מבקר המדינה: כשלים חמורים בהליכים לאיוש משרות במשרד הביטחון
בכ-30% מהמכרזים שנבדקו עלו ליקויים בנוגע לטיפול בפניות המועמדים ובניהול הישיבות של ועדות בוחנים. עוד נמצא כי בחלק גדול מהמכרזים קיים המשרד דיון מקדים, בניגוד לכללי המינהל התקין
בחודשים ינואר עד אפריל 2011 בדק משרד מבקר המדינה את ההליכים לאיוש משרות בכ-80 מכרזים פנימיים במשרד הביטחון, המהווים כשליש מכלל המכרזים, שפרסם המשרד במהלך שנת 2010.
בביקורת עלו ליקויים בשלבים השונים של המכרז: בכ-30% מהמכרזים שנבדקו עלו ליקויים בהתנהלות נציגי
כמו כן נמצא, כי פרוטוקולי הדיונים של ועדת הבוחנים אינם משקפים את מהלך הדיון עד לקבלת ההחלטה, וכן מצא הכנסה של שיקולים לא רלוונטיים במטרה להביא לבחירת מועמד מועדף, דבר המהווה פגיעה בכללי המכרזים ובכללי מינהל תקין.
המבקר קבע כי תופעות כגון אלה ואחרות שהועלו בדו"ח פוגעות באמון הציבור, ומהוות הפרה של חובת הנאמנות של הרשות כלפי הציבור. על כן, על אגף מינהל ומשאבי אנוש בשיתוף נציבות שירות המדינה לפעול לתיקון הליקויים, ובהם ביטולו של הדיון המקדים בשל השפעותיו האפשריות על בחירת המועמד שהנהלת המשרד מעוניינת לקדם, רישום פרוטוקולים המתעדים את עיקרי התנהלות ועדת הבוחנים ועדכון תיאורי תפקיד ודרישות סף.
לדברי המבקר, בהתאם לכללים הקיימים, ועדת הבוחנים היא הקובעת מי המועמד המתאים לתפקיד המוצע במכרז. זאת, בעיקר על בסיס התרשמותם מהמועמד בראיון שאורכו מוגבל. ספק אם זו הדרך המיטבית לקבלת החלטה. על כן, על הנציבות לפעול לשיפור האפקטיביות של ועדת הבוחנים ודרכי עבודתה.
נוסף על כך, הליקויים העולים במצב הקיים מצביעים על כך, שעל הנציבות לבחון כיצד לשפר מהותית את ההליך כולו, בדגש על איכות ואובייקטיביות המידע המוצג בפני ועדת הבוחנים על המועמדים, בין היתר, על ידי שיפור הכלים הקיימים והרחבת השימוש בכלי מיון נוספים. זאת, כדי להגדיל את הסיכויים שוועדת הבוחנים תבחר במועמד המתאים ביותר למשרה ולארגון.
בתגובה נמסר ממשרד הביטחון: "מערכת הביטחון למדה את ממצאי דו"ח המבקר, ואגף משאבי אנוש במשרד הביטחון שינה, הידק ואף החמיר את הבקרות על כל תהליכי הועדות למינויים ומכרזים בתחום כוח האדם. כדי לבצע זאת, אף צורפו לוועדות המינויים נציגים מנציבות שירות המדינה ונציגי ציבור. כל זאת במטרה להבטיח שקיפות ועמידה בקריטריונים בכל מכרז ומכרז".