נגמרה השביתה בנמל אשדוד; ביה"ד דחה הבקשה להוצאת צווי מניעה
בית הדין פסק שהעבודה תוחזר לסדרה תחת השיבוצים שהיו נהוגים עד היום, וההנהלה והעובדים ידונו על המחלוקות ביניהם בתקופה הקרובה
בית הדין הארצי לעבודה דחה לפני שעה קלה (ב') את בקשת הנהלת נמל אשדוד להוציא צווי מניעה כנגד העובדים, ופסק שהעבודה תוחזר לסדרה תחת שיבוצי העבודה שהיו נהוגים עד היום. בהסתדרות בירכו על הצעד וציינו שבית הדין דחה את הסעד שביקשה הנהלת נמל אשדוד וקיבל את טענת ההסתדרות לגבי עניין הסמכות המקומית לשיבוץ עובדים במשמרות פריקת המכוניות. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר הערב: ש"אנו שמחים שבית הדין קיבל את טענות ההסתדרות. יחד עם זאת, ראוי לציין כי דרך המלך תמיד הייתה משא ומתן, כפי שהיה עד היום. אני קורא להנהלת החברה לקיים דיון על כל הנושאים שנמצאים במחלוקת על מנת להגיע לפתרונות מוסכמים".
- הנהלת נמל אשדוד בפנייה בהולה לבית הדין הארצי לעבודה: הפסיקו את השביתה
- חסן השבית שוב את נמל אשדוד: "מצידי שהנמל יפסיד עד שההנהלה תלך הביתה"
- מועד הגשת ההצעות להפעלת הנמלים החדשים נדחה לסוף השנה
ביממה האחרונה הוחרפו העיצומים והגיעו לרמה שבה הוקפאה פריקת המכוניות בנמל. בפניית ההנהלה לבית הדין הארצי לעבודה מהיום בצהריים נטען ש"הפסקת פריקת הרכבים וסידורם בשטח, תיצור בתוך זמן קצר "צוואר בקבוק" בשטח עגינת האוניות, דבר שיוביל בתוך שעות עד יממה לפגיעה משמעותית ומיידית לפריקת אוניות מרכבי יבוא בנמל, על כל המשתמע מכך".
פריקת מכוניות בנמל אשדוד מהווה נדבך חשוב בהכנסות החברה, ולפי נתוני משרד התחבורה בין ינואר לספטמבר 2013, הגיעו לרציפי שלושת הנמלים (אשדוד חיפה ואילת) כ-178 אלף מכוניות חדשות. 60% מהפעילות נוהלה בנמל אשדוד. בפנייה לבית הדין לעבודה מסבירים בנמל ש"עבודה זו מצריכה מומחיות והתמקצעות תוך הקפדה על נהלי העבודה וסדרי הבטיחות" ולכן "מזה כשנה, משובץ צוות עובדים קבוע מקרב עובדי סקטור תפעול וציוד מכאני כבד לעבודה ב"פרויקט המכוניות", בפריקת רכבי יבוא מהאוניות וסידורם בשטח הנמל לאחסון".
לטענת הנהלת הנמל, ההסדר כלל גיבוש צוות של 29 עובדים לשתי משמרות. בחלק מהמקרים "עובדים לא הוחלפו במהלך השנה האחרונה ואף 21 עובדים נותרו קבועים במשך חודשים ארוכים, וכך נוצר שימור ידע ויעילות בפרויקט רגיש מעין זה ולצורך כך גובש הסכם פרמייה ייחודי וייעודי לעובדים שפורקים מכוניות חדשות.
אבל תוכניות לחוד ומעשים לחוד - בהנהלת נמל אשדוד מספרים ש"במהלך השבועות שחלפו מגיבוש הסיכומים הנ"ל, הפעיל ועד העובדים לחצים על הנהלת החברה לחתום על הסיכום ולהתחיל ליישם את תשלומי הפרמיה", אבל מישהו ככל הנראה הפסיק את החגיגה. "רק לאחר חזרתו של יו"ר ועד ציוד מכאני כבד, מר אלון חסן, לנמל, התברר, כי ועד העובדים חזר בו מהסכמתו לסיכומי הדיון בנושא הפרמיה, וזאת על אף שבמועד סמוך קודם לכן דירקטוריון החברה נתן את אישורו לסיכום תשלומי הפרמיה".
אז מדוע חזר בו הוועד מההסכמות שהגיע אליהן קודם? התשובה, כך לפי נמל אשדוד, אינה משתמעת לשתי פנים. "הוועד הבהיר, כי הסיכום היה מקובל רק על מר אבינועם שושן, יו"ר ועד תפעול ולא על יו"ר ועד ציוד מכאני כבד, מר אלון חסן, שהשעה עצמו מתפקידו כיו"ר הוועד בתקופה הרלבנטית". בנמל מנסים להסביר ש"בתקופת השעייתו של מר חסן, מונה מר שושן למ"מ של מר חסן כיו"ר ועד ציוד מכאני על ידי יו"ר ההסתדרות מר עופר עיני. מאחר שמר שושן מילא את מקומו של מר חסן לא היתה להנהלת החברה שום סיבה לסבור כי הסיכום אינו מקבל על דעת הגורמים המוסמכים", אבל בפועל המכוניות החדשות נשארו תקועות על אוניות המשא.
ומה עם קרובי המשפחה?
מפניית נמל אשדוד היום לבית הדין הארצי לעבודה נרמז שהשיבושים החלו לפני כשבועיים, ובגלל סיבה שאינה קשורה לעולם הרכב: במסגרת מכרז חיצוני שערכה בחודשים האחרונים, חברת נמל חיפה קיבלה לידיה טופס של אדם בשם נתנאל אליאס שהגיש את מועמדותו לתפקיד מחסנאי בחברה. לטענת נמל אשדוד, "מר אליאס הצהיר בטופס הצהרה בדבר קרובי משפחה, כי גיסיו מועסקים בחברת נמל אשדוד. מר יעקב אלגרבלי בתפקיד מנופאי שער, ומר אבינועם שושן בתפקיד יו"ר ועד תפעול". אבינועם שושן הוא אחד האנשים החזקים בנמל, ובחודשים האחרונים מילא באופן לא רשמי את מקומו של אלון חסן בתפקיד יו"ר ועד עובדי הנמל ולאחר שחסן השעה עצמו מכל פעילות.
כדי לקבל אישור לשיבוץ עובד חדש שמקורב לעובד קיים בנמל, פנתה הנהלת החברה לרשות החברות הממשלתיות. הפנייה נעשתה לאחר דו"ח חמור שעסק בנפוטיזם בחברות ממשלתיות שפרסם מבקר המדינה הקודם לינדנשראוס בשנת 2007. הדו"ח מצא שמתוך 250 עובדים חדשים שנקלטו בנמל אשדוד בין 2002 ל-2005, קרוב ל50% מהם החזיקו קרובי משפחה שהם עובדי הנמל.
ב-15 באוקטובר הגיעה תשובתו של מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב שהוא אינו מאשר את שיבוצו של אליאס לתפקיד, למרות שקרובי המשפחה של אליאס אינם משוייכים לסקטור העבודה שהוא מיועד אליו. באופן מקרי או שלא, הנהלת נמל אשדוד החלה לסבול משיבושי עבודה שונים ומשונים שהגיעו לשיאם בסרוב מהשבוע האחרון לפרוק מכוניות חדשות.
באילו שיבושים מדובר? עיון בעתירה שהגיש נמל אשדוד מעלה שסמנכ"ל המשאבים של הנמל עובדיה כהן שלח להסתדרות מכתב שם הוא מתריע ש"ביום רביעי האחרון (30 באוקטובר - ל"ג) מסר מזכיר ועד תפעול וציוד מכאני מר אבינועם שושן, להנהלת החברה כי נציגות הוועד לא תשתתף בוועדות המכרזים הקרובות לאיוש משרות סווארים", ואף פעל פיסית כדי להודיע לכל הנציגים שלא יגיעו. לטענת כהן, הנחייתו של שושן מהווה מכה קשה לעבודה בנמל, כיוון ש"מזה זמן רב שהחברה סובלת ממחסור בכוח אדם משמעותי, ועל מנת לעמוד בקצב הגידול, נערכים בימים אלו מכרזים לקליטת עשרות סווארים".