קבלן משנה בפרויקט של קצא"א מאשים את החברה בנזק למוניטין
בית המשפט יידרש להכריע מהי מהות הקשר בין קבלן משנה למזמינת השירות שלא נחתם ביניהם כל חוזה. חברת תשתיות טוענת שקצא"א הפסיקה התקשרות חד־צדדית עמה. קצא"א: לא מכירים את החברה ולא העסקנו אותה
בית המשפט יידרש להכריע בקרוב בתביעה לא שגרתית הנוגעת לקשר העקיף בין קבלן משנה לבין מזמין העבודה: חברת תשתיות קטנה, ימית צורית, תובעת את קו צינור אילת־אשקלון (קצא"א) מבלי שיש התקשרות חוזית בין שתי החברות.
קצא"א הזמינה מהקבלן יונה חדד עבודה במסגרת פרויקט להקמת תשתיות של רכבת ישראל. חדד היה אמור לבצע הנמכה של צינור הדלק של קצא"א בכמה אתרים. חדד שכר כקבלן משנה לביצוע את ימית צורית. ימית צורית, באמצעות עו"ד אסף גרשגורן מדורון טיקוצקי ושות', טוענת שבמהלך העבודה שביצעה ליד אתר דודאים בדצמבר 2011, חשפו עובדיה קטע פגום בצינור הדלק ומיד דיווחו על כך לקצא"א, שהצינור בבעלותה. מפקח מטעם קצא"א הגיע למקום ובדיקתו, כך נטען, העלתה שעובדי ימית צורית אינם אחראים לפגם.
לטענת עו"ד גרשגורן, למרות שימית צורית היתה חתומה על חוזה מול הקבלן חדד ולא מול קצא"א, בשטח כל העבודה היתה בפיקוח קצא"א ובתיאום מלא בין מזמינת העבודה לבין קבלן המשנה. המשימה המוטלת על התובעת, אם כן, היא לשכנע את בית המשפט כי הקשרים הבלתי פורמליים בין אנשי קצא"א לאנשי ימית צורית יכולים להוות עילת תביעה של החברה נגד מזמינת העבודה.
ירו בשליח
בתביעה שהגישה ימית צורית לפני שבועיים לבית משפט השלום בחיפה נגד קצא"א ויונה חדד, טוענת החברה כי אף שהכשל היה באחריות קצא"א, האחריות הוטלה עליה ונגרמו לה נזקים כספיים ותדמיתיים ולכן היא דורשת פיצוי של 2 מיליון שקל. "היחס שקיבלה החברה מקצא"א הנו בבחינת 'לירות בשליח', כשכל 'אשמתה' היא שגילתה את דבר קיומו של הפגם בצינור". לפי כתב התביעה, ימית צורית טוענת שהנהלת קצא"א הפסיקה את כל ההתקשרויות עמה, הן באתר צינור הדלק והן באתר עבודה נוסף בפרויקט שצפוי היה להניב לה הכנסות של 4.8 מיליון שקל. "קצא"א התעשרה שלא כדין על חשבונה של ימית צורית, שכן נמנעה מלשלם לה את מלוא הכספים המגיעים לה עבור העבודות שבוצעו עבורה ובהנחייתה". חברת התשתיות טוענת שהחלה לחוש פגיעה ניכרת במוניטין בקרב ציבור הקבלנים בתחום עבודות התשתית ושירותי החפירה, מאחר שנציגי קצא"א טענו בפניהם שימית צורית אחראית לנזק שהתגלה בקו הדלק. "התובעת פשוט החלה להיתקל בקושי בקבלת עבודות מקבלנים ראשיים בתחום עיסוקה, מה שגרם לצמצום ניכר בהיקף עבודתה".
גורמים בקצא"א אמרו ל"כלכליסט" שבינם לבין ימית צורית אין כלום, שכן מדובר בקבלן משנה, ולקצא"א אין כל טענות כלפיה אלא כלפי הקבלן יונה חדד. לדברי הגורמים, מי שביצע את העבודה בקווי הדלק גרם לנזקים וביצע עבודה רשלנית ולא
בטיחותית. קצא"א, הוסיפו הגורמים, נוקטת את כל אמצעי הזהירות, וכשגילו את הנזק פנו בטענות לקבלן, אך זה טען שמדובר בתקלה שהיתה עוד קודם לכן. גורמים בקצא"א מספרים שבדיקות תקופתיות של הצינור מעידות שהוא היה תקין שנים רבות, ושהטענות המועלות הן "ניסיון להתנער מאחריות לנזקים שנגרמו על ידי הקבלן תוך כדי עבודה".
"עבודה רשלנית"
עו"ד מאיר הלר, המייצג את קצא"א, מסר ש"מדובר בתביעה מוזרה. התובעת אינה מוכרת לקצא"א ולא הועסקה על ידי קצא"א בפרויקט המדובר. הקבלן שהעסיקה קצא"א, יונה חדד, אינו תובע, והדברים מדברים בעד עצמם. חדד עצמו צפוי להיתבע עקב כשליו. הפגם בצינור נגרם בשל טיפול רשלני. מיד עם גילוי הפגם, קצא"א הפסיקה את העבודות ותיקנה את הפגם על חשבונה". עו"ד שלמה גורן, המייצג את חדד, מסר ש"אין לימית צורית כל עילת תביעה כלפי יונה חדד. את הנימוקים ניתן בכתב ההגנה שנגיש".