שאלות ותשובות: איך ישפיעו הנמלים החדשם על המחירים?
בחברת נמלי ישראל מסבירים שעם הקמת הנמלים החדשים תשתנה שיטת התמחור הנוכחית לפריקה וטעינה וכלל תעריפי הנמל יבוטלו
למה החליטה הממשלה להקים נמלים חדשים
הנמלים הקיימים לא מסוגלים לקלוט אוניות ענק בעלות קיבולת של 18 אלף מכולות בשל מים רדודים בקרבת הרציפים ומחסור בשטח אחסון. הנמלים החדשים נועדו לפתור את הבעיה. נוסף על כך, הנמלים נועדו לפתור את הממשלה מהלחץ של ועדי העובדים בנמלי אשדוד וחיפה, שכל שביתה בהם גורמת לנזק של מאות מיליוני שקלים ליצואנים וליבואנים. משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל והאוצר בחנו את כדאיות הקמת הנמלים, והגיעו למסקנה כי הכנסת תחרות תביא לערך משקי מהוון (לאורך תקופת ההפעלה) של 9 מיליארד שקל, ולו בשל הגברת מהירות כניסת והוצאת הסחורות.
למה הוחלט להקים שני נמלים ולא רק נמל אחד
הקמת שני נמלים תחסוך לראש הממשלה והשרים את המאבק בין ראשי עיריות חיפה ואשדוד. נוסף על כך, הממשלה מנסה לנצל את רוחות האביב הערבי במצרים כדי למשוך פרנסה ממצרים.
עד 2011 מהלך של בניית נמל "מול העיניים של מובארק" לא יכול היה להתקיים. לא בכדי הזכיר אתמול כץ שמדינות האזור מעריכות את מערכות המשפט ויציבות הכלכלה בישראל, ויעדיפו נמל "שקט" בלי מפגיני כיכר תחריר.
למה האוצר רצה רק נמל אחד ולא שניים
תלוי את מי שואלים. באוצר מסבירים שהקמת שני נמלים במקביל היא גדולה על המשק, כיוון שהיא תגזול חומרי גלם יקרים. במשרד התחבורה הסבירו שהאוצר לא מוותר על התוכנית הישנה שלו להקים נמל בודד, לאחר שכפי שנחשף ב"כלכליסט" ראש אגף תקציבים גל הרשקוביץ סיכם עם יו"ר ועד אשדוד המושעה אלון חסן להעניק לוועד 20% מהבעלות על הנמל החדש בתמורה לשקט תעשייתי. לטענת האוצר, מאחר שמיזמי תשתיות טיבם להתעכב, העדיפו במשרד "נמל אחד ביד" משניים על הנייר.
האם הנמלים ישמשו רק לטעינת סחורות מסוימות
כן. כשהממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה הכריז על כוונתו להכריז על הנמלים כקבוצות ריכוז, הוא קבע שהנמלים הקיימים לא יוכלו להפריע בתחומי טעינה ופריקה של מכולות. המדינה מתכננת לייעד את הנמלים לטיפול במכולות ולהציב בכל נמל חדש 1.5 מיליון מכולות בשנה. בעוד מטעני תפזורת, כימיקלים ומכוניות יישארו בשלושת הנמלים הקיימים.
מה תהיה השפעת הנמלים החדשים על הצרכנים
כיום נקבעים התעריפים בידי משרדי האוצר והתחבורה, כך שמחירי הפריקה והטעינה למכולות זהים בחיפה ובאשדוד באופן שאינו מעודד תחרות. בחברת נמלי ישראל מסבירים שעם הקמת הנמלים החדשים תשתנה שיטת התמחור הנוכחית לפריקה וטעינה וכלל תעריפי הנמל יבוטלו. הממשלה מקווה שהשארת התעריפים לכוחות השוק תביא את הנמלים להתחרות על המחיר הנמוך לפריקת מכולות, באופן שיביא לעלויות תפעול נמוכות יותר ליבואנים ומכאן לירידת מחירים לצרכנים.
האם מדובר בהקמת נמלים חדשים או רק ברציפים
לטענת ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד התחבורה מדובר בהקמת נמלים חדשים לכל דבר ועניין. אם נותר ספק שלא מדובר בתשתית חדשה, חברת נמלי ישראל הגישה ואישרה במוסדות התכנון שני מתחמים חדשים שחורגים משטח הנמלים הקיימים כפי שהם מסומנים במפות. הטענה שלפיה המדינה אינה מקימה נמלים חדשים אלא רק רציפים חדשים בנמלים הקיימים היא סיפור שמפיצים ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד, שראו בנכס החדש המשך תכנוני לרציפים הקיימים שלהם.
האם הקמה ותפעול נמל חדש משתלמות ליזמים
מדובר בעסקים טובים ליזמים הן בשלב ההקמה והן בשלב ההפעלה. בשלב ההקמה מדובר בהקמת תשתיות לאומיות שאינן שונות ממתקן התפלה או תחנת כוח. אלו מגה־פרויקטים עתירי מימון שחברות ישראליות ישמחו להשתתף בו. חברת נמלי ישראל כבר פרסמה מכרז מקדים (PQ) להקמת נמל, שאליו נרשמו 15 חברות, כך שההתעניינות מעידה שחברות זרות ישמחו להפעיל נמל בישראל.
מי הגופים הזרים שעשויים להתעניין בהפעלת נמל
עם שמות החברות שהועלו כמפעילות אפשרויות נמנית APMP הדנית שמפעילה 100 נמלים בעולם לרבות נמל פורט סעיד במצרים. חברה אחרת ששמה הועלה היא PSA שמקום מושבה מחולק בין סינגפור בלגיה ומחזיקה בזיכיונות להפעלת 100 נמלים ברחבי העולם. אפשרות נוספת היא חברת האצ'יסון מהונג קונג, שמוכרת לקהל הישראלי בעיקר מעסקת פרטנר, ומחזיקה אף היא בזיכיון להפעלת 100 נמלים. אפשרות אחרת היא SSA האמריקאית שגם כן בעלת זיכיון הפעלה לכ־100 נמלים בעולם.
האם יש גורמים שמנועים לתפעל נמל חדש
אין אף גוף ישראלי שיכול להתמודד על הפעלת אחד מהנמלים החדשים, שכן לטענת המדינה לאף אחד מהמתמודדים הישראלים הפוטנציאליים אין הידע והיכולת הנדרשים להפעלת נמל מודרני.
איך תשפיע הקמת הנמלים החדשים על הפרטת הנמלים הקיימים
עקרונית, הליך ההפרטה נכנס להקפאה עמוקה כיוון שאין בו עוד צורך. עם זאת, במשרד התחבורה לא שוללים את האפשרות שהקמת הנמלים החדשים תלחץ על נמלי חיפה ואשדוד לקדם מהלך הפרטה.