מכונת ההפרטה: ההתדיינות המשפטית
עורכי דין פרטיים מייצגים את המדינה בתביעות סביב המכרז
מה הופרט? ייצוג המדינה בתביעות אזרחיות, שהיה בעבר בידי משרד המשפטים באמצעות פרקליטות המדינה.
הסטטוס: באופן רשמי, משנת 2007 ייצגו 36 משרדי עורכי דין פרטיים את המדינה בכ־20% מהתיקים האזרחיים, כדי להקל על העומס במערכת. עם זאת, כבר לפני כן הדבר נעשה בצורה לא
המשמעות: אחרי שנים של מיקור־חוץ לא מוסדר, החליטו במשרד המשפטים לפני חמש שנים להסדיר אחת ולתמיד אילו תיקים מותר להוציא למשרדי עורכי דין פרטיים. באופן אבסורדי, הרעיון מאחורי המהלך היה לתקן את נזקיה של הפרטה אחרת, זו שבה הועברה מלאכת כתיבת המכרזים הממשלתיים לידי משרדים פרטיים. על פי יוזמת המשרד, תיקים קטנים דוגמת תיקי נזיקין קטנים או תיקים של אגף השיקום של צה"ל עברו לטיפולם של משרדים פרטיים, כדי שהפרקליטות תוכל להחזיר לעצמה את התיקים הגדולים, למשל ההתדיינות המשפטית סביב המכרז להקמת הרכבת הקלה. בתיק זה, כמו באחרים, משום שמלכתחילה עורכי דין פרטיים היו מעורבים במכרז, רק הם ידעו לייצג את המדינה כשתהליך ההפרטה נתקל בקשיים ונדרש ייצוג משפטי.
הביקורת: "רק אנחנו צריכים להגיש תביעות בשם המדינה", אומרת ל"כלכליסט" יו"ר ארגון הפרקליטים, המשמש כוועד העובדים של פרקליטי המדינה, עו"ד הדס פורר־גפני. "אני עובדת מדינה, ולנגד עיניי עומדת רק טובת הציבור. אם היו לוקחים את הכסף שמשקיעים בתיקים הגדולים ומשקיעים אותו בגיוס פרקליטים נוספים במשכורת נורמלית לשירות המדינה התוצאות היו טובות יותר, אבל באוצר לא מוכנים לשמוע על זה".
ואכן, סביר להניח שהציבור היה מצפה שמי שייצגו את המדינה בהליכים משפטיים יהיו עובדי מדינה, כאלה שחושבים אך ורק על האינטרס הציבורי ולא מחזיקים בידם השנייה רשימה של לקוחות פרטיים.
מלבד זאת, אם הגורם להפרטה זו הוא העומס הרב שמוטל על פרקליטות המדינה, עולה ספק סביר לגבי היכולת של הפרקליטות לפקח על פעילותם של עורכי הדין הפרטיים. במשרד המשפטים טוענים כי ההליך הזה הוא חלק ממהלך להשקעת משאבי הפקליטות בתחומים "המשפיעים ביותר על האינטרס הציבורי ועל שמירת נכסי הציבור". לכן, מסבירים שם, התיקים שמועברים לעורכי דין הם רק תיקים בעלי אופי שגרתי בזמן שהפרליקטים מתפנים לעסוק בתיקים "ייחודיים ומשפיעים ברמה הלאומית".
הכשל האפשרי: האינטרס הציבורי עלול להיפגע, לצד יצירתו של קושי בביצוע פיקוח הולם.