$
בארץ

ברגע האחרון - בוטלה השביתה ברכבת

התקדמות במו"מ הלילי בין יו"ר ההסתדרות לבין יו"ר הרכבת הביאה לפנות בוקר לביטול השביתה הכללית שהוכרזה להיום

מיקי פלד 05:3427.03.12

השביתה ברכבת שתוכננה להיום בוטלה לאחר שהלילה חלה התקדמות במשא ומתן בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לבין יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב. עם זאת, עדיין אין הסכמות סופיות בין הצדדים.

 

עונשי ההשעיה והפיטורין שהוטלו השבוע על מספר בכירים - כולל יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי - יבוטלו והעובדים יקבלו תוספת של 25% ומענק של 40 אלף שקל. עוד סוכם, כי תחזוקת הקרונות הנוכחיים תיעשה על-ידי עובדי חברה חיצונית לעוד 9 חודשים. עובדי הקבלן יועסקו במשך שנתיים במוסכי הרכבת, אבל במתחמים נפרדים. לאחר השנתיים הללו הם יעברו לעבוד במוסכים נפרדים של החברה החיצונית.

 

נציגי הנהלת הרכבת וההסתדרות קיימו כל הלילה דיונים במטרה למנוע השבתה של הרכבת הבוקר. המגעים החלו בפגישה של מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, כאשר בהמשך הצטרפו אליהם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב. 

 

הפגנת עובדי הרכבת השבוע הפגנת עובדי הרכבת השבוע

 

עוד מוקדם לדעת מי ניצח ומי הפסיד בנוגע להסכם שהושג הלילה ברכבת. על פניו, נראה שהעובדים ניצחו בשל ביטול ההשעיות והפיטורים שהושתו עליהם ביום ראשון השבוע, השגת תוספות שכר ומענקים, כמו גם הבטחה עתידית לתיחזוק 70% מהקרונות החשמליים שייכנסו החל מ-2015 על-ידי עובדי הרכבת. אולם, השאלה היא מה יקרה בטווח הארוך. הממשלה לא ויתרה על שאיפתה לצמצם את פעילותה הישירה של הרכבת לנהיגת קטרים בלבד והכניסה דריסת רגל משמעותית בכיוון ההפרטה בכך שקיבלה את הסכמת ההסתדרות וועד העובדים להפרטה של ניהול המטענים ברכבת. רק בשנים הקרובות נדע האם מדובר בסנונית ראשונה או באירוע חד פעמי. הליכי הפרטה לרוב לוקחים שנים ארוכות ומבוצעים במהלכים קטנים.

 

עד אז, יוכלו העובדים לנופף בשני הישגים נוספים וחשובים. הראשון הוא הכנסה של עשרות הכרטיסניות בתחנות הרכבת שהועסקו כעובדות כח אדם של חברת מנפאוור כעובדות מן המניין. השני הוא הבטחה למניעת פיטורים בשל צמצומים עד 2030. בעקבות ההסכם יפסיקו העובדים את העיצומים בעבודות הפיתוח והמטענים בהם הם נוקטים בשבועיים האחרונים.

  

הפגישה בין הצדדים נקבעה לאחר דיון סוער דווקא בתוך ההסתדרות עצמה. ראשי הוועדים השונים בענף התחבורה - ביניהם נתב"ג, נמלי הים וכמובן הרכבת - הגיעו אתמול ללשכתו של עיני לישיבה שהגיעה לא פעם לטונים גבוהים. ראשי הוועדים דרשו לעמוד לצד גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת, על-מנת שלא ליצור תקדים ביחסי העבודה בחברות הממשלתיות שעשוי להיות מופנה יום אחד גם נגדם. בסוף הפגישה הוחלט כי אם המשא ומתן עם הרכבת לא יצליח, תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה בכל ענף התחבורה, אותו תוכל לממש בתוך שבועיים. כבר היום נוקטים עובדי הרכבת בעיצומים בעבודות הפיתוח ותנועת המטענים.

 

כעסם של עיני וראשי הוועדים יצא על כך שוועדות משמעת פנימיות של הרכבת החליטו במעמד צד אחד על השעייתה של אדרעי לשלושה חודשים בשל טענות על איומים כלפי עובדים בכירים, והשעייה לתקופה של ארבעה חודשים עד חצי שנה ואף פיטורים לשמונה עובדים אחרים שהואשמו בתקיפת המנכ"ל לפני כחודש וחצי בעת שביקר במוסך החברה בלוד. אחד העובדים שפוטר הוא יו"ר ועד העובדים הדרומי, משה אוליאל.

 

המחלוקות העיקריות בין ההסתדרות לרכבת מתמקדות בשלושה נושאים. הראשון הוא דרישת ההסתדרות לבטל את העונשים של ועדות המשמעת, השני הוא לבטל את החלטת הדירקטוריון מהשבוע שעבר שקבעה הקמה של שלוש חברות בנות שאחת מהן מיועדת לתחזוקה ואמורה להעסיק עובדי קבלן של חברת בומברדייה לצורך ביצוע עבודות תחזוקה של הקרונות הנוכחיים של הרכבת, והשלישי הוא ביטול האפשרות להעסיק את אותם עובדי קבלן כתף אל כתף לצד עובדים מן המניין במוסך הרכבת עצמו. הנהלת הרכבת דורשת לאפשר העסקה של עובדי הקבלן במוסך במשך כשנה וחצי, עד שבומברדייה תבנה מוסך משלה, אך בוועד מסרבים לעצם האפשרות הזו.

 

לא מן הנמנע כי בסופו של דבר, הצדדים יגיעו להסכמות שיקבלו את רוב הדרישות של עובדי הרכבת. זאת, למרות שעיני דווקא מוכן להתגמש מעט יותר מאדרעי בנוגע לאורך השהות של עובדי הקבלן במוסך הרכבת, אך הוא נתן לאדרעי את הבטחתו כי לא יגיע להסכמות עם הרכבת מבלי שהיא תאשר אותן בסופו של דבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x