$
רכב

מצלמות המהירות מגיעות לעירייה: הרשויות המקומיות יוסמכו לתת יותר דו"חות תנועה בעצמן

חוק ההסדרים המעודכן מעניק לרשויות המקומיות מקור הכנסה נוסף ומרחיב את מגוון עבירות התנועה שעליהן הן יוכלו להעניק קנסות. עם העבירות שיעברו לאחריותן נמנות אכיפת מהירות הנסיעה והאיסור על נסיעה של כלי רכב ממונעים על המדרכה

תומר הדר 07:0920.05.13

מכלול עבירות התנועה שהרשויות המקומיות יכולות לגבות קנסות על הפרתן יורחב, כך עולה מנוסח חוק ההסדרים המעודכן לשנים 2013–2014.

 

לפי התוכנית המקורית הוסמכו הרשויות המקומיות לאכוף בשטחן שלוש עבירות תנועה בלבד באמצעות מצלמות: אי־מתן זכות קדימה בצומת, אי־ציות לרמזור אדום ונסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. אלא שמן הנוסח החדש של החוק עולה כי קשת העבירות שהרשויות המקומיות יוכלו לאכוף באמצעות המצלמות הורחבה וכוללת כעת "עבירות נוספות על פי פקודת התעבורה", כמו לדוגמה נסיעה במהירות מופרזת.

 

על פי הנוסח, הרשויות המקומיות יוכלו "להפיק צילומים המתועדים במצלמות כאמור, ולמסור הודעות תשלום קנס בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי" בכל הנוגע לעבירות שבוצעו בדרכים שבאחריות הרשויות המקומיות.

 

צוות מיוחד יבחן את העבירות

 

נושא הסמכת הרשויות המקומיות לתעד עבירות מלבד נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ולהטיל בעקבותן קנסות יהיה נתון לבחינת צוות בין־משרדי שיורכב ממנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, מנכ"ל משרד הפנים, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, היועמ"ש, מפכ"ל המשטרה וראש מרכז השלטון המקומי.

 

בתוכנית מצוין כי הצוות הבין־משרדי יבחן אפשרות להסמכת הרשויות המקומיות לאכוף כמה עבירות נוספות המצוינות בתוכנית, כמו נסיעה של רכב ממונע דוגמת אופנועים וקטנועים על מדרכה. בנוסף מצוין כי המצלמות יוכלו לשמש לאכיפת עבירות של אוטובוסים שאינם מורידים נוסעים במקומות המיועדים לכך. אף שעבירות אלה מצוינות במפורש בתוכנית, בפועל הגדרת מכלול העבירות נותרה פתוחה. עוד קובעת התוכנית כי הצוות יבחן אפשרות לסייע לרשויות המקומיות כדי שיוכלו להתקין את מערכת המצלמות.

 

 

מצלמות מהירות. הרשויות המקומיות יוכלו להפיק צילומים ולמסור הודעות תשלום קנס מצלמות מהירות. הרשויות המקומיות יוכלו להפיק צילומים ולמסור הודעות תשלום קנס צילום: תומר הדר

 

המצלמות לא הוכיחו יעילות

 

בשלב זה יעילותן של מצלמות המהירות מוטלת בספק בכל הנוגע להורדת מהירות הנסיעה של נהגים. בסוף השבוע האחרון פרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את הסקר הארצי של מהירויות הנסיעה בכבישי הארץ לשנת 2012, המשווה בין מהירויות הנסיעה הממוצעות של מכוניות בכבישי ישראל בשנת 2011 למהירויות הנסיעה בשנת 2012, שבתחילתה הוצבו המצלמות.

 

על פי מחברי הסקר, "לא ניתן לטעון למגמת ירידה עקבית במהירויות הנסיעה בדרכים דו־מסלוליות ממוחלפות". מדוע המהירות הממוצעת לא ירדה? הסיבה טמונה בנהגים, שלמדו את מיקומן של מצלמות המהירות והתרגלו להאט לפני המצלמה ולהאיץ אחריה.

 

כך, לפי הסקר "נצפה גידול ניכר בשונות של מהירויות הנסיעה, הן ביום והן בלילה". בסופו של דבר מצוין בסקר כי "לא נמצא שינוי מהותי במהירויות הנסיעה לעומת השנה הקודמת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x