$
דעות

הפעם המדינה תצטרך לשלם

המדינה תיאלץ לוותר על חלק מהכנסותיה ממיסוי הדלק לטובת הציבור

ליאור גוטמן 07:2427.02.12

להלן עובדה בסיסית: למדינה אין שליטה על מחירי הדלק בעולם. כשמחיר חבית הנפט עולה בצד אחד של הגלובוס, אזרחי ישראל ירגישו זאת בכיסם. להלן עובדה בסיסית נוספת: למדינה יש שליטה על המיסוי הכבד שהיא מטילה על בנזין, כשיותר מ־54% מכל ליטר בנזין נכנסים ישירות לקופת האוצר.

 

בקיץ

שעבר חתכה המדינה את רווחי חברות הדלק בשיעור חד של כ־25%. הימים היו ימי המחאה החברתית, והיה קל להתנגח בארבעת בעלי חברות הדלק. הממשלה יכלה אז להתהדר ב"פגיעה בטייקונים", שהרוויחו לכאורה יותר מדי כסף על חשבונים של בעלי המכוניות האומללים, אך בדומה לכל צונאמי, כולם התרכזו במהלך עצמו ולא ברעידות המשנה שפקדו את הענף. כך לדוגמה, אף אחד לא ספר את פיטורי מאות העובדים הזמניים בחברות הדלק בעקבות קיצוץ מרווח השיווק. ככה זה כשלא צריך לתת דין וחשבון, ועד למועד ההתייצבות בקלפי אף אחד לא יזכור מה קרה. העיקר שהמדינה עשתה משהו.

 

בהתייקרות הנוכחית, המצב שונה. הפעם לא תהיה למדינה ברירה והיא תצטרך להכניס את היד לכיס, או במילים אחרות לוותר על ההכנסות שלה לטובת כלל הציבור. רק כדי לסבר את האוזן, לפי מינהל הכנסות המדינה, בינואר האחרון נכנסו לקופת האוצר כ־1.49 מיליארד שקל ממסי דלק, עלייה של 3.6% בהשוואה לינואר אשתקד. מדובר במס בטוח, כל עוד לא קיימת בישראל חלופה ראויה של תחבורה ציבורית.

 

המדינה תצטרך לוותר על חלק מהכנסותיה לטובת הציבור. בחינת מקורות המימון הפוטנציאליים לכך מעלה "אשם" עיקרי, והוא המיסוי על רכב חדש. נכון להיום המס שנגבה על ידי המדינה הוא 83% (לפני הנחות). קיצוצו אולי יפגע בגבייה, אך המדינה תרוויח מרכישה עודפת של בנזין על ידי יותר בעלי מכוניות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x