית. לפני 13 שנים הוא פרסם בעברית, בהוצאה עצמית, ספר מדע בדיוני שנקרא "גנום". לאחרונה תורגם הספר לאנגלית, קיבל את השם "Genosimulation" ויצא במהדורת קינדל. כשאני פוגשת את פיין בקניון במודיעין הוא בדיוק מתחיל את השיווק האגרסיבי שלו באמזון. פיין כבר מיומן: הוא מוכר באמזון כ־20 ספרים אלקטרוניים. לצד ספר המדע הבדיוני פרסם כמה ספרי ילדים והדרכה, למשל על דייטים, ובקרוב הוא מתכנן להוציא גם רומן. "אני עדיין לא יכול להתפרנס מזה, אבל הספר הבא הוא התחלה של סדרה ארוכה של ספרי מדע בדיוני, ומי שיקנה את הספר הראשון יקנה גם את השני והשלישי", הוא אומר. "אני מתעתד לחיות מהכתיבה בעוד שנה. זה חלום בר־השגה".
זה חלום של לא מעט ישראלים, עם קשר הדוק יותר או פחות לכתיבה, שבשנה האחרונה גילו את ההזדמנויות הטמונות בהוצאה העצמית של ספרים אלקטרוניים באמזון, שנקראת KDP (Kindle Direct Publishing). בלי הוצאה לאור, מפיץ וחנות ספרים שגוזרים קופון, הם מוציאים ומוכרים "ספרי קינדל" כאלה לבד, וגורפים לעתים 70% מהתמלוגים בעוד אמזון לוקחת 30%. מאות ישראלים כבר עושים זאת, חלקם סופרים ותיקים ומוכרים, כגון אמנון ז'קונט ודורית זילברמן, שמתנסים בפלטפורמה החדשה. אחרים, כמו פיין, משלבים תשוקה ישנה לכתוב עם תשוקה שיקראו מה הם כותבים, ומנסים עכשיו להיחשף ולמכור באמזון. ויש כאלה שהופכים את ספרי הקינדל למוצר לכל דבר, לא יצירה אלא תוצר מתועש לגמרי, בדרך לעשות מכה מזורזת; הם לא כותבים, אלא מפיקים שמפעילים עובדים זולים מרחבי העולם כדי לכתוב משהו, לאייר איכשהו ולמכור אותו באמזון כמו שאחרים מוכרים כיסויים לאייפון ב־ebay. מקצועיים, מתחילים או אופורטוניסטים, הישראלים רוצים לכבוש את אמזון.
כמה הורדות חינם, איזה מקום בדירוג, כמה קונים, כמה דולרים
חזרה לקניון במודיעין, למאני טיים של "ג'נוסימיוליישן". כלי השיווק העיקרי שאמזון נותן למחברים הוא חמישה ימים ברבעון (לא בהכרח רצופים) של השקה דיגיטלית, שבה הם מציעים את הספר להורדה חינם. כמו בהשקה של ספר פיזי, הסופר קובע מקום ושעה, מזמין אורחים, מחלק את המוצר בחינם ועושה מאמץ לייצר באזז. אחרי שעות החינם הרעש שהן יצרו אמור למשוך קונים, להכניס כסף ולהשאיר אותו גבוה בדירוג. כשאנחנו נפרדים, הספר של פיין עומד על 800 הורדות בחינם. למחרת בבוקר הוא מסמס לי את הסיכום: "13,400 הורדות, הגעתי למקום השביעי במבצע, ועכשיו אני במקום 1,590 בכללי (דירוג ההורדות הכללי של אמזון), שזה נפלא. הרווחתי כמה מאות דולרים, מצפה לגלוש לאט לאט מטה (בדירוג ובמכירות) עד החודש הבא". "אתה מרוצה?", אני מסמסת חזרה. "ודאי, אין דברים כאלה. עוד מעט אוציא עוד ספר, ואין כמו ספר שני כדי לדחוף את הספר הראשון".
פיין תמיד כתב. הוא עבד כפרסומאי ואיש תוכן, ולצד "גנום" פרסם רומן ("אל מלא רחמים", בהוצאת ברקאי) ושני ספרי ילדים. את האופציה של אמזון גילה, כמו רוב הקינדליסטים, לפני שנה. "אמרתי 'איזה יופי, יש לי ספרים כתובים, אשים אותם באמזון'", אומר פיין. "זו פלטפורמה מדהימה. סופרים עצמאים שנדחו בידי הוצאות יצאו משם מיליונרים".
