ועדת טרכטנברג: להפריט את כלל התחבורה הציבורית עד 2015
חברי הוועדה ממליצים להקים נמלים פרטיים כדי להגדיל את התחרות. בתחום ניהול התחבורה קיימת המלצה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות
פרק התחבורה בדו"ח ועדת טרכטנברג נראה כקיבוץ שלל תכניות המגרה של משרד התחבורה כאשר חלקן כבר בביצוע, חלקן בביצוע מתקדם וחלקן לא יצא מעולם לפועל.
בתחום הנמלים, ועדת טרכטנברג חקרה וגילתה שנמלי ישראל הם מונופול בתחום התעבורה הימית. מאחר ו-95% מהסחורות בישראל ממילא
בתחום זה ממליצים שם להקים נמלים פרטיים כדי להגדיל את התחרות, אולם השר ישראל כץ כבר הצהיר קבל ועדה בנובמבר 2009 ש"הקמת נמל פרטי לא עומדת כרגע על הפרק". שנית, מי שעקב אחר כישלון ניסיונות משרד התשתיות להקים נקודת קליטה לגז הטבעי יכול לשער מה תהייה התוצאה של הקמת נמל חדש, שגודלו פי כמה ממתקן קליטה לגז. אם לא די בכך, המדינה מובילה בימים אלו מהלך של הפרטת נמלי ישראל (אילת ראשון) כך שנושא התחרות מטופל ממילא.
תחבורה ציבורית – להפריט ומהר
בנושא התחבורה הציבורית מצאו מחברי הדו"ח את כל מה שאזרחי ישראל מרגישים כל בוקר כבר 20 שנה – שקיים כשל בחיבור הפריפריה לערים. הצוות ממליץ להרחיב את פריסת הרכבות והכבישים לאורכה ורוחבה של ישראל, בדיוק מה שנעשה בתכנית נתיבי ישראל שאושרה בממשלה באפריל 2010. שר התחבורה כץ כבר הודיע אתמול (ב') על כוונתו להרחיב את התכנית כך שיימתחו כביש מסילות רכבת מאילת לקריית שמונה (נוסעים) ומאילת לאשדוד (רק רכבת, למטענים).
בתחום ניהול התחבורה קיימת המלצה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות שתרכז את הממשק בין האוטובוסים, הרכבות והמוניות בכל מחוז. ההמלצה כבר נמצאת בביצוע ולמעשה מי שינהל את הנושא בתל אביב זאת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ובחיפה "חברת יפה נוף" ובירושלים "מוריה"
בענף האוטובוסים נמצא שהסובסידיה שמקבלות דן ואגד, שמחזיקות היום כ70% מהפעילות בערים, מסתכמת ב-720 מיליון שקל בשנה ואינה שווה לזאת שמקבלים המתחרים. הוועדה ממליצה להפריט את כלל התחבורה הציבורית עד 2015 וזאת באמצעות הוצאת מכרזים לנושא בתוך 90 יום מהיום. עוד ממליצים שם להשוות את תנאי תשלום הסובסידיה לכלל המפעילים. יצוין שמשרד התחבורה כבר הוציא מכרזים להפרטת 17% מהפעילות.
בתחום התחבורה המסילתית (BRT) ממליצים בדו"ח לקדם הוצאת מכרזים בנושא כבר עד סוף השנה, מהלך שמבוצע ממילא בימים אלו.