השר שלום: "מבחינתי לשמוע 'הנוסעים האחרונים לטיסה לבאר שבע' זה משהו ענק"
השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, ערך דיון לקידום הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג בנבטים, לקראת קבלת החלטת ממשלה בנושא: "זה לא יהיה קל. למערכת הביטחון השפעה עצומה"; רה"ע חולון: "צריך לכופף את הילדים של האוצר. כשיהיה כסף, לא תהיה בעיה של שר הביטחון"
"אנחנו יכולים להפוך את נושא הקמת שדה התעופה בנבטים לפרויקט לאומי מחולל שינוי", כך אמר הבוקר (ה') המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, בדיון שערך בנושא, במשרדו בתל אביב. בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה לגבי מיקום הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג, כזה שטיסות, בעיקר שכר, ינותבו אליו כשנתב"ג יגיע לשיא יכולת הקיבולת שלו של 16 מיליון נוסעים בשנה. ב-2010 עמדה הקיבולת על 11.48 מיליון נוסעים בינלאומיים.
לדיון הגיעו ראשי ערים וראשי מועצות אזוריות מרחבי הארץ, בין היתר מחולון, דימונה, מגידו, רמת ישי, שוהם, אור יהודה, מצפה רמון, ראש העין, ראשון לציון, ערד, בני שמעון ותמר. כן היו נציגי גופי איכות סביבה, אולם מרבית נציגי התעופה שהוזמנו, בהם מנכ"לי אל על וארקיע, לא הגיעו. נציג יחיד מטעם ענף התעופה היה דרור בהט, סמנכ"ל מסחר ותעופה באיי.די.בי. תיירות, בעלת ישראייר.
לדברי השר שלום, האפשרויות שנבחנות להקמת הנמל המשלים הן מגידו בעמק יזרעאל, נבטים בנגב, הרחבת נתב"ג או הקמת נמל על אי בים. על פי נתוני השר, המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד הגנת הסביבה בעד הקמת הנמל המשלים בנבטים; משרד התחבורה בעד נבטים או מגידו; משרד הביטחון בעד הרחבת נתב"ג או אי בים; משרד התיירות בעד מגידו; ומשרדי הפנים והאוצר ניטרליים.
"הייתי במצב דומה עם הקמת בית הספר לרפואה בצפת ועם הרכבת לכרמיאל", אמר השר שלום, "ברגע שיש הבנה של כל ראשי הערים שצריך ללכת יחד, הדברים קורים. גם בעיר הבה"דים הייתה התגייסות של כל ראשי הערים בנגב. כאן אנחנו מגבשים קואליציה כמעט דמיונית: דרום, צפון, גוש דן והשרון, חוברים יחד כדי להביא את השינוי". אגב, תמיכת הרשויות בצפון נובעת מכך ששם מתנגדים להקמת הנמל במגידו, והתמיכה של הרשויות במרכז נובעת מרצונן להקל את עומס הפעילות בנתב"ג.
לדברי השר, התמיכה בנבטים נובעת, בין היתר, מכך שמדובר בשדה שקיים, צבאי, "פשוט צריך להקים שם טרמינל, זה הכל. השדה מראש נבנה בסטנדרטים בינלאומיים. זהו פרויקט לאומי ממדרגה ראשונה. אין תושבים מסביב ואפשר יהיה להפעילו 24 שעות ביממה. הוא לא יפגע באיכות החיים, לא באיכות הסביבה, הזמינות מידית, ולכן אם רוצים ללכת על משהו ריאלי - זה הדבר היחידי".
"כמות התנועה האווירית בשדה הזה של חיל האוויר, היא הנמוכה מכל בסיסי חיל האוויר", המשיך השר, "לכן אנחנו חושבים שזה דבר שיכול להיות המענה הנכון. יש טענה שאומרת, שהשדה יהיה רחוק מידי ממרכז הארץ. הרי לכל אחד מאיתנו שנוחת בניו יורק, בלונדון, או בפריז - לוקח שעה להגיע למלון, וזה נראה לנו סביר לחלוטין. פה, כביש 6 יוארך עד לצומת הנגב, משדרגים את כביש 40 והדבר הכי חשוב זה הרכבת: ב-2012 תושלם המסילה הכפולה והנסיעה מבאר שבע לתל אביב תקצר ל-48 דקות".
"מבחינתי לשמוע בשדה תעופה בחו"ל: 'הנוסעים האחרונים לטיסה לבאר שבע' - זה משהו ענק. זה נראה היום חלום ודמיוני, אבל לדעתי אפשר לעשות את זה", אמר השר שלום, "זה גם יגדיל את התיירות לנגב, השדה יכול להיות טרנזיט לטיסות למזרח הרחוק, והוא גם יתרום להבאת עוד כ-300 אלף תושבים לנגב".
"השאלה היא איך אנחנו מגבשים את העניין, מי פועל מול מי ואיך מזיזים את הדבר הזה לקראת ההצבעה בממשלה", אמר, "זה לא יהיה קל. למערכת הביטחון יש השפעה עצומה. הלובי הביטחוני במערכת הציבורית-פוליטית הוא רב. אני לא חושב שיש כאן בעיה ביטחונית מבחינת הקמת השדה בנבטים. היו כבר אנשי צבא שכשהיו בתפקידם אמרו משהו, וכשעזבו את התפקיד דיברו אחרת".
בפגישה דנו הצדדים על דרכי הפעולה לקראת הצבעת הממשלה בנושא, למשל מציאת מקורות מימון לקמפיין תמיכה וריכוז הפעילות בידי מספר רשויות. בין הרעיונות שהועלו, החתמת עצומות בפסטיבלים שייערכו בחול המועד סוכות ברחבי הארץ. ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, הציע: "כל מי שיושב כאן צריך היום לשגר מכתב אישי לשר הביטחון אהוד ברק ובו יבקש נימוקים למה לא נבטים. בעוד שבוע נשלח עוד מכתב לברק, ובעוד שבועיים עוד מכתב. הוא המטרה. שאהוד ברק ייקח בחשבון שבמשך שבוע הוא מקבל מכתבים מראשי רשויות מכל הארץ, ושכל אחד כאן ידבר עם השרים מהמפלגה שלו".
סגן ראש עיריית רעננה, איתן גינזבורג, הוסיף: "הציבור חייב להבין מה אנחנו רוצים ולמה זה חשוב. צריכה להיות הבנה שזה הדבר הנכון לישראל, לנגב וגם לתושבי המרכז. אסור להשאיר את זה בצד ולהתמקד רק בקטע הלוביסטי-פוליטי, כי הממשלה הזאת בדרך כזאת או אחרת קשובה לרחשי הציבור". ראש עיריית חולון, מוטי ששון, אמר: "סילבן נמרץ. ראיתי מה הוא עשה עם הקמפיין של חופשה ביום ראשון ובית הספר לרפואה בצפת. אבל הרבה פעמים כשמישהו זורק רעיון גאוני, יהיה מישהו אחר שינסה לטרפד כדי לפגוע בו מבחינה פוליטית. לדעתי צריך לכופף את הילדים האלה של האוצר. בסופו של דבר הכל מתנקז לכסף. ברגע שיהיה כסף, לא תהיה שום בעיה ללכת לשר הביטחון".