ריצ'רד ברנסון: "העצה הכי טובה שלי למנהלים - האצילו סמכויות"
ריצ'רד ברנסון, המיליארדר הלא שגרתי, דיבר בכנס בזק אקספו, וסיפר כיצד בחר את השם לחברת וירג'ין; לדבריו, "הייתי בן 16, ישבתי במרתף וחשבתי איך נמכור תקליטים. היו שם גם הרבה בנות שאמרו: 'כולנו בתולים, בוא נלך על השם'"
רי'צרד ברנסון רואיין היום (ד') על ידי אילנה דיין בכנס בזק אקספו בגני התערוכה בתל אביב. "כלכליסט" העביר את הנאום בשידור חי. בשיחה אמר ברנסון בין היתר כי ה"עצה הטובה ביותר שלי למנהלים היא תאצילו סמכויות".
ברנסון, אשר רואיין כאמור על ידי אילנה דיין, נשאל:
האם אתה זוכר את הרגע שהפכת להיות וירג'ין?
"אני זוכר את הרגע שהפסקתי להיות", ענה תוך שהוא צוחק. לדבריו, "הייתי בן 16 וישבתי במרתף וחשבתי על איך נמכור תקליטים, והיו שם הרבה בנות שאמרו: "כולנו בתולים, בוא נלך על השם הזה". והיינו בני מזל, האלטרנטיבות לא היו נראות טוב כחברת תעופה. וירג'ין הפך להיות מותג חזק ובינלאומי.
"יש קו דק בין כשלון והצלחה. למעלה מתשעים אחוז מהעסקים נכשלים. צריך ללמוד את אומנות ההשרדות ולהצליח לשרוד".
באותה תקופה, בשלבים המעצבים ההם, ידעת שאתה יכול לעשות הכל. אבל האם גם היה נקודת משבר?
"באוטוביוגרפיה שלי היה לי חשוב לדבר ליזמים שמתקשים ליצור. באותה תקופה רציתי ליצור חברת תעופה וליצור את החברה שתמיד רציתי ולא יכולתי למצוא אחת. הבנקאים חשבו שהשתגעתי – איך אדם מתעשיית הבידור יכול להכנס לתעשיית התעופה?
"ישבתי עם הבנקאי ביום שישי על כוס תה, לפני טיסת הבכורה, והוא אומר לי שהוא מתכוון לסגור את החברה ביום שני. אף פעם לא זרקתי מישהו מהבית, אבל אז זה קרה. וכל סוף השבוע ניסיתי למצוא את הכספים לעשות זאת.
למדתי אז לא לסמוך אף פעם על חברה אחת.
זה לקח אחד. אבל יש עוד לקח. באותה תקופה היה את בריטיש איירוייס, והם היו ענקיים. הם שיחקו מלוכלך. הם רצו לגרש אותך. איך למדת לשחק קשוח?
"אמרו לי – הם יילכו לקיצוניות על מנת לגרום לך לפשוט רגל, אז תתבע את בני הזונות. הם עשו הכל – הם התחזו ללקוחות, הם התחזו לנציגי וירג'ין והתקשרו ללקוחות על מנת לבטל את הטיסות".
אני חייבת לשאול אותך. ההחלטה אז לחלק את התגמולים שקיבלת מהתביעה עם העובדים שלך, זאת הייתה החלטה ספונטנית?
"בגלל שבריטיש איירוייז עשו זאת במשך שנים רבות, העובדים שלי סבלו ועובדי בריטיש כל הזמן קיבלו תגמולים ובונוסים. המפתח בחיים זה האנשים שלך, וכל מה שאתה צריך לעשות זה לטפל בהם, לעודד אותם, לתמרץ אותם. ולכן ההחלטה הייתה כל כך חשובה.
"אנחנו לא אומרים לבעלי עסקים – תרוויחו פחות, אלא שאת צריך ליצור עסק שעוזר לקהילה. רק מעצם העובדה שיש לך עסק ואתה מעסיק אנשים, אתה עוזר. אבל יש כל כך הרבה דברים שאסור לנו להשאיר לפוליטיקאים. אם כל מנהל עסקים היה יכול לכוון את עצמו על מנת לפתור רק בעיה אחת, העולם היה מקום הרבה יותר טוב".
אבל זה לא כל כך פשוט. אבל הרי קפיטליסט הוא חמדן. הוא שם בשביל הכסף. קפיטליסט שם בשביל לעשות יותר כסף. אין כאן ניגודים?
"אני לא מסכים עם הנחת היסוד שלך. שלארי פייג ישב במחסן וחשב על הרעיון של גוגל, הוא לא אמר – זה יעשה הרבה כסף. הוא אמר – זה משהו שישנה את העולם וישנה את חיי אנשים, והוא גם אולי יעשה כסף.
"כשאני נכנסתי לתחום התעופה, חשבתי שאני יכול ליצור משהו שאני יכול להיות גאה בו ויקדם את המותג וגם יוכל לשלם את החשבונות בסוף החודש.
אבל האם אתה תהיה מסוגל להגיד לדירקטוריון שלך – לעזאזל עם הרווחים, תהיו נחמדים?
"אני אגיד שאתה לא יכול לפגוע במוניטין ובמותג שלך. כמובן שיש מצבים מיוחדים. לדוגמה, אחרי 9/11 כל המטוסים היו מושבתים והפסדנו 300 מיליון דולר. ואז היינו צריכים להגיע להחלטה וההנהלה כינסה את כולם ושאלנו – מי מוכן לקחת חופשה ללא תשלום במשך שנה? ולא מעט אנשים הסכימו ואחר כך חזרו לעבודה. יש דרכים לעשות החלטות קשות בצורה אנושית".