הוא מתאר תהליך מפתיע בפשטותו: המרה קלה של הספר לפורמט שנתמך בקינדל, עבודה נוחה מול פלטפורמת KDP, צ'קים שמגיעים כמו שעון ואמזון שמתדלקת את המחברים בדו"חות נוחים לעבודה. מאחר שמדובר בספר דיגיטלי, קל מאוד להחליף כריכה שלא עובדת או לתקן טעות שהתגלתה בטקסט.
מה לגבי התרגום? הכוח של כותבים ישראלים הוא בעברית, ותרגום טוב לאנגלית יקר מאוד.
"פיתחתי שיטה שמאפשרת לתרגם ספר מעברית לאנגלית ב־1,500 דולר. אני משתמש בעובדים לא מקצועיים בישראל, סטודנטים למשל, שיש להם ידע טוב אבל לא מספק באנגלית. הם עושים תרגום ראשוני ומביאים את הטקסט לרמה שבה עורך מקצועי אמריקאי, קנדי או בריטי יכול להפוך אותו לספר. שניהם יחד עולים 1,500 דולר, ובמפתיע כל הסיפור אורך חודש, די מהיר".
אתה בוטח באיכות של התהליך הזה? כתיבה היא הרי לא רק העברת רעיון, היא בחירת מילים, יצירת מוזיקה, קצב.
"העורכת שלי עושה עבודה מדהימה, ויש לה הצעות שאני כמעט תמיד מקבל. בעברית השליטה שלי מלאה. אני יכול לנהל את השיחה איתך בחרוזים בזמן אמת ולכל מילה אני מכיר חמש חלופות. באנגלית אני מכיר רק אפשרות אחת וכשאני כותב אני מרגיש נכה. אז אני נותן קרדיט למי שמשכתב אותי, ואין לי בעיה לשחרר, זה עושה טוב לטקסט שלי".
לצד העבודה על ספריו פיין מקדם כאלה של אחרים. אחד הלקוחות שלו הוא ניב קפלן, שהוציא לפני כמה שנים את רומן המתח "היעלמות" בהוצאת רימונים ומכר, לדברי פיין, 6,000 עותקים. "אני ובני כרמי ('התותח', כפי שמכנים אותו הקינדליסטים; עוד מעט נגיע אליו) עבדנו חודש על הכנת השיווק של הספר של ניב, והוא הגיע למקום הראשון בקטגוריית ספרי החינם. בתוך כמה שעות הורידו אותו 32 אלף אנשים, וחתכנו את המבצע באמצע כדי שהשאר שיגיעו לספר יקנו אותו. הוא עשה 1,500 דולר בלילה וסכום גדול בשאר החודש".
אתה אדם כותב, אבל לא כל מי שמפרסם באמזון מגיע מהתשוקה לכתוב.
"יש אנשים שבשבילם זה ביזנס. אני כותב לפרנסתי בעיקר בשביל אחרים, ואני רוצה לכתוב בשביל עצמי ושאנשים יקראו את הספרים שלי. אבל בישראל אין לי דרך לעשות את זה. זה לא בא מגרידיות, אלא מהרצון לעבוד במה שאני אוהב".
ולא מטריד אותך שהספר שלך יתחרה מול ספר שנולד למטרות התעשרות?
"התחרות שלי לא איתם. בסופו של דבר מי שקובע הוא הקהל, ואל תשכחי שבאמזון אפשר להחזיר ספר. גם עם השיווק הכי טוב, כשהקפה לא טעים לא תקני אותו".
ספר בכל שבוע, בדרך להכנסה של 10,000 דולר בחודש
תחת הקטגוריה ספרי ילדים מופיעים באמזון כמיליון ספרים. מחירם התקבע על סכום נמוך של 0.99 דולר. כשמחירי הספרים נמוכים מ־2.99 דולר אמזון לוקחת לעצמה 70% ומשאירה לסופר 30%. כלומר על כל מכירה של ספר ילדים נשאר לסופר שקל. לנוכח התחרות והתמלוגים הנמוכים, הז'אנר נחשב לא פשוט ולא ממש רווחי. מצד שני, קל וזול להפיק ספרי ילדים, ויש כמה ישראליות שעושות את זה בהצלחה.
