ראיון "כלכליסט": "המצרים עשו לנו את העבודה, מאגר תמר יוכרז כמונופול"
דיויד גילה, הממונה על הגבלים עסקיים, מסביר שלאחר ביטול הסכם הגז עם מצרים וההתרוקנות הקרובה של מאגר תטיס, יישאר מאגר תמר בודד בשוק רותח. למרות זאת הוא טוען ש"פיקוח על מחירי הגז הוא מפלט אחרון"
דיויד גילה הממונה על ההגבלים הודיע בספטמבר האחרון, כי הוא שוקל להכריז על מאגר הגז תטיס, שבבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה ונובל אנרג'י, כמונופול. במקביל הודיע כי הוא שוקל להכריז על מאגר הגז תמר כמונופול החל משנת 2013, ולהגדיר את המחזיקות במאגר לוויתן - דלק, נובל אנרג'י ורציו - כפועלות תחת הסדר כובל. בראיון ל"כלכליסט" אמר אתמול (ג') גילה כי יתכן שהכרזה על מאגר תטיס, שעתיד להתרוקן תוך חצי שנה, כבר אינה משמעותית: "כדי שהתמונה תהיה שלמה הקפדנו לכלול גם את ים תטיס בניתוח, אך המשמעות העיקרית של ההכרזה כמונופול תהיה לגבי תמר".
גילה מסביר כי לא ניתן היה להגיע להכרזה על מונופול מוקדם יותר, בשל העובדה כי מדובר בתהליך מורכב. "מדובר בצעד גדול מבחינה רגולטורית כלפי החברות, ולכן מצאנו מקום לתת להן זמן עד השימוע. הן ביקשו ארכות ואנחנו אפשרנו זאת. יש זכויות לצדדים לעיין בחומרים, החומרים הם רבים, הערכים הכספיים הם עצומים, עם משמעות כלכלית כבדה מכאן העיכוב".
האם המצרים הקלו עליכם בעניין ההכרזה על מאגר תמר כמונופול?
"לשיטתנו הניתוח היה קל יחסית גם קודם. כשהוצאנו מכתבי שימוע בספטמבר היתה אי־ודאות סביב הזרמת גז המצרי, גם אז לכאורה היינו על קרקע מאוד בטוחה לגבי הכרזת מונופול. ההתפתחות האחרונה במצרים חיזקה את הקרקע הזו".
אלו מגבלות יחולו על תמר במידה שיוכרז כמונופול?
"על בעל מונופול חלות נורמות מסוימות מכוח החוק. הוא לא יכול לנצל לרעה את מעמדו בשוק, לגבות מחיר מופרז בעבור שירותיו או לנקוט פרקטיקות שיכולות להרתיע כניסת מתחרים חדשים או לסלק קיימים. מונופול צריך לקחת בחשבון את כל זה כשהוא חותם חוזים עם הלקוחות שלו, וכאשר הוא נוקט בהתנהגויות אחרות".
גילה מסרב להרחיב, אך מקורבים לנושא מסבירים שאחד המודלים שנבחנים הוא קביעת מחיר תקרה לעסקאות הגז של תמר וקיצור משך החוזים במשק מ־15 שנים ל-3 שנים עד להגעת שחקנים חדשים לשוק. לגבי מאגרים אחרים, שמיועדים אולי לייצוא, הרשות שוקלת לפצלן בין השחקנים כך שכל אחד ימכור גז בנפרד.
מהי עמדך לגבי הטענה של ישראמקו כי לא ניתן להכריז על תמר כמונופול עתידי? למה להזהיר עכשיו ולהפחיד את המשקיעים?
"ברגע שפירמה חותמת על חוזים, גם אם הם עתידיים וחומר הגלם עדיין לא נמצא בשוק, מבחינתנו היא משפיעה על התחרות הקיימת בשוק. השאלה האם חומר הגלם נגיש לה היא לא רלוונטית לשאלה האם הפירמה היא בעלת מונופול. מה שרלוונטי זה האם היא יכולה לנצל את הכוח שלה כאשר היא סוגרת את החוזים.
"זה נכון שרגולציה מהסוג הזה מקטינה את הרווחיות ועלולה להשפיע על המשקיעים, אך זה למען ציבור הצרכנים וזו תכליתם של דיני ההגבלים העסקיים".
ביוני יפקעו הסכמי המימון של שותפויות הגז ואז לא יהיו חוזי גז לאף אחד, לרבות חברת החשמל, מתי צפויה להתקבל החלטה?
"אנחנו ערים לעובדה שההסדרים צריכים להיסגר מהר דווקא בגלל המורכבויות הללו של מימון, לכן זה בראש סדר עדיפויות שלנו. השימועים יתקיימו ב־1 ביוני, ואנו מקצים את כל המשאבים לצורך כך. ככל שזה תלוי בנו, החלטה תינתן בסמיכות לשימועים".
האם תיאלצו להידרש לפיקוח מחירים?
פיקוח מחירים מראש צריך להיות מפלט אחרון. אנחנו מאמינים במודל תחרותי, ואנחנו מקווים שתתפתח תחרות ואז לא נצטרך לפקח. יכול להיות שפיקוח מראש לא יתאים במקרה זה, אם בעל מונופול גובה מחיר מופרז, אפשר יהיה לתקוף אותו בדיעבד".
איפה עומדת בדיקת ההסדרים הכובלים של נובל אנרג'י ודלק במאגרי הגז?
"סוגיית מאגר לוויתן כפופה לשימוע שיתקיים בחודשים הקרובים. לגבי מאגר תמר יתקיים שימוע בחודש יוני. הסיבה להפרדה ביניהם היא שמאגר תמר מיועד לצריכה מיידית יחסית (אפריל 2013) ולשוק המקומי, ואילו מאגר לוויתן מיועד בחציו לייצוא ויש לו לו"ז פיתוח שונה (2017)".
איך להערכתך ייראה שוק הגז הישראלי בעוד 5 שנים?
"התקווה שלי היא שיהיו עוד מתחרים בתמר ולוויתן. חשוב לדאוג שהתשתיות שמובילות את הגז יהיו כאלה שיבטיחו שכל הספקים המתחרים על השוק המקומי יוכלו להתחרות בצורה אפקטיבית. צריך לדאוג שלפחות חצי מכמות הגז תופנה לשוק הישראלי בצורה שתבטיח תחרות שתשפיע על הצרכן הישראלי".