"כאשר אתה חושב שחמישים אחוז מהחיים שלנו מושקעים בעבודה, זה מאוד חשוב שזה יהיה כיף".
"אבל אם אתה צריך להחליט האם לבחור עוד מיליארד דולר או לעשות עוד מסע מעבר לאטלנטיק בכדור פורח, במה תבחר, בגיל 61?
אף פעם לא הייתי בתחום בשביל הכסף. אני חושב שאנשים צריכים למצוא מה נותן ערך לחיים שלהם. העצה שלי לכל המנהלים הזוטרים והבכירים היא – תאציל. תמצא מישהו שיכול לעשות עבודה יותר טובה ממך על מנת שיהיה לך זמן לעצמך,למשפחה, לעולם, לקהילה. תעשה משהו טוב עם עצמך ועם העולם.
ומה מניע אותך מבפנים? מה מניע אותך לחצות את האוקיינוס וכמעט למות?
"יש לי קושי גדול להגיד לא. זאת הייתה הרפתקאה מדהימה. הייתי עצוב אם לא הייתי יכול לחזור מההרפתקאה הזאת, אבל זאת הייתה הזדמנות ליהנות – וגם לפגוע בבריטיש איירוייז".
הרגע שכמעט נהרגת, אתה זוכר אותו?
"אני זוכר אותו היטב. מישהו למעלה אוהב אותי. מאז אני משקיע חלק מאוד גדול מזמני על מנת לשפר את העולם. אני לא אדם מאוד דתי, אבל אני אדם מאוד מוסרי ואני רוצה להחזיר".
אבל האם באמת אפשר לתרגם יכולת בהטסת בלון פורח ליכולת ניהול?
"זה גורם לך להעריך אנשים, להעריך את מה שיש סביבך, להעריך את חברתם. שאתה מנהל טוב, אתה חייב לשבח ולא לבקר. אתה חייב להסתכל בטוב שיותר. אנשים יודעים שהם לא היו בסדר, אתה לא צריך להגיד להם".
מותר לי להיות סקפטית? אף פעם לא היית אכזרי בעסקים?
"אני מאמין האנשים, אבל אולי אני טועה. שמעתי תפילה של כומר במעבר האלף שאמר שאם כל אדם יתחבר לאויב שלו, העולם יהיה טוב יותר. אז יום אחרי התקשרתי למנהל בריטיש איירוויז והזמנתי אותו לארוחת צהריים. והוא הגיע, וקברנו את היריבות. הפכנו לחברים. זה היה טוב עבורי וטוב עבורו. אין סיבה לחיות בשנאה".
אתה גם אוהב את אור הזרקורים.
"אם אתה מאמין במה שאתה עושה, אתה הולך לעולם ומראה מי אתה, מה אתה עושה. יש מנהלים שנחבאים אל הכלים. אני מאמין שאם אתה מאמין במה שאתה עושה, תהיה באור הזרקורים. תראה מה שאתה עושה.
"זה ישמע מוזר, אבל אני אדם ביישן. אני מכריח את עצמי לצאת החוצה. אמרו לי – אתה לא יכול להתחרות בתקציב השיווק של בריטיש איירוויז, אז תשתמש בעצמך. תקפוץ מבניין, תעשה הכל. האם בניתי מותג סביב עצמי? סטיב ג'ובס יצר את מותג אפל, אבל הוא ימשיך לחיות גם אחריו. אבל עכשיו וירג'ין מוכר מסביב לעולם והוא יישאר שם גם אחרי.
האם יש מישהו בודד שאתה מרגיש שאתה חייב את הצורך הזה לשפר את העולם?
"אני מניח שההורים שלי. הם חינכו אותי לדאוג לאנשים אחרים, והם אמרו לי לעולם לא לשפוט ולבקר אחרים כי זה מקרין עלי. הם לימדו אותי להעריך אנשים ולא לרכל. הם גם לימדו אותי לדאוג לעצמי. הם זרקו אותי פעם מהמכונית בגיל 6 והכריחו אותי למצוא את דרכי בחזרה הביתה, וללא זה, אני לא חושב שהייתי כאן היום".
ואתה מקשיב לאנשים היום?
"בכל טיסה אני תמיד משתדל לצאת החוצה, לדבר עם אנשים ולהקשיב. בכל פעם אני לקוח רשימות – אני רושם הכל. אני מאמין שפגישה שאנשים לא רושמים בה היא לא משהו רציני. לצערי, לפני כמה שנים הייתה לי שריפה וכמעט הכל נשרף. קייט (קייט וינסלט, ה.ע) הייתה שם והצילה מה שאפשר.
יש חתונה עוד מעט?
החתונה הכי חשובה בעולם! עוד חמישה ימים.
והילד הקטן שלך, סאם בן החמש, אתה חושב שהוא יוכל להתחתן כבר בחלל?
"אני מאוד מקווה שכבר בשנה הבאה, אני וכל הילדים שלי נוכל להיות בחלל. זה יעלה 200 אלף דולר להגיע לחלל, וזה אכן הרבה. אבל שמסתכלים על זה, הטיסות הראשונות מעבר לאטלנטיק עלו סכום דומה, והיום זה נחלת הכלל – המחירים קרסו, ותאמינו לי, אני יודע. אז כן, זאת התקווה".