שרי בראל, למשל, מכרה יותר מ־4,000 עותקים משני ספרי הילדים שלה, אחד מהם משייט כבר כמה חודשים במקום גבוה יחסית ובהחלט מרשים בדירוג (2,127 נכון לשבוע שעבר). "אף פעם לא חשבתי שאוכל להרוויח ככה מספרים, אבל ספר דיגיטלי הוא לא רק ספר, יש המון דברים ללמוד מסביב ועבדתי קשה מאוד", היא אומרת. "סופרים צריכים להבין שהם יזמים".
סיגל מגן (49) היא אשת הייטק לשעבר, שזה תשע שנים מוציאה ספרי ילדים. תחילה הוציאה אותם בהוצאות רגילות, כמו סער, רימונים ולדורי, היום הם יוצאים לאור בהזמנת גופים שונים במסגרת פרויקטים קהילתיים, ונמכרים רק למזמין הפרויקט. במקביל היא מוכרת באמזון. "יש לי 15 ספרים באמזון. בארץ, כשהספרים שלי היו בחנויות, לא מצאתי אותם, ובחנות אינטרנטית שיש בה מיליוני ספרים זה עוד יותר קשה. צריך שיווק אגרסיבי מאוד, מה שאני מודה בפה מלא שלא מעניין אותי. אני אדם יוֹצר יותר ממוֹכר. אם מישהו רוצה להיכנס לאמזון כדי להתעשר — אני לא ממליצה לו. יכול להיות שהוא יצליח, אבל לא בטוח. זה לא מתגמל בכסף, אלא בדרכים אחרות. משמח אותי שהספרים שלי מגיעים לקהל חדש. אני לא מחפשת שם יהלומים אלא עוד נישה".
להתעשר אולי יהיה קשה, אבל יונית ורבר (38) מדווחת שהיא מתפרנסת יפה ממפעל ספרי הילדים שלה. בשנה האחרונה פרסמה 17 מוצרים באמזון, והיא מתכננת להמשיך להנפיק כאלה עד שתגיע להכנסה חודשית קבועה של 10,000 דולר. היא מהנדסת בעלת תואר שני בניהול מערכות IT וחברה לאימון ומוטיבציה, ומאחוריה ספר מודפס, "העלמה נה והבור" (בהוצאת דיאלוג הפצה). לפני שנה גילתה את אמזון ופרסמה שלושה ספרים שמבוססים על החומרים המקצועיים שלה, עד שהבינה ש"הכסף הגדול לא שם, אלא בנישה של ספרי ילדים", היא אומרת. "כתבתי סיפורי מוטיבציה לילדים מתוך סצנות שאני נתקלת בהן עם הילדים שלי או שאלות של הורים. כתבתי ספרים שמלמדים ילד להיות עצמאי בלבוש, איך להניע ילד לסדר את החדר, לאכול אוכל בריא במקום ממתקים. הסתכלתי על הילדים שלי והפכתי כל דבר שהם אומרים או עושים לספר. נהיה מצב כיפי במשפחה, שאנחנו יושבים בארוחת ערב וממציאים סיפורים יחד. כל משפט שהם מוציאים מהפה יכול להיות ספר".
ואת מרוויחה מזה?
"זה מייצר לי 5,000-4,000 שקל לחודש, והמטרה שאני ובעלי שמנו לעצמנו היא להגיע להכנסה פסיבית של 10,000 דולר מאמזון. יש לנו 17 ספרים באוויר ועוד חמישה מוכנים. עכשיו אנחנו פועלים באסטרטגיה שבכל שבוע ייצא ספר חדש".
זה המון. איך מייצרים ספר בשבוע?
"אני עובדת מעט מאוד על כל ספר. אני מביאה רעיון לסיפור, מישהי מדרום אפריקה כותבת לי אותו בחרוזים, ואני מעסיקה מאיירים מהודו, הפיליפינים וסרביה. בהתחלה שילמתי 250 דולר על ספר עם הרבה איורים, אבל זה יקר והיום אני מוציאה 150-100 דולר (אחרים הצליחו להפחית עלויות אפילו ל־50 דולר - קצ"ה). אני עובדת עם שלושה־ארבעה מאיירים בו־זמנית. לכל אחד שמתפנה אני יכולה להעביר טקסט לעבוד עליו, ונדרשים שבועיים־שלושה מהרעיון ועד הספר המוכן.
