ועידת האנרגיה
"רבים מאיתנו חוגגים בימים אלו את פסטיבל הגז, אך יש לזכור כי צרכי ההון הם אדירים"
מנכ"ל דלק ישראל אבי בן אסייג אמר כי "לא ניתן לקבל החלטות במיליארדים כשאין מושג מה ישראל תעשה בתחום הבלו"
- גדעון תדמור: "תשתית הגז מתמר לא יכולה לעמוד בביקוש לבדה, צריך לפתח גם את לווייתן"
- ועידת האנרגיה: מפגינים למען איכות הסביבה עלו על הבמה
- יוסי רוזן: "יש להקפיא מסים על משק האנרגיה"
"מעורבות שוק ההון חייב להיות משמעותית יותר"
הוא המשיך ופרס את מה נדרש כדי להסב את המשק לגז טבעי: "נדרש פריסת ממערכות, הקמת תחנות דחיסה גדולות במיוחד, נדרש להקים תחנות דלק שמתאימות ונדרש להסב את התחבורה עתירת האנרגיה לגז טבעי. זה מהלך יקר מאוד". לדברי אסייג, הצורך הפיננסי הוא בין 20-15 מיליארד שקל להסבה. הוא הוסיף כי "כדי לצרוך גז טבעי, המשק זקוק ל-50-40 מיליארד שקל השקעה בעשור הקרוב. האם שוק ההון ערוך לצורך הזה? אני לא בטוח".
"מבלי שמדינת ישראל תבנה פלטפורמה לגידור סיכונים יהיה קשה לצאת לדרך עם מהלך כזה של ייצור גז נוזלי (GTL", הזהיר אסייג. "ממשלת ישראל חייבת להירתם למשימה הזו. אם נתחיל היום בעוד 10 שנים המהלך יושלם".
אסייג עוד אמר כי "כיצד אנחנו הפירמות נוכל להתמודד עם צורך ההון האדיר הזה? ללא מדיניות ממשלתית מסודרת שתעודד והתבצע שינויים ורפורמות, יהיה קשה מאוד למשק עד בלתי אפשרי לממש את החזון עד 2025". הוא הוסיף כי ממשלת ישראל צריכה לתת מתן מענקי הסבה לתעשייה ולגופי תחבורה והציע "שמהממשלה תבחן גם להעמיד הלוואות ייעודיות זולות ארוכות טווח כדי לממן הסבה של המשק לגז טבעי".
"אין לי ספק שמעורבות שוק ההון חייב להיות משמעותית יותר מאשר היום". אמר אסייג, "כיום מיליארדים מושקעים בנדל"ן בחו"ל ונכון לרגע זה אין פלטפורמה מתאימה לגז - על היזמים רגולטורים ומוסדיים לחשוב כיצד לבנות פלטרפורמה שכזו. כדי לבנות שוק משוכלל, יצוא הגז הוא הכרח - לתחרות".
לגבי מערכות הרגולציה אמר אסייג כי "תחנת דלק לוקח להקים 30 יום. אין סיבה שבעולם שמערכות הרישוי לא יתנו רישיון בפרק זמן של חודש חודשיים מקסימום. ואם הרגלוטר לא יתכנס ויבצע תוכנית כזו- תחנות יקומו רק בעוד שנתיים".