עיכוב בכניסת מתחרה בתחום המלט - בגלל החשש מעובדי נמל אשדוד
חברת נור צמנט מעוניינת לייבא מלט לארץ וביקשה לערוך לצורך כך מכרז להפעלת רציף 30, הסמוך לנמל אשדוד. אלא שחברת נמלי ישראל עדיין לא עשתה זאת - למרות שעברו חודשים מאז הבקשה
חשש מעובדי מתגובת עובדי נמל אשדוד מעכב כניסת מתחרה לנשר בתחום המלט לארץ.
הכל החל לאחר שחברת וורלד צמנט הולדינג הבריטית הכריזה לפני כשנה כי ברצונה לייבא מלט לישראל באמצעות חברת נור צמנט הישראלית, שנמצאת בשליטתה. לצורך כך, נור צמנט פנתה לחברת נמלי ישראל בבקשה
ענף המלט נשלט על ידי חברת נשר שבבעלות איי.די.בי, כאשר לב ברון מייבאת כ-15% מהענף. מקורות בענף טוענים כי לב ברון לא ממש מתחרה בנשר, מכיוון שהיא מובילה את המלט במשאיות שבשליטת תעבורה, הקשורה לנשר באמצעות משפחת לבנת, המחזיקה בשתי החברות. קבוצת תעבורה הינה מונופול בתחום הובלת המלט. בכוונת נור צמנט לחלוש על 15% נוספים מהשוק, וכן להימנע מלהוביל את המלט באמצעות משאיות מקבוצת תעבורה.
מקור ממשלתי אמר ל"כלכליסט" כי חברת נמלי ישראל מתעכבת ביציאה למכרז הפעלת רציף 30, בין היתר נוכח חשש מתגובת עובדי נמל אשדוד שמעוניינים להפעיל את הרציף בעצמם. יצוין, כי למרות שהרציף חיצוני לנמל אשדוד, ולא תחת הפעלתו, מחוייב יבואן המלט להעסיק שני עובדי נמל, בעלות העסקה יומית של כ-2,000 שקלים. הפעלת הרציף על ידי נמל אשדוד תחייב העסקה של שישה עובדי נמל.
חנוך טמפלהוף, מבעלי נור צמנט, אמר ל"כלכליסט" כי "אנחנו רוצים להתחרות בצורה שווה עם יבואנית המלט לישראל ובכך להוזיל את מחיר המלט לצרכן הסופי. העיכוב בקבלת תשובת חברת נמלי ישראל לפנייתנו גורע מיכולתנו לחדור לשוק ולהוזיל את מחירי המלט. בשל קוצר הזמנים, ומתוך הבנה כי נמלי ישראל לא תספיק לצאת למכרז בחודש וחצי שנותרו, הצענו אף פתרון אלטרנטיבי - להפעיל לסירוגין את רציף 30 יחד עם חברת לב ברון, אך טרם קיבלנו מענה".
בכירים בענף הספנות אמרו היום כי "רציף 30 בנמל אשדוד אמור לצאת למכרז בחודשים הקרובים. חברת נמלי ישראל מחכה להוראות משרד התחבורה ומשרד האוצר כדי להבין אילו תנאים ישל להעמיד בפני היזם".
בתגובה מסרה חברת נמלי ישראל: "חברת נמלי ישראל ישבה עם ראשי חברת נור סימנט במטרה להציע פתרונות לבקשותיה של חברת נור סימנט לפרוק מלט בנמל אשדוד. החברה אף דאגה לפעול בעניין מול חברת נמל אשדוד על מנת שתאפשר לחברת נור סימנט לפרוק מלט ברציפי חברת נמל אשדוד. במסגרת זו הוצגו בפני חברת נור סימנט אפשרויות לפריקת מלט ברציפים שונים בנמל אשדוד.
"חברת נור סימנט בחרה משיקוליה שלא לאמץ את הפתרונות שהוצעו לה.
"חברת נמלי ישראל אף בוחנת , בין היתר, לאור המלצות ועדת טרכטנברג את אופן המשך פריקת מלט ואת כל ההיבטים הנוגעים להמשך פעילות.
"החברה פועלת יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להגביר את פוטנציאל שינוע המלט מנמל אשדוד ולהסדיר את המשך פריקת מלט באופן שיאפשר כניסת מפעילים נוספים במרחב הנמל.
חברת נמלי ישראל פועלת ככל שזה תלוי בה ליישום כל החלטה לאומית בכלל ובאופן המעודד תחרות בפרט".