"לא צריך להיות סופר מיוסר", היא אומרת בכנות. "מבחינתי זו אפשרות ליצור הכנסה פסיבית, גם לילדים שלי בעתיד. תראי לי מקום אחד שבו את יכולה לייצר הכנסות אחרי השקעה של 300 דולר".
"רושמים" ספרים, מגיעים לרב־מכר בינלאומי
כשאני נפגשת עם בני ("התותח") כרמי (60), הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. על הקו כותבים שרוצים שיעשה להם את הקסם שעשה באמזון שני לילות קודם לכן. זה היה ה־KDP החינמי של ספר הבישול הטבעוני "101 healthy Vegan Burgers Recipes", שעליו חתום דניאל נדב - שם עט של בחור בן 32, שכתב את הספר עם שני חברים. כרמי, איש טכנולוגיה, אינטרנט וקואוצ'ינג, עצר את המבצע לפנות בוקר, אחרי 13,766 הורדות חינם, ובאותו הלילה נקנו יותר מ־1,000 עותקים. "זה שיא. בלילה הראשון הספר הכניס כמעט 4,000 דולר והגיע למקום ה־60 בעולם ולמקום הראשון בקטגוריית בישול, אוכל ויין. זה מרגש, חלום".
הבחור שמאחורי שם העט נשמע מאושר. "יש לי רב־מכר בינלאומי, וזה כיף לא נורמלי", הוא אומר. בבקרים הוא עובד בעסק משפחתי, ואחר הצהריים מפתח עם שותפיו מיזמים שקשורים בסגנון חיים בריא וברצון "להביא טוב לעולם". "כסף זה דבר טוב, אבל הוא בא והולך. מה שנשאר זה המסר, וכיף שספר על אלטרנטיבות לבשר מצליח כל כך", הוא אומר. מצד שני, הוא והחבר'ה "רושמים" ספרים, חלק מהמתכונים נאספו מחברים ומפורומים של צמחונים וטבעונים, וחלק מהעריכה בוצע באמצעות אתר Fiverr, שבו אפשר לקנות שירותים שונים תמורת 5 דולר.
כרמי הוא איש הפטנטים הטכנולוגיים של הקינדליסטים. הוא מוכר באמזון שלושה ספרים לילדים שעליהם חתומה אשתו טלי, גם היא אשת טכנולוגיה, רק כדי לעשות ניסיונות בעולם הזה. בשיחה איתו מתברר שרב־מכר באמזון שונה מרב־מכר בחנויות הספרים. ראשית, החיים של רב־מכר באתר קצרים הרבה יותר משל ספר בחנויות: אמזון משקלל מחדש את כמות המכירות ורשימות רבי־המכר על בסיס שעתי. שנית, הדירוג מבוסס על שקלול של המכירות ושל הורדות החינם. "אמזון ממיר את הורדות החינם לקניות לפי איזשהו פרמטר, ואז בודק אם אתה עומד במקום הזה בדירוג ומתאים את הדירוג למכירות בפועל", מסביר כרמי. לכן כדאי להתחיל מדירוג חינמי גבוה, שיתורגם לדירוג כללי גבוה, שעשוי להכניס את הספר גם לרשימות הדיוור של אמזון. "סביב ימי החינם התפתחה תעשייה עולמית של מאות אתרים שאומרים לך 'בוא תרשום את הספרים אצלנו ונפרסם אותם להרבה מערכות ומנויים'. דרך האתרים האלה אתה יכול לקבל בוסטים גדולים מאוד".
ובכל זאת, כרמי מבהיר שכל הפלאים השיווקיים לא יעזרו אם הספר לא טוב. "אני יכול להביא את הסוס למים, ואני יכול לשפוך עליו מים ולהכריח אותו לשתות ביום הראשון. ביום השני והשלישי יש מפגש אמיתי בין הספר לקוראים", הוא אומר. "סיפור גרוע או עריכה לא טובה גומרים את הספר. תיאורטית אדם שתמיד חלם להיות סופר ויש לו ספרים במגירה יכול להתפרנס מזה. אבל צריך לכתוב טוב. אני מכיר סופרים טובים שנכנסו לתחום הזה - לא כאלה שראו באמזון הזדמנות עסקית - ולא הרוויחו 100 דולר".
