חברות הדלק מזהירות: אם יפגעו בנו, רכבים ממשלתיים ישלמו יותר
החברות טוענות כי ייאלצו לנקוט בצעד הזה אם המדינה תקזז מרווחי השיווק שלהן. כיום נהנים רכבים ממשלתיים מהנחה של עד 50 אגורות לליטר
הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק עלולה לפגוע בהנחות שמקבלים ציי רכב ציבוריים וממשלתיים - כך מזהירים בחברות הדלק. האזהרה תונח היום (ד') בפני ועדת הפיקוח על מחירי הדלקים, בה שותפים נציגי משרדי התשתיות והאוצר, במהלך השימועים לראשי חברות הדלק הגדולות. השימועים נערכים
ציי רכב הגדולים - ובכללם צה"ל, משטרת ישראל ומנהל הרכב הממשלתי - נהנים מהנחות גבוהות במחיר הבנזין, המוערכת ב־35-50 אגורות לליטר. אם יממשו חברות הדלק את איומן ויקטינו משמעותית את ההנחות שניתנות לציי הרכב הגדולים, יאלצו אלה לשאת בהגדלת הוצאות הדלק.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", בפברואר האחרון קיבל משרד התשתיות דו"ח שהוזמן על ידו ממשרד רו"ח לאון־אוליצקי, שם נמדדו רווחיהן של חברות הדלק. בדו"ח הומלץ להוריד את מרווח השיווק (המכונה גם סל הוצאות השיווק) בטווח שבין 20-35 אגורות לליטר.
מרווח השיווק של חברות הדלק הוא 10% ממחירו, ונחשב לאחד ממקורות הרווח העיקריים שלהן. מרווח השיווק מחושב כיחס שבין מחיר הרכש של הבנזין מבתי הזיקוק למחיר המכירה שלו בתחנות הדלק, בניכוי הוצאות. בתחילת החודש פרסם משרד האוצר שבכוונתו ליישם את הצעד בכפוף לשימוע, מה שהביא את ארבע חברות הדלק הגדולות בישראל - פז, סונול, דלק ודור אלון - לפרסם הודעות לבורסה על חשש לפגיעה קשה ברווחיהן. חלק מהחברות אף "זכו" להורדת דירוג בעקבות פרסום כוונת המדינה.
עיקר מחיר הדלק הוא המיסוי
מבדיקת "כלכליסט" עולה שחברות הדלק הכינו טיעונים משפטיים וכלכליים לקראת השימוע, במטרה להמתיק את רוע הגזרה. לטענתם, המס הישיר והעקיף (בלו+מע"מ) מהווה מעל ל־53% ממחיר הבנזין, כך שאם גורם ממשלתי רוצה להיטיב עם העם עליו לצמצם את שיעור המס טרם פגיעה בחברות הדלק. לעניין זה יצוין שרכיב המס זינק בשנים האחרונות באופן חד, ודי אם יוזכר שביולי 2008 נשק מחיר חבית הנפט (שהבנזין הוא מוצר זיקוק שלו) ל־150 דולר, מה שייצב את מחיר ליטר הבנזין (בשירות עצמי) על 7 שקלים. כיום, מחיר ליטר בנזין (בשירות עצמי) הוא 7.22 שקל, בעוד מחיר חבית הנפט נע סביב 88 דולר בלבד. טענות נוספות שיושמעו בשימועים הן שהדו"ח שמשרד התשתיות מסתמך עליו נשען על נתוני 2007, ושינויים שנערכו בענף בארבע השנים האחרונות (דרישות הגנת הסביבה, עלויות סליקה) כלל לא נלקחו בחשבון.
בג"ץ עשוי להתערב
בכירים במשק האנרגיה חוששים שמא המדינה "סימנה אותם מראש", כך שכל דיון בנושא עלול להתברר כבזבוז זמן. חלק מחברות הדלק הגדולות כבר מכינות תביעה משפטית בנושא, במקביל לנסיונות "שקטים" להגיע לפשרה עם המדינה.
על פי משרד התשתיות, החלטה סופית בנושא תתקבל בתחילת ספטמבר ותוקפה יהיה מיידי.