פרישת עיני תעכב את ארבע הרפורמות המבניות הגדולות
הפרטת חברת החשמל, הקמת הנמלים החדשים, הרפורמה החדשה ברכבת ישראל והרפורמה המתעכבת בתעש – פרישתו של יו"ר ההסתדרות, שתיווך בין הממשלה לוועדי העובדים, מעמידה את כל התוכניות הגדולות בסימן שאלה
השינוי הארגוני בחברת החשמל כולל פיטורים של אלפי עובדים
אחת הרפורמות הגדולות במשק היא זו שמתוכננת במשק החשמל בכלל ובחברת החשמל בפרט.
בוועד עובדי חברת החשמל, שעבד בתיאום הדוק עם עיני, נזכרו אתמול איך בספטמבר 2010 ניסה עיני למנף החלטה היסטורית של הוועד לביצוע רפורמה, אך גילה ש"אין לו עם מי לדבר בממשלה", וכוונת העובדים לנהל שיחות על הפרטה נותרה במסדרונות ההסתדרות.
ביולי הקים שר האנרגיה סילבן שלום את ועדת יוגב בראשות מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, לגיבוש רפורמה חוצת משרדי ממשלה לשינוי ארגוני בחברת החשמל. מדובר במונופול הגדול במשק שאמור במסגרת הרפורמה לצמצם את מצבת כוח האדם שלו ב־1,800–2,500 איש - פעולה קשה לביצוע בלי עיני. עיני, בשיתוף יו"ר ועד העובדים דוד (מיקו) צרפתי, תמך בוועדה, ובטקס הקמתה שיבח את שיתוף הפעולה עם השר שלום ועם יוגב. "הרפורמה כאן שונה - היא בשיתוף העובדים. זאת לא הרפורמה שעושים עם הכלב צ'אבי (הכלב של שר התחבורה כץ - ל"ג)".
מחליפו של עיני לא רק שיצטרך להשאיר את חברת החשמל בריאה ואיתנה פיננסית, אלא גם לדאוג לפנסיה של הפורשים. כשעלות הפרישה לעובד נאמדת ב־1.7 מיליון שקל, לא ברור מי יצליח לגשר בין ועד העובדים החזק במדינה לראשי האוצר.
ליאור גוטמן
הנמלים: מכרזים לשני נמלים חדשים נקבעו לדצמבר
לוחות הזמנים קצרים ואין הסכמה עם עובדי הנמלים
רפורמה נוספת שהחלה לקרום עור וגידים בחודשים האחרונים היא זו שמתוכננת בנמלי ישראל. מדובר בבנייה של שני נמלים חדשים - האחד בחיפה והשני באשדוד - שיתחרו לכאורה באלו הקיימים. מאז הכרזת הרפורמה מנהלים משרדי האוצר והתחבורה "קרב חפירות" עם ועדי הנמלים, כאשר מספר השביתות האיטלקיות ועיצומי העבודה בחצי השנה האחרונה מאיים לשבור שיא חדש. רק בחודש האחרון נרשמו שתי שביתות גדולות - אחת בנמל חיפה שהסתיימה לפני שבועיים, והשנייה בנמל אשדוד שהסתיימה בלילה של 4 בנובמבר.
לטענת גורמים בענף הספנות, עיני היה אחד הבודדים שעוד יכול היה להרגיע את הרוחות ברציפי נמלי חיפה ואשדוד, ולא פעם טען שעצם הקמת הנמלים החדשים הוא תירוץ לשבור את העבודה המאורגנת. עם עזיבתו נשארו הנהלות החברות, כמו גם משרדי התחבורה והאוצר, עם ראשי הוועדים הנוכחיים - אלון חסן באשדוד ומאיר תורג'מן בחיפה. לוחות הזמנים לביצוע הרפורמה קצרים, ומכרזי ההפעלה וההקמה של הנמלים נקבעו לדצמבר הקרוב. מאחר שעיני עוזב בפברואר, אולי הוא יספיק להגיע להסכמה שתחזיק מעמד במאבק בין הוועדים לממשלה.
