פרסום ראשון
הצעת חוק רישוי רכב: תנאים מחמירים לפתיחת שוק הרכב לתחרות
הצעת החוק מסדירה בחקיקה את כלל העיסוקים והשירותים בענף הרכב המוסדרים כיום בצווי פיקוח. בין השאר, יהיו תנאים מוגדרים לקבלת רישיון להפוך ליבואן עקיף
חוק רישוי שירותים לרכב יוצא לדרך. מהצעת החוק העדכנית שהגיעה לידי "כלכליסט" ותוגש בשבועות הקרובים לממשלה עולה שורה של תנאים מחמירים המיועדים לפתוח את שוק הרכב הישראלי לתחרות, לפקח על ענף המוסכים וגם על מי שיבחר לייצר רכב בישראל.
- האם יבואני הרכב באמת יכולים להוריד מחירים?
- הערכות בענף הרכב: מעל 17 אלף מכוניות נמסרו בינואר
- משרד התחבורה: החל מהיום מותר יבוא אישי של מכוניות מקנדה
הצעת החוק מסדירה בחקיקה ראשונית את כלל העיסוקים והשירותים בענף הרכב המוסדרים כיום בצווי פיקוח ומבקשת לקבוע הוראות חדשות לגבי הענף. הצעת החוק עצמה מקנה לשר התחבורה סמכויות רבות החולשות על תחום יבוא הרכב והחלפים.
מהצעת החוק עולה כי יבואני רכב ישירים (כאלה שמייבאים מכוניות ישירות מיצרני הרכב) ידרשו להסכם למכירת הרכב בישראל "כפי שקבע השר", יספקו אחריות לרכב "כפי שקבע השר" ויתחייבו לתקן כל תקלת בטיחות סדרתית. הצעת החוק מגדירה גם רישיון רכב עקיף – רישיון לייבוא של רכב מסוכן של יצרן רכב ולא ישירות מיצרן הרכב.
על מנת לעמוד בתנאים הנדרשים לקבלת רישיון להפוך ליבואן עקיף, מוגדרת רשימת דרישות הכוללת בין היתר התחייבות לטיפול בתקלות בטיחות סדרתיות והוכחת תשתית למתן שירותי תחזוקה לרכב. עם זאת, "השר רשאי לקבוע כי מבקש או סוג של מבקשים יהיו זכאים לקבל רישיון יבואן רכב ישיר או רישיון יבואן רכב עקיף אף שלא מתקיים בהם תנאי מהתנאים לקבלת הרישיון". בנוסף מוגדר בהצעת החוק גם יבואן רכב זעיר – הרשאי לייבא עד 20 כלי רכב בשנה.
על פי נוסח הצעת החוק, בעת מתן רישיון היבוא "ישקול המנהל בין השאר את תרומת מתן הרישיון לתחרות בתחום יבוא הרכב ולרמת השירותים לציבור". בנושא ריקולים קובעת הצעת החוק כי יבואני הרכב הוותיקים ישאו באחריות לנושא גם אם הרכב לא יובא על ידם: "יבואן רכב ישיר יטפל במוסכי השרות שלו בכל תקלת בטיחות סדרתית בכל רכב שיובא לישראל, מכל תוצר שגם הוא מייבא".
באשר ליבואנים העקיפים קובעת הצעת החוק כי אלה יוכלו לייבא רכבים שגילם אינו עולה על שנה. בנוסף יתאפשר יבוא של רכבים שנסעו קילומטראז' מסוים ש"אינו עולה על המספר שקבע השר". סעיף זה פותח פתח אפשרי ליבוא של רכבים משומשים, בהתאם למכסת קילומטראז' שיקבע שר התחבורה.
עוד קובעת הצעת החוק כי שר התחבורה ימנה "מועצה מייעצת" שתוכל לקבוע בין היתר אם יבואני הרכב יוכלו לחדש את רשיון היבוא שלהם. במועצה ישבו שלושה עובדי משרד התחבורה, שני חברים בעלי מומחיות בתחום הרכב ושני נציגי ציבור.
חברי המועצה יתמנו לשלוש שנים ויכולים להתמנות מחדש. המועצה תקבע בין היתר אם להעניק רשיונות יבוא ליבואני הרכב החדשים והוותיקים, אם לחדש רישיונות יבוא של יבואנים קיימים וגם בתלונות שיוגשו נגד יבואני רכב. הצעת החוק מגדירה גם לראשונה את מעמדם של "מתווכי רכב" –סוכני יבוא אישי שיסייעו לאזרחים ביבוא אישי – מתווכי הרכב יחויבו לעמוד בבחינות שיקבע שר התחבורה ובכללי שקיפות הכוללים בין היתר הגדרות לתיאור סוג הרכב המיובא, מועד רישומו ותנאי האחריות עליו.