בלעדי ל"כלכליסט": 90% מהמכוניות שבייבוא אישי הובאו באמצעות מתווכים; 60% יוחזרו לחו"ל
נתוני ועדות הייבוא האישי של משרד התחבורה נחשפים לראשונה ומגלים שורה ארוכה של עבירות על החוק; ועדות הייבוא האישי טרם הגיעו לסיומן ובקרוב תכונס ועדה נוספת שתזמן בעלי מכוניות נוספים
בחודש מאי האחרון זומנו למשרד התחבורה עשרות בעלים של מכוניות אשר הגיעו ארצה בייבוא אישי לצורך חקירה אשר נועדה לאמת את מקוריותה של המכונית, לבדוק האם הסכום שבעליה דיווח עליו לצורך קביעת שיעור מס הקניה הוא אמיתי וכדי לבדוק האם המכונית יובאה ארצה באמצעות מתווכים. מנתוני
תחילתה של הפרשה בעתירה שהגיש איגוד יבואני הרכב לבג"ץ במרץ 2011. בעתירה דרש איגוד יבואני הרכב שמשרד התחבורה יאכוף את חוקי היבוא האישי, לפיהם יבואה של מכונית מותר אך ורק לשימושו הפרטי של המייבא, מה שמונע את יבואה של המכונית באמצעות מתווך. כתוצאה מכך זימן משרד התחבורה בחודש מאי האחרון עשרות בעלים של מכוניות אשר הגיעו ארצה ביבוא אישי.
מתיקי החקירות אשר הגיעו לידי "כלכליסט" עולה שורה של ליקויים בתהליך היבוא - כך לדוגמה בחקירה האחרונה נחשף רישיון יבוא מזויף עבור רכב שטח מסוג ג'יפ גרנד צ'רוקי. הרישיון זויף ושוכפל כך שהנתונים אשר הוצגו בו התאימו לאלה של מכונית אספנות מתוצרת מרצדס שיובאה ארצה בעבר. במקרה אחר נחשפה לקוחה אשר רכשה מיניוואן מתוצרת טויוטה אשר יובא באמצעות סוחר רכב באופן מסחרי - הליך אסור על פי חוק. בעלת הטויוטה נדרשת בימים אלה להחזיר את הרכב לארה"ב.
על פי נתוני משרד התחבורה, בשנה שעברה יובאו לישראל 2,153 מכוניות בייבוא אישי. המכונית הפופולארית ביותר בייבוא אישי היא מרצדס, ש-642 מכוניות מתוצרתה יובאו ארצה אשתקד. יצוