הרכבת מתניעה את החברות החדשות למטען ולמסחר
דירקטוריון הרכבת החליט לקדם את תוכנית שר התחבורה לפרק את הרכבת לחברות־בנות. ל"כלכליסט" נודע כי ועדה משותפת לרכבת, לאוצר ולמינהל מקרקעי ישראל תפשיר שטחים להקמת מרכזים מסחריים עבור החברה־הבת למסחר
ברכבת ישראל מתחילים להוציא לפועל את הרפורמה של שר התחבורה ישראל כץ. ל"כלכליסט" נודע כי בימים האחרונים החלו ברכבת במימוש צעדים אופרטיביים להקמת שתיים מתוך שלוש החברות־הבנות החדשות שעל הקמתן הכריז כץ. מדובר בחברה־הבת לפיתוח המסחר והנדל"ן במתחמי הרכבת ובחברה־הבת למטענים, שאמורה לשלש את נפח פעילותה בתחום עד אמצע העשור. החברה השלישית צפויה לעסוק בתחזוקת־על לכלל הציוד הנייד ברכבת.
בישיבתו אמש (ד') החליט דירקטוריון הרכבת לקדם את התוכנית של כץ ולשלב בה את המלצות חברת הייעוץ החיצונית טאסק מ־2007, לפיהן יש לפרק את הרכבת לחברות־בנות.
חברת הפיתוח המסחרי ברכבת תתמקד בבניית מרכזי קניות ובקומות משרדים להשכרה במתחמי רכבת. ל"כלכליסט" נודע כי באחרונה הקימה הרכבת ועדת היגוי שבה שותפים נציגי מינהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, האמורה לערוך שתי פעולות חיוניות מקדימות להקמת החברה החדשה: לשנות את היתר הבנייה למסחר שניתן לרכבת במתחמיה בהסכמים עם המינהל, העומד על 2,500 מ"ר בנוי; ולמפות את מתחמי הרכבת שבהם ניתן להקים מבנה מסחרי. מתחמים שכבר סומנו כמתאימים הם תחנות האוניברסיטה וסבידור בתל אביב, וכן בת גלים בחיפה. להערכת הרכבת, החברה־הבת עשויה להכניס לקופה מאות מיליוני שקלים בשנה לאחר הקמת המבנים.
החברה־הבת השנייה שמקבלת עדיפות תכנונית היא חברת המטענים החדשה. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי עד הרבעון השלישי של 2012 תוציא הרכבת מכרז לרכישת 150 קרונות מטען ו־7–10 קטרים בכ־110 מיליון שקל.
ב־2015 אמורה רכבת ישראל לקלוט ציוד חשמלי שיחליף את הציוד הקיים. הציוד החשמלי יוכנס בעזרת חברת חשמול שכבר הוקמה, והחלה במקביל לתכנן את מכרז קליטת הציוד תוך שיתוף מקצועי עם דויטשה באן. המכרזים ל־100 הקרונות והקטרים החשמליים ייצאו עד אמצע 2013, כאשר במקביל נבחנת אפשרות להסב חלק מהציוד הקיים לחשמלי בעלות של כ־200 מיליון שקל.
בתגובה להחלטת הדירקטוריון מסר אתמול יו"ר ההסתדרות עופר עיני כי "העובדים לא ישתפו פעולה עם ההחלטות ולא ניתן יהיה ליישם את הרפורמה. אני קורא לשר התחבורה לחזור למשא ומתן".