חשש מעיצומים בנמל חיפה בשל בקשת האוצר להשוות תנאי הנתבים
הממונה על השכר ביקש מנמל חיפה להחיל את הסכם בוררות שנחתם עם הנתבים באשדוד. מאז החלת ההסכם הואט קצב עבודת הנתבים בנמל הדרומי
קובי אמסלם, הממונה על השכר באוצר, פנה להנהלת נמל חיפה בבקשה לבחון אם ניתן להחיל את הסכם הבוררות שנחתם עם נמל אשדוד שלפיו נתבי הנמל מחויבים להימצא פיזית בשטח הנמל כדי לקבל את שכרם, גם על העובדים בנמל הצפוני. בענף חוששים כי הדרישה תביא לעיצומים שיביאו להאטה משמעותית בקצב כניסת הסחורות.
- נחתם הסכם לפינוי ביה"ס הטכני בחיפה בעלות של 700 מיליון שקל
- תנאי הסף של מכרזי הבנייה בנמלים מקשים על הקבלנים הישראלים
עד פסק הדין שהוחלט במרץ האחרון, נתב אחד שהה בנמל בפועל ואילו השני היה בהמתנה ("Stand By") וקיבל שכר מלא כאילו עבד. מאז הוחל פסק הבוררות נרשמה בנמל אשדוד האטה של עד 30% בקצב כניסת האוניות לנמל. אם הבוררות תוחל גם בנמל חיפה, צפויה להירשם האטה בכניסת האוניות בשני הנמלים הגדולים בישראל, המכניסים 95% מהסחורות לישראל.
מאז החלת פסק הדין, נתבי נמל אשדוד צמצמו את כניסת האוניות לנמל ל־15 ביום עבודה, לעומת 20-22 אוניות שהוכנסו קודם לכן. הנתבים טוענים כי הסיבה להאטה היא ביטול הסכמים קודמים המחייב אותם "לעבוד לפי הספר" והמשמעות היא צמצום הכנסת האוניות. אתמול אמרו יבואנים ל"כלכליסט" כי סחורותיהם מחכות בנמל אשדוד, אולם הנתבים מעכבים את כניסתם במכוון. "בכל יום יש כללים חדשים ואף אחד לא מטפל בזה", אמר אחד היבואנים.
תפקידו של הנתב הוא להכניס את האוניות שמגיעות לשטחי הרציפים השונים. מדובר באחד מבעלי המקצוע החשובים והנחשקים בכל נמל שמככב בדו"ח הממונה על השכר בראש רשימת שיאני השכר בשירות הציבורי עם ממוצע של כ־70 אלף שקל לחודש.
ביום ראשון התריע נשיא לשכת הספנות גד שפר מעיכוב הסחורות. "כבר למדנו שנמל אשדוד זה חוכא ואיטלולא", אמר, "עד היום כולם פחדו להתעסק איתם. אני מקווה ששר האוצר החדש לא חייב להם שום דבר".
הבעיה העיקרית היא שהנתבים אינם כפופים לוועד עובדי הנמלים, לכן, גם אם הוועד ינסה לכפות את מרותו, הם לא מחויבים להיעתר לו. מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי הנמל "עומד בפני קשיים תפעוליים בעקבות ביטול פסק הפשרה בין חברת הנמל לנתבים ואימוץ החלטת המוסד לבוררות מוסכמת".
במקביל, ביום ראשון הודיעה ההסתדרות לנמל מספנות ישראל, הנמל הפרטי היחיד בארץ, כי הקימה ועד עובדים ותשמש כארגון היציג לוועד החדש. בנמל הקטן שבבעלות שלמה שמלצר, יוסי קצב ושלומי פוגל מועסקים כ־30 עובדים ולטענתה 17 כבר הצטרפו אליה.
באופן חריג, העובדים שהקימו את הוועד מסרבים להיחשף מחשש להיפגע, אמר ל"כלכליסט" עורך הדין יונה ארמון ממרחב חיפה של ההסתדרות.
לטענתו, בעוד בנמל חיפה עובד מאוגד ממוצע משתכר כ־27 אלף שקל ברוטו בחודש, במקרה של עובדי מספנות ישראל מדובר על שכר שקרוב ל־5,000 שקל ברוטו בחודש. לטענתו, "אין להם ציפייה להשוואת תנאים לעובדי נמל חיפה".