$
דעות

מקדונלד'ס החליטה: די לחזירות

מקדונלד'ס היא יותר מחברה, היא כלכלה, ולהחלטות שלה לפעול למען איכות הסביבה ורווחת בעלי החיים השפעה גלובלית עצומה

איתי להט 06:5814.03.12

הארגון הסביבתי האמריקאי Dogwood Alliance הצליח בשבוע שעבר להפתיע את פעילי איכות הסביבה. דו"ח שפרסם, ועסק בהרגלי האריזה של ענקיות המזון המהיר בעולם, קבע כי מקדונלד'ס וסטארבקס הן מנהיגות של שינוי סביבתי בהרגלי ההגשה והאריזה של המוצרים שלהן.

 

מחברי הדו"ח תיארו את המאמצים שמשקיעה סטארבקס למשל, בקידום של אריזות מתכלות ושימוש בחומרים ממוחזרים במוצריה. אבל הדו"ח בעיקר הילל את מקדונלד'ס, על אף ההסתייגויות המקובלות, כמובילת המגמה. כך לדוגמה, החברה הקטינה ב־21% את כמות הנייר במפיות המוגשות לסועדיה. וכשענק גלובלי כמו מקדונלד'ס מבצע שינוי, מזערי ככל שיהיה, קנה המידה של הפעילות והשפעתה הוא עצום. בבריטניה לבדה הצעד הזה הוביל לחיסכון של 84 טונות נייר בשנה שעברה, שווה ערך להצלת 1,500 עצים. צעדים נוספים שעשתה ענקית המזון המהיר הם לדאוג ש־35% מכל האריזות שלה יורכבו מחומר ממוחזר, וש־61% מהנייר שבו היא משתמשת יגיע ממקורות בני קיימא.

 

אפקט ה־Me Too

 

עם שווי שוק של יותר מ־100 מיליארד דולר, מקדונלד'ס היא יותר מחברה, היא כלכלה. וכפי שקברניטי משק מחליטים על צעדים שישפיעו על הכלכלה כולה, כך גם כשמקדונלד'ס לוקחת החלטה ניהולית, יש לכך השלכות בסדר גודל של כלכלת מדינה.

 

כבר בעבר מקדונלד'ס הפגינה נכונות לצעדים דרסטיים. כשב־1999 דרשה מספקי בשר העוף שלה להכפיל את שטח המחיה של התרנגולות, לאחר לחץ מצד ארגוני זכויות בעלי חיים, לא היססה הרשת לנתק את קשריה עם ספקים שלא עמדו בתקן. למעשה, משום שאף אחד מהספקים לא עמד בתקן באותה תקופה, החליפה מקדונלד'ס את כל שרשרת הספקים בתוך שנה וחצי.

 

סניף מקדונלד'ס בסין. המתחרות מיישרות קו סניף מקדונלד'ס בסין. המתחרות מיישרות קו צילום: אי פי איי

 

דבר דומה עומד להתרחש עכשיו, בעקבות החלטה של החברה שלא לעבוד עם מגדלי חזירים המבודדים חזירות הרות בכלוב קטנטן למשך תקופת ההיריון. מכיוון שזהו נוהג נפוץ ביותר בקרב מגדלי חזירים, ומכיוון שבתעשיית הבשר יש שני סוגי ספקים - אלה שעובדים עם מקדונלד'ס ואלה שרוצים לעבוד איתה - אין ספק שההחלטה של החברה תגרום למיליוני בעלי חיים לחיות בתנאים מעט טובים יותר, רגע לפני שהן מגיעות לארוחות הילדים.

 

תעשיית גידול החזירים בארה"ב מגלגלת 21 מיליארד דולר מדי שנה. מקדונלד'ס חולשת על 1%–2% משוק זה, ולהחלטה שלה יש השפעה סיסמית עליו, בעיקר כי היא מאלצת גם את ענקיות המזון המהיר האחרות ליישר קו באפקט המכונה Me Too. הראשונה לעשות זאת השבוע היתה ספקית המזון האמריקאית בון אפטיט. החברה, שמספקת שירותי קייטרינג ל־400 לקוחות כגון תאגידים ואוניברסיטאות ב־31 מדינות בארה"ב, הודיעה כי תשנה לא רק את מדיניות גידול החזירים שלה, אלא גם תפעל לעמידה בסטנדרטים המחמירים של שלושה ארגונים בלתי תלויים לזכויות בעלי החיים. בין השאר, הארגונים האלה אוסרים על שימוש באנטיביוטיקה והורמונים בגידול עופות, בקר וחזירים ומעודדים רעייה חופשית של חיות.

 

מקטינה את טביעת הרגל האקולוגית

 

גם בלי ההשפעה הזו על השוק, ואם מסתכלים רק על מקדונלד'ס, עדיין מדובר ב־10 מיליון חזירים שמסיימים את דרכם במסעדות החברה מדי שנה. לכך מצטרפת הודעה נוספת של הרשת על עידוד משקים חקלאיים קטנים ברחבי העולם, המספקים בשר תוך הקטנת טביעת רגל האקולוגית בתהליך הייצור של מה שנחשב לאחד הענפים הבזבזניים והמזהמים בעולם.

 

השורה התחתונה היא שכאשר מקדונלד'ס, המעסיק הרביעי בגודלו בעולם, מבצע שינוי בתנאי החוזים שלו עם הספקים, היקף השינוי הוא מסיבי ויש לכך השפעה גלובלית - וזה טוב, אפילו לצמחונים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x