בלעדי ל"כלכליסט": יבואנית דייהטסו הפסיקה לייבא את דגמי החברה
הסיבות למהלך הן החלטה אסטרטגית של החברה העולמית לסגת מהשוק האירופי ושער הין הגבוה. סוכני היבואנית מציעים במקום דגמי קיה
מכוניות דייהטסו, ממותגי הרכב היפנים הוותיקים בשוק הרכב הישראלי, אינן משווקות בישראל זה כמה שבועות. ל"כלכליסט" נודע שלאחרונה הודיעה טלקאר, יבואנית דייהטסו, לסוכניה שמלאי הרכבים האחרונים מסוג דייהטסו טריוס אזל. במקום רכבים אלו מציעים חלק מסוכני טלקאר את דגמי קיה, המיובאת
בתחילת שנת 2011 הודיעה דייהטסו העולמית על נסיגה משוק הרכב האירופי. משמעות צעד זה היא שהחברה חדלה מלהתאים את דגמיה לדרישות החוק האירופי בנוגע לבטיחות רכב וזיהום. כיוון שישראל פועלת על פי דרישות החוק הנהוגות באירופה, מכוניות דייהטסו שייוצרו בעתיד לא יתאימו עוד לשיווק בישראל.
רכב השטח טריוס עדיין מתאים לשיווק בישראל, אך טלקאר חדלה מלייבא אותו, ככל הנראה עקב שער היין הגבוה שהופך את הייבוא ללא כדאי. עוד נודע ל"כלכליסט" כי למרות הפסקת שיווקן של מכוניות דייהטסו בישראל, טלקאר תמשיך להחזיק בזיכיון דייהטסו בישראל. זאת כיוון שהחברה עשויה להציג בעתיד דגמים שכן יתאימו לשיווק בארץ. למרות הפסקת היבוא, טלקאר תמשיך לספק ללקוחותיה חלפים ושירותי מוסך למשך שבע שנים מיום עליית הרכב לכביש, כמתבקש בחוק.
על פי נתוני משרד התחבורה, נוסעות בכבישי ישראל 69,267 מכוניות דייהטסו מדגמים שונים. נסיגה של מותג רכב עולמי משוק הרכב הישראלי עלולה להשפיע על ערכיהן של המכוניות המשומשות מאותו המותג, אך לדברי שמאי הרכב לוי יצחק קשה להעריך כעת מה תהיה מידת ההשפעה אם אכן תהיה.
"ברור שרוכשי מכוניות המשומשות מעדיפים לרכוש רכב בעל יבוא סדיר ומתמשך, אך יש לזכור כי היו בעבר מקרים שקו הייצור של מותג שיצורו הופסק עבר לידיים אחרות שרכשו את קווי הייצור, וכתוצאה מכך המותג לא נפגע", אמר יצחק.
בטלקאר בחרו שלא להגיב לדברים.