ליאור גוטמן
רכבת ישראל: זוכרים לעיני את הדחת אדרעי
ועד הרכבת החדש ממתין ליו"ר הסתדרות חדש
רפורמה אחת שעיני כן הספיק לקדם - אבל לא להשלים - היא זו של רכבת ישראל. עיני היה אחד מתומכי התוכנית להוצאת 30% מתחזוקת קרונות הרכבת למיקור־חוץ ובכוונה להקים שתי חברות־בנות, האחת לשינוע מטענים והשנייה לפיתוח נדל"ן למסחר. מאז החתימה על הרפורמה באפריל 2012 נחתם הסכם להוצאת תחזוקת הקרונות לידי אלסטום הצרפתית בהיקף של 1.5 מיליארד שקל ל־15 שנה, אולם החברות־הבנות לא הוקמו.
אף שהרכבת היא גוף קטן יחסית לחברת החשמל ולנמלים, עיני השאיר שם אדמה חרוכה, בעיקר לאחר הדחתה הסנסציונית של יו"ר הוועד גילה אדרעי. לאחרונה קם ועד חדש ברכבת, והתקווה שם היא שיו"ר ההסתדרות החדש יפתח עמם דף חדש בדרך לשורת גיוסי כוח אדם שמתוכננת בשנה הקרובה.
ליאור גוטמן
תעש: עשור של הנשמה בכספי המדינה
עובדי תעש בין האוצר לביטחון
הפרטת תעש היתה אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני הפרטה עוד ב־15 באוקטובר, אך הדיון טורפד על רקע מאבקי התקציב בין משרד האוצר למשרד הביטחון. אחרי שרה"מ נתניהו קבע שתינתן תוספת של 2.75 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, ניתן היה לצפות שגם הפרטת תעש תתקדם.
אבל להפרטה – הליך שתקוע זה יותר מעשור – קצב משלה, והוויכוח בין משרד הביטחון לאוצר על מימון עלויות ההפרטה נותר בעינו. המחלוקת נובעת מנסיגת משרד הביטחון מההתחייבויות שלו לרכישות מינימום מוצרים מתעש המופרטת, מה שיוצר בור של מאות מיליוני שקלים בתקציב. באוצר דורשים ממשרד הביטחון לעמוד בהסכמות, ובביטחון טוענים שאינם יכולים לעשות כן כשתקציבם מקוצץ.
מי שבינתיים מוחזקים כבני ערובה בין גופי הממשלה הם העובדים, שספק אם יקבלו את משכורות החודש הקרוב. כדי לשלם את משכורות החודש הקודם קיבלה תעש הלוואה מיוחדת מהמדינה, ונראה כי גם החודש תצטרך לעשות כן. במסגרת ההפרטה כבר קיבלה תעש הלוואות מדינה בגובה 2.3 מיליארד שקל – הלוואות שאין ביכולתה להחזיר, והמדינה תיאלץ למחוק.
תהליך ההפרטה החל עוד ב־2005 וקדמו לו מאבקים קשים עם העובדים, שכללו גם התפרצות והתפרעויות בלשכת המנכ"ל דאז. כבר אז סבלה החברה מקשיים תזרימים קשים ועיכבה תשלומים לספקים ועובדים. תוכנית ההפרטה הראשונית לא מומשה וב־2007 עלתה בממשלה תוכנית חדשה: מכירת תעש לרפאל. גם גיבוש תוכנית זו נמשך שנים ארוכות, עד שב־2011 קיבלה הממשלה החלטה על ביצוע המכירה ופיטורי 1,000 עובדים. לבסוף התמסמסה גם תוכנית זו, ועד היום ממשיכה החברה להיות מונשמת מכספי מדינה.
גיל קליאן