זו דמוקרטיה, והשוק הוא השופט האחרון
לאחרונה פנו לכרמי ולפיין כמה סופרים ישראלים של רבי־מכר שרוצים לשווק את ספריהם באמזון. "הרבה מאוד שנים היו לי סוֺכנוֺת בחו"ל, והספרים שלי יצאו שם בהוצאה מכובדת. אין לי תלונות", אומר אמנון ז'קונט. "הסוכנת האחרונה שלי מתה והשאירה שלושה כתבי יד מתורגמים ומוכנים. לא היתה לי אנרגיה להתחיל שוב לחפש סוכן, וכשנתקלתי בלירון מצא חן בעיניי מה שהוא סיפר. הפרסום באמזון כרוך במעט מאוד, אין טרחה של מציאת סוכן ואני חושב שהפרינט בחו"ל באמת גוסס. קינדל זה הכיוון שהעולם הולך אליו, וגם לארץ זה יגיע. הספר הראשון שלי, 'אחרון המאהבים החכמים', שהצליח מאוד בארץ (בהוצאת כתר), ייצא באמזון בשבועות הקרובים".
גם הספר "שער הרחמים" של דורית זילברמן, שיצא בהוצאת ידיעות אחרונות, יושק בשבועות הקרובים באמזון בשם "Family Secrets". זילברמן החליטה לנסות את אמזון כי "לכולנו יש תשוקה מטורפת לפרוץ לעולם. הדרך של אמזון היא החזון שלי, לדלג על ההוצאה ולהגיע ישר לקורא ולמבחן השוק. בעיניי זה פתח לכל הסופרים הישראלים". עם זאת, היא מדגישה שעל איכות התרגום לא תתפשר.
היה לה ניסיון קודם, לא מוצלח, בפרסום ספר ילדים באמזון, שהיא לא רוצה להיכנס לפרטיו, אבל מסכמת אותו כ"שרלטני. יכולים לספר לך שיש לך רב־מכר באמזון, ואז מתברר שזה באמזון הקנדי. היו צריכים לייעץ לי שספר ילדים פחות הולך, איך צריכים להיראות השער, השם". הפעם היא אופטימית: "מרגש להיות חלוץ ולהשתייך לעתיד. אני בניסוי מרתק ומלאת תקוות, זו התשוקה שלי ושווה לי לנסות. אולי בעוד חודש אוכל לדבר במספרים".
ז'קונט וזילברמן לא מוטרדים מהתחרות עם מקלידי ספרים. שהקוראים יחליטו, הם אומרים. "האינטרנט יצר מצב דמוקרטי ושוויוני", אומרת זילברמן. "כשהתחלתי לכתוב, לפני 30 שנה, שלושה פרופסורים קבעו מי מוביל, מי המבטיחים ומי לא. התברכתי בזה ששיבחו אותי, אבל זה לא הוגן. שאנשים יחליטו בעצמם, שמבחן השוק יקבע. השוק תמיד היה השופט האחרון, וספר לא טוב אולי ימכור קצת בהתחלה באמזון, אבל לא יצליח. אנשים יבחינו בין הספרים שלי לספרים שמתורגמים בגוגל טרנסלייט".
הסופרת הקנדית שריל קיי טרדיף לא אוהבת מקלידים שקופצים על עגלת אמזון כדי להתעשר. כשהתחלתי לעבוד על הכתבה הזאת, הספר שלה "איך עשיתי יותר מ־42 אלף דולר בחודש אחד במכירת ספרי הקינדל שלי", היה בעשירייה השנייה של רבי־המכר באמזון (שכוללים את הספרים המודפסים והאלקטרוניים גם יחד). למעשה, 100 הבסט סלרז של אמזון כללו 15-10 ספרים דומים - מה שממחיש את הבאזז האדיר סביב הפוטנציאל להתעשר באמזון, ואת הפוטנציאל להתעשר מספרי הדרכה על הפוטנציאל להתעשר באמזון. טרדיף היא מחברת ספרי מתח, שמ־2003 מוציאה את ספריה לבד, למעט התנסות קצרה ומאכזבת בהוצאה ממוסדת; מ־2010 היא גם באמזון.
