האם מסכי הבורסה מבלבלים?
אולי הגיוני יותר שהמניות יסומנו בירוק דווקא כאשר הן יורדות, שכן זה הזמן לקנות
פרופסור יקר,
מניות עולות מסומנות בבורסה בירוק מרגיע והיורדות מסומנות באדום מדאיג. אבל לדעתי יהיה נבון יותר להפוך את הצבעים, כי הזמן לקנות מניות הוא כשהן בירידה. מה דעתך על ניסוי שיבדוק איך החלפת הצבעים משפיעה על משקיעים?
יובל
היי יובל,
הרעיון שלך נוגע באופן מעניין בבעיה מאוד ידועה: השטחיות של משקיעים בבורסה. להנחה הזאת יש הרבה חיזוקים, ולא רק בבורסה. בניסוי מפורסם הפסיכולוגית אלן ג'יי לנגר הנחתה סטודנטים לגשת לתור ליד מכונת צילום, ולבקש ממישהו להיכנס לפניו. לרוב התשובה היתה "לא". אבל כשהבקשה השתנתה ל"סליחה, אפשר להיכנס לפניך? אני צריך לצלם משהו", הרבה יותר אנשים השיבו בחיוב. לא היה פה מידע נוסף, אבל עצם שמיעת משפט שיש לו צליל של נימוק שינתה את דעתם של הנעקפים. המשמעות היא שאנשים לא חושבים לעומק ופועלים לפי נתונים שטחיים.
ובבורסה רואים את זה די הרבה. כבר גילו שהאותיות שמייצגות שמות מניות בטיקר הבורסה משפיעות לפעמים על סוחרים יותר מאשר שיקולים כלכליים. כאשר בארצות הברית מתפרסמת ידיעה טובה על חברה יש זינוק במחירי מניות עם סימול אותיות דומה בטיקר. אנשים קונים מניות של חברות שהשם שלהן דומה לשם החברה המצליחה.
עוד דוגמה אפשר לראות בכל פעם שעושים "ספליט" במניה, כלומר הופכים מניה במחיר 80 דולר לשתי מניות במחיר 40 דולר. אחרי פיצולים כאלה קונים את המניות הרבה יותר. שווי החברה לא השתנה והפיצול הוא עניין טכני, כמעט ביורוקרטי, אבל אנשים זכרו את המספר 80, עכשיו רואים 40, ומתייחסים לזה כהזדמנות. עיבוד שטחי. וגם, בהנפקה של חברות ששמן מסובך לביטוי, העלייה במחיר המניה אחרי יום ההנפקה היא לרוב נמוכה מהממוצע. כיוון שלאנשים קשה יותר לבטא את השם הם פחות נמשכים לחברה, ומעדיפים לקנות שמות עם צליל קליט כמו "טבע". החשיבה השטחית משפיעה מאוד.
אז אני לא בטוח שאעשה בקרוב את הניסוי שאתה מציע, אבל יש הרבה דברים בשוק המניות שמתאימים לתיאוריה שלך. למרבה הצער, היא הגיונית.
שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il