הסופר עמוס עוז: "הצרכנות הקפיטליסטית מדכאת את רוח האדם"
מנהיגי מחאת החינוך מגבשים עתה נייד עמדה לגבי מאבקם. עמוס עוז אמר במפגש: "עדיין צריך להווכח שעומק המחאה הזו שווה לרוחב שלה"
מנהיגי מחאת החינוך מתכנסים בשעה זו במכללת סמינר הקיבוצים במטרה לגבש נייר עמדה לגבי מאבקם.
מובילי מחאת החינוך התפצלו לדיונים ב-4 נושאים: מטרות החינוך ופדגוגיה, שיוויון בחינוך, חינוך ציבורי והגיל הרך.
המפגש מהווה מפגש המשך לקונגרס החינוך שהתקיים בשבוע שעבר
בפתיחת המפגש דיבר הסופר עמוס עוז שהביע את תמיכתו במאבק החינוך, והסביר את עמדתו: "אני כאן מפני שאני איתכם. אני לא מומחה לחינוך, אני מורה זה 51 שנה. ילד בא לבית הספר בכיתה א', כשהוא מביא איתו את האוצר האנושי הגדול ביותר – הסקרנות. לטעמי, סקרנות היא מידה מוסרית. אדם סקרן הוא טוב יותר מאדם לא סקרן. אצל אנשים מבוגרים רבים הסקרנות כבר כבתה. או שהילד מוצא מי שירווה את הסקרנות הזו או שהוא כבה. לעיתים קרובות הילדים כבים. הגישה הצרכנית הקפיטליסיטית מדכאת את רוח האדם, היא מדכאת את הפנאי.
"משהו במסגרת לקוי בעיני כבר הרבה מאוד שנים. מורה לספרות צריך ללמד רק יצירות שהוא אוהב. כשמורה מלמד יצירה שהוא לא אוהב הוא פוגע בתלמיד, בעצמו וביצירה. אותו דבר לגבי היסטוריה. אף מורה לא יכול ללמד את כל ההיסטוריה. שילמד את אותם הדברים שבגללם הלך ללמוד היסטוריה. אותו דבר מורה לפיסיקה – שילמד סוגיות נבחרות, דברים שמדליקים אותו. לי לא איכפת שהאוניברסיטאות יעשו בחינות קבלה לאוניברסיטה במקום בחינות בגרות. שבתי הספר לא יכינו את התלמידים בכלל לאוניברסיטה.
"החריג היחיד הוא אזרחות. כל תלמיד חייב ללמוד 5 יחידות אזרחות. כמו שלא ייתכן שחובש לא ידע עזרה ראשונה, כך לא ייתכן שאזרח לא ידע אזרחות. כל השאר בחירה.
"עדיין צריך להווכח שעומק המחאה הזו שווה לרוחב שלה. הרוחב שלה הדהים אותי. מניין פרצו הכוחות האלו אינני יודע. ועדיין חובת ההוכחה על כולנו. להגיע לרוחב של מאות אלפי אנשים במספר שבועות זה הישג עצום, אך לא יהיה לו תוקף אם הוא לא ילווה בעומק בסבלנות, בהתמדה וביכולת לפרוט את הנושאים לפרוטות. המסה הזו צריכה לתרגם את עצמה לזירה שבה מתקבלות ההחלטות", סיכם עמוז עוז.