במרץ 2012 התרחש הבום הגדול: היא צברה מכירות של 42 אלף דולר בחודש - 32 אלף מספר אחד, "Children of Fog", והיתר מספרים של כותבים אחרים שלהם סייעה בהוצאה ובשיווק. עד כה היא מכרה כ־650 אלף עותקים מספריה, 12 דיגיטליים ועוד תשעה בכריכה רכה. "לא חלמתי שזה יקרה. חשבתי שיהיה נהדר אם אגיע ל־4,000 דולר", היא מספרת ל"מוסף כלכליסט". "זה גרם לי להבין שיש כסף בביזנס הזה, ושאם יש לך הספר הנכון ואתה משווק אותו בלי חשש להסתכן ולצאת מאזור הנוחות שלך - תצליח. מטריד אותי שאמזון מוצף באופורטוניסטים, שחושבים שבכמה תעלולים ומישמש של אנגלית ועוד שפה הם ירכיבו משהו ובום, יהיו להם מכירות. התעשייה הזאת אינה סלחנית. אם תוציאי ספר כזה אולי תמכרי כמה עותקים לחברים, אבל מזרים מוחלטים שלא מחויבים לך תקבלי ביקורת שלילית, ואז הספר שלך גמור. אי אפשר להתאושש מזה".
על כל פיפס שיש לכם בבית אתם יכולים לכתוב ספר
הגורו הגדול בישראל של פוטנציאל ההתעשרות באמזון הוא שמוליק פרוימוביץ (41), בעלי החברות מוצרי מידע ותפוס את הרשת. הקינדליסטים אומרים בפה מלא שהם חבים לו את ההיכרות עם ההזדמנויות באמזון, לאחר שלפני שנה החל לערוך כנסים וקורסים בנושא. מייל שבישר על סמינר מקוון (וובינר) שהעביר לפני כשבועיים וחצי נשא את הכותרת "איך להדפיס כסף על סטרואידים". "מה היית עושה אם היתה לך מכונה שמדפיסה כסף?", נכתב שם, "כזאת שבכל פעם שהיית רוצה היית לוחץ על כמה כפתורים וכסף היה נכנס אוטומטית לחשבון הבנק שלך". הלינק במייל הפנה לקובץ "יצירת הכנסה פסיבית בעזרת אמזון בלי לכתוב מילה אחת באנגלית!".
בוובינר הסביר פרוימוביץ איך אפשר לשכור פיליפינים, מזרח אירופאים, הודים ופקיסטנים ככותבים ומאיירים; הכיר לגולשים אתרים שבהם ניתן לשכור סופרי צללים בדולרים בודדים לשעה; התגאה בספר הילדים המטופש שלו (את זה הוא אמר, לא אני) "סטינקי דינקי", "שבשיא שלו היה במקום ה־124 בכל הספרים האמזוניים", ובאחד למבוגרים שעוסק באיך לסדר את המטבח ("רציתי לסדר את המטבח, חיפשתי באינטרנט שיטה ולא מצאתי, אז כתבתי ספר. על כל פיפס שיש לכם בבית אתם יכולים לכתוב ספר!"). מוצר אחר שהעלה, למטרות ניסיוניות, עוסק בשיווק באינטרנט, והמחבר שלו הוא Samuel Ze-Anni; באמזון הכל הולך. לקראת סיום הוא רפרף בקצרה על ספרי מותג פרטי (PLR) - האפשרות לקנות טקסט מוכן מהמדף, לארוז ולשווק אותו תחת שם המותג שלך. כמו מותג פרטי של פסטה, בגרסת הספרים.
פרוימוביץ, לטענתו, מוכר באמזון כ־800 ספרים אלקטרוניים, תחת כמה שמות עט, ומעודד אנשים להוציא ספרי ילדים וספרי הדרכה. לקראת סוף הסמינר הוא הציג דו"ח של אמזון, שלדבריו מסכם את מכירות ספטמבר של חמישה מוצרי ילדים שלו -9,641 דולר. "כפול שלוש וחצי (שקל לדולר), לא יודע, תעשו חשבון בעצמכם, אוקיי?", אמר באגביות, משאיר למאזינים להסיק שמדובר ביותר מ־33 אלף שקל.
