$
משפט

דב קליין יחזיר לרשת פרופורציה וגוגל 50 אלף שקל

לפני שנתיים פסק ביהמ"ש השלום כי על גוגל להימנע משימוש בשמו של המנתח הפלסטי המוכר כמילת מפתח שתעלה קישור ממומן לרשת המרפאות פרופורציה. ביהמ"ש המחוזי הפך את הפסיקה וקבע כי עליו להחזיר את הפיצויים שניתנו לו

זוהר שחר לוי 16:5530.07.13

המנתח הפלסטי המוכר ד"ר דב קליין יחזיר לרשת פרופורציה ולגוגל 50 אלף שקל שקיבל מהם במסגרת פסק דין שקבע כי הפרו את זכויותיו בסימן מסחר, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי לא היתה בו כל פגיעה.

שופט המחוזי בתל אביב, גדעון גינת, קיבל היום (ג') את הערעור שהגישו גוגל ורשת פרופורציה על פסק הדין שניתן בבית משפט השלום במסגרת הסכסוך, ודחה ערעור שהגיש קליין עצמו. כך קבע כי קליין יחזיר את סכום הפיצוי שנפסק לו – 50 אלף שקל וכן את שכר טרחת עורך הדין שקיבל – בגובה 28 אלף שקל. "אין בשימוש שעשתה רשת פרופורציה בשמו של המנתח הפלסטי כ'מילת מפתח' במנוע החיפוש גוגל כדי להפר את זכויותיו", פסק השופט.

 

דב קליין. "אין בשימוש שעשתה רשת פרופורציה בשמו כדי להפר את זכויותיו" דב קליין. "אין בשימוש שעשתה רשת פרופורציה בשמו כדי להפר את זכויותיו" צילום: אסף לב

 

השופט גינת הפך את החלטת השלום, כשהוא מסתמך על פסיקה באנגליה, אירופה, ארצות הברית ואוסטרליה. "ד"ר קליין", כך לפי פסק הדין, "עושה שימוש בשמו לקידום עסקו המסחרי. מכל היבט מעשי, שימוש זה דומה לשימוש בסימן מסחר. השימוש הנעשה על ידי מנוע חיפוש גוגל מאפשר למתחריו, ולא רק להם, לפרסם מודעות, שיובאו לתשומת הלב של מי שמחפש במנוע החיפוש את שמו של קליין. ציון סימן מסחר, או שם עסק, או שמו של אדם המתאר את עסקו המסחרי – כ'מילת מפתח', אין בו, כלשעצמו, כדי לפגוע בזכויותיו של הבעלים של סימן המסחר, שם העסק או השם".

 

זאת, כאשר הפרסום הממומן עצמו או דרך ההפניה לאתר המתחרה אינם כוללים מידע מטעה או כוזב.

התביעה הוגשה בשנת 2007 נגד גוגל ישראל, גוגל העולמית ורשת המרפאות לרפואה אסטטית "פרופורציה", לאחר שלטענת קליין, אלה השתמשו בשמו ובמוניטין הניכר שצבר, במסגרת שרות "גוגל אדוואדס". קליין טען, כי כל גולש שחיפש את שירותי ד"ר דב קליין, קיבל קישורים ממומנים לגורמים אחרים, שניסו, כך לגרסתו, לנצל את המוניטין שלו כדי לקדם את עסקיהם וזאת על חשבונו. לפי התביעה, גוגל איפשרה לגורמים מסחריים שונים לרכוש את צירופי שמו במסגרת שרות גוגל אדוורדס.

 

מנגד, טענה פרופורציה כי קליין כל לא פנה אליה בטרם הגיש את התביעה וכי לו היה עושה כן, הייתה מסירה את מילות החיפוש כשם שעשתה עם הגשת התביעה, זאת מחמת התועלת האפסית בפרסומה. עוד טענה להגנתה פרופורציה, כי כל שהיא עושה הוא לפנות למשתמש מתעניין ברפואה אסתטית – ולהציע לו חלופה בדרך של פרסומת מובחנת ומובדלת באופן שהצרכן, אם ירצה, יוכל להיחשף למידע נוסף על מנת לקבל החלטה צרכנית מושכלת.

 

דוגמא למודעה של גוגל דוגמא למודעה של גוגל צילום מסך: google.com

לפני כשנתיים פסקה שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חנה ינון, כי על גוגל להימנע משימוש בצירוף של ד"ר קליין באופן שיביא גולשים להיכנס לאתר האינטרנט של רשת המרפאות "פרופורציה", אחת ממתחרותיו. פסק הדין ניתן במסגרת תביעה שהגיש קליין, מבכירי המנתחים הפלסטיים בישראל, על פי חוק עוולות מסחריות, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק הגנת הפרטיות.

 

פסק הדין בבית משפט השלום קבע כי קליין "צודק בדרישתו כי שמו הפרטי או צירופי שמו לא יופיעו בגדר פרסום מסחרי המהווה קישור ממומן בלא ידיעתו והסכמתו". השופטת הוסיפה: "שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם, המצוי בשטח עסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו". ינון קבע עוד כי קליין יקבל פיצוי ללא הוכחת נזק בגובה 50 אלף שקל וכן ישולמו לו הוצאות משפט של 10 אלף שקל. שני הצדדים ערערו על פסק דינו של בית משפט השלום. גוגל ופרופורציה ערערו על הטלת האחריות עליהן ואילו קליין טען שיש להגדיל את סכום הפיצוי שנפסק לסכום של 300 אלף שקל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x