כלכלת המייקרס: עסקים קטנים ומקומיים שמגלגלים מיליונים
כריס אנדרסון: "מודל המייקרס לאו דווקא אחראי ליצירת אלפי מקומות עבודה בן לילה, אבל אנחנו מאפיינים אותו כענף שמורכב מעסקים קטנים ובינוניים, ואלה כידוע ספקי המשרות הגדולים ביותר בארצות הברית"
החברות שהקימו מייקרס בשנים האחרונות כבר מייצרות כמעט הכל, מצעצועים, דרך קופות רושמות מאובטחות ועד מטוסים ומכוניות. חלקן כבר מגלגלות מיליוני דולרים. BrickArms, למשל, שמייצרת צעצועי מלחמה עם קוביות דמויות לגו (כי לגו עצמה לא מייצרת כלי נשק). או Local Motors, שמאפשרת לחובבים
גם יזמי ענק ושמות מוכרים בטכנולוגיה כבר מקימים חברות ברוח המייקרס. את Square הקים מייסד טוויטר ג'ק דורסי עם מהנדס התוכנה ג'ים מק'קלווי, שהוא גם נפח זכוכית מקצועי שהמציא מעין ריבוע פלסטיק המתחבר לחור האוזניות בטלפון הסלולרי, ומסוגל לבצע חיוב פיזי של אשראי ולכן מתאים גם לשימוש בחו"ל. חברת Scaled Composites שבבעלות ריצ'רד ברנסון פועלת במדבר מוהאבי ומייצרת מטוסים שיחצו את האטמוספרה ויישאו תיירי־חלל, בהתבסס על כלי טיס פתוחים בשיטת המייקרס.
אל המשוואה צריך להוסיף גם את התעשייה הנלווית שמתפרנסת מתרבות המייקרס, חברות שעוסקות במימונם של המייקרס ובאספקת רכיבים. אתר מיקור ההמונים קיקסטארטר תמך ב־2011 ב־12 אלף פרויקטים ומיזמים עצמאיים, גייס להם 100 מיליון דולר וגזר עמלה של 4 מיליון. לפי הערכה, ב־2012 זינק סך הגיוסים באתר לכ־300 מיליון דולר. חברת Adafruit של היזמת הישראלית לשעבר לימור פריד, שמפתחת רכיבי אלקטרוניקה לשוק המייקרס, מדווחת כי בשוק קיימים כיום 300 מוצרי חומרה מסחריים מבוססי פיתוח של מייקרס, שההכנסות מהן בסוף 2011 הסתכמו ב־50 מיליון דולר. לענף נכנסות גם חברות ענק שמפתחות תוכנויות ייעודיות, למשל ענקית הטכנולוגיה Autodesk שמייצרת תוכנות עיצוב CAD. אפילו פייסבוק פיתחה שרת נתונים חדש והעלתה את כל התוכנית שלו לאתר האינטרנט שלה, כדי לעודד יצרניות חומרה לפתח עבורו מוצרים משלימים.
כל ההתפתחויות האלה לא רק מתבססות על מייקרס מתנדבים, אלא גם מייצרות מקומות עבודה, גם אם לא המונית. "מודל המייקרס לאו דווקא אחראי ליצירת אלפי מקומות עבודה בן לילה, אבל אנחנו מאפיינים אותו כענף שמורכב מעסקים קטנים ובינוניים, ואלה כידוע ספקי המשרות הגדולים ביותר בארצות הברית", אומר כריס אנדרסון. "בעולם התעשייתי התוצר הוכפל בארבעת העשורים האחרונים, אבל מספר פועלי הייצור דווקא ירד ב־30% באותה התקופה, בגלל שיפורים בתהליכי הייצור ואוטומציה". עכשיו הרשת מאזנת את התהליכים האלה ומייצרת חברות גלובליות שמתבססות על עובדים ברחבי העולם. זה מאפשר להתגבר גם על תלות בתשתיות תחבורה, כפי שאנדרסון מסביר: "היום כבר לא צריך להתמקם ליד פסי רכבת או נתיבי משאיות, הייצור יכול להיות בכל מקום שאליו מגיעות פדקס או UPS". התהליך הזה, אגב, נותן קונטרה גם לתחרות מכיוון סין. אנדרסון מעריך שמפעלי המייקרס יוקמו בעיקר בארצות הברית, משום שאין טעם להעביר לסין ייצור של סדרות קטנות המיועדות בעיקר לקהל אמריקאי. "הגיאוגרפיה היום חשובה לא פחות מעלות עבודה נמוכה".