בשיחה איתו פרוימוביץ מדגיש שלא הכל קל ופשוט. הוא אמנם מזכיר את האנלוגיה החביבה עליו, שספר באמזון מייצר הכנסה פסיבית כמו נדל"ן רק בהשקעה צנועה של מאות דולרים בלבד, אבל כמה פעמים הדגיש ש"שום דבר לא מובטח ב־100%. יש פה מתודה, זה לא קסם. אנשים כותבים ספרים מעולים, מעלים לאמזון, לא עושים כלום ואמזון שם אותם בבוידעם. אף אחד לא יגיע אליהם לעולם. אין פה קסם, לחצת על כפתור ופרשת. צריך לעבוד קשה".
לא צריך להיות סופר שעובד שנתיים על ספר.
"בספרי ילדים ובספרי How to לא צריך להיות סופר, צריך להבין מה הלקוח שלך רוצה. נניח הדברת מזיקים. אני לא מבין בזה כלום, אבל עשיתי מחקר וראיתי ששווה לי, והנה ספר על הדברת מזיקים. סופרי ילדים כועסים עליי כי אני הופך ספרי ילדים לעממיים. 'מה אתה מבין, אתה לא סופר ילדים'. אבל מי קובע מי סופר ילדים טוב יותר? אולי המכירות?".
עמית אופיר, שמגדיר עצמו "אמן עסקי, כלומר איש עסקים שעושה אמנות", נשמע כמו אימפריה של מכירות. בתחילת הפגישה הוא מגיש לי את כרטיס הביקור שלו, באנגלית: "עמית אופיר, מספר אחת ברשימות רבי־המכר של אמזון בכמה שפות, יותר מ־100 ספרים בז'אנרים שונים, מעל מיליון ספרים נמכרו". ב־2000, לאחר שהשתחרר מהצבא, פרסם את ספר הילדים "חיפוש מחפש משמעות" בהוצאת גוונים. אחר כך הוציא עוד ספרי ילדים בכמה הוצאות קטנות ורומן שמתאר את התקופה שבה חי בברזיל, "לחישות", שיצא בקיבוץ המאוחד. לאחר שלמד אנימציה בבצלאל, הוא מספר, פיתח שיטה שמאפשרת גם לאנשים עם שתי ידיים שמאליות לצייר. ממנה נולדה סדרת ספרים שמסבירה איך לצייר. לאמזון נכנס לפני עשרה חודשים, ו"היום יש לי שם כמעט 260 ספרים", הוא אומר, "ומכרתי יותר ממיליון ספרים אלקטרוניים ופיזיים, באמזון ומחוץ לאמזון, בחינם ובתשלום. בתחום ספרי הציור אני במקום הראשון בעולם. אני יכול להגיד לך שבחודש אני מגיע לסכומים יפים מהערוצים האינטרנטיים, וחלק גדול מזה מאמזון".
אז מיליון הספרים הם לא רק במכירות אלא גם בהורדות חינם.
"הקטע החינמי הוא עסקי. היום יותר מ־100 אלף גולשים בחודש נכנסים לראות את הספרים שלי. כשיש לך פלטפורמה כזאת, לא מעניין אף אחד אם זה חינם או לא. אם אני מפרסם בתוך ספר שלי סרט חדש של דיסני, מה משנה לדיסני אם מישהו נחשף לזה בתשלום או בחינם?".
ואתה עושה את זה?
"אני עושה כל מיני דברים. כרגע אני לא עושה פרסומות, אבל כן עושה כל מיני שיתופי פעולה".
כך, דמויות שאופיר יצר מודפסות על מפיות, פאזלים, חולצות, מחברות וכוסות יום הולדת. הוא מוכר קורסי וידיאו אינטרנטיים בציור, הרצאות וסדנאות. "יכול להיות שהספר היה בחינם, אבל האדם קנה ממני קורס שעולה 1,000 דולר. לכן חינם היא מילה גדולה שמייצרת תנועה".
לדבריו, "כשאתה אומר לסופר שהוא יכול להעלות את הספר שלו לאמזון, הוא אומר 'לא דיגיטלי, אני רוצה הוצאה לאור', כי הוא רוצה יוקרה. אבל האגו שלך צריך לרדת לאפס, ואתה צריך לעבוד בזה, אין פה שום דבר פסיבי. מיליוני אנשים כבר ראו אותי, ואולי בעוד חמש שנים כשתגידי עמית אופיר זה יהיה כמו להגיד דיסני. בואי נעוף על עצמנו, אבל זו המטרה".