רעיון ישן לעידן חדש: הקשיים בדרך להחלפת הבעלות על מערך עידן פלוס
שר התקשורת משה כחלון מבקש להעביר את השידורים הדיגיטליים הפתוחים לידי גוף פרטי. הבעיה שלא ברור מי יהיו המתמודדים, מהו העיתוי המתאים ואם יתווספו ערוצים בתשלום. "כלכליסט" ממפה את כל הבעיות שבדרך
שר התקשורת משה כחלון הורה למשרדו לפעול לניסוח ולפרסום מכרז להחלפת הבעלות על מערך עידן פלוס, כך הודיע
המשרד שלשלום (ג'). המערך, שהחל לפעול בקיץ 2009, הוקם בידי הרשות השנייה, כדי לאפשר צפייה בערוצים בסיסיים ללא צורך בתשלום חודשי ל־HOT ו־yes. כבר בעת שתוכננה הקמת עידן פלוס תוכנן כי מי שתקים אותו ותפעילו תהיה רשות ממשלתית נפרדת, אך בסופו של דבר הוחלט כי הרשות השנייה תהיה אחראית על המערך.
הרשות השנייה היא הגוף המפקח על שידורי זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 והרדיו האזורי. לכן, אם מטרת עידן פלוס היא להציב תחרות מול HOT ו־yes, הרי שיש טעם לפגם בעובדה שמוצר שכזה מוחזק בידי המדינה, המפקחת על חברות הפועלות בתחום הטלוויזיה.
כעת הפך הצורך, שהיה כבר ידוע מראש, להוציא את המערך מידי הרשות השנייה לדחוף יותר. שר התקשורת מנסה לקדם מהלך שעליו מדובר זה שנים רבות - איחוד גופי הפיקוח על שידורי הטלוויזיה, דהיינו הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולוויין. איחוד הגופים רק יגביר את ניגוד האינטרסים של המדינה, שכן באותה עת יהיה עידן פלוס מוחזק בידי גוף המפקח על yes ו־HOT, וכך למעשה יתחרה בהן ויפקח עליהן בו־זמנית.
לפי ההכרזה הראשונית של שר התקשורת, משרדו ינסח מכרז שבו יתמודדו גופים פרטיים על עידן פלוס. מכיוון שכנראה לא נערכו דיונים קדחתניים במשמעות המהלך, עוד לא ברור אם המתמודדים במכרז זה יידרשו לשלם סכום מסוים כדי לרכוש את המערך, או שהבחירה ביניהם תתבצע לאור התחייבותם להפעילו בתנאים מסוימים.
זהות המתמודדים מעורפלת
פרטנר מיהרה להודיע אתמול כי היא מתכוונת להתמודד, אך האם בכוונת כחלון לאפשר לחברת תקשורת קיימת לשלוט במערך האמור לספק שידורי חינם בסיסיים לאזרחים? אם תפעיל פרטנר את המערך, הרי קיים חשש כי תמנע מסלקום לשלב את שידוריה במיזם הטלוויזיה שלה. אם יותר לגוף המחזיק במקביל בגוף תוכן להתמודד במכרז, עלול גוף כזה לקבל עדיפות מובנית לקידום תכניו על גבי מערך ציבורי.
עיתוי בעייתי
מוצרי הטלוויזיה של פרטנר וסלקום מתבססים על שידורי עידן פלוס, ועליהם מוסיפים ערוצים ותכנים נוספים המוזרמים מהאינטרנט. החברות מתכננות להשיק את שירותי הטלוויזיה שלהן בחודשים הקרובים, אך דורשות משר התקשורת לפעול למענן בכמה תחומים - בין השאר, התקנת משדרים נוספים כדי לשפר את קליטת שידורי עידן פלוס, ושדרוג הטכנולוגיה כך שיתווספו להם ערוצי HD. אם המדינה תעכב את ביצוע ההחלטות, היא תפגע באפשרות שסלקום ופרטנר ישיקו את שירותיהן בקרוב. אם לא תעכב, ייתכן שבדיעבד יתברר כי המתמודד שזכה בהפעלת המערך יכול היה לבצע את המשימה תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת או זולה יותר.
ערוצים בתשלום?
בהודעת המשרד אף נטען כי הערוצים הבסיסיים אמורים להיות מוצעים לשימוש גופים אחרים בחינם, אך מי שייבחר כמפעיל המערך יוכל בעתיד להוסיף ערוצים בתשלום, וכך ליצור מעין יצור כלאיים: מחד הוא יתחזק מערך שידורים שבו ישתמשו גופים כפרטנר וסלקום כחלק מחבילת הטלוויזיה שלהם, ומאידך הוא יתחרה בהם בהציעו ערוצים נוספים בתשלום. כיום לא ניתן להציע ערוצים כאלה, שכן הם תלויים בטכנולוגיה ששילובה דורש זמן, וניתן יהיה להתחיל לתכננו רק לאחר שיוחלט מיהו הגוף הזוכה במכרז.
על כך אמר גורם בכיר בשוק התקשורת כי הוא מעריך שהגוף שיקום יורשה לשדר פרסומות בערוצים שיוסיף, כמו ספורט או ילדים, כדי לממן את המערך. "אני שמח שסוף סוף יהיו פרסומות בכבלים ובלוויין", אמר הבכיר.
אמינות הרגולטור
למרות הצהרות תומכות ומקדמות, מדיניות משרד התקשורת נוטה להיות מתעתעת, משום שהמציאות מתנהלת במהירות גדולה יותר משהרגולטור יכול לעכל ולחזות. תשאלו, למשל, את מפעילי הסלולר הווירטואליים, המגלים בדיעבד כי מאז שהתאפשרה כניסתם ועד השקת השירות בפועל השתנה השוק באופן כה מהותי עד שקיומם מוטל בספק.
מערך עידן פלוס הוא אמנם מיזם ציבורי חשוב שהמדינה תשאף לשמר כמעין חבילת בסיס טלוויזיונית לכלל האוכלוסייה, אך כדאי מאוד שלאחר ההצהרה הדרמטית לכאורה של כחלון מהשבוע, תתבצע במשרד התקשורת עבודה רצינית לבחינת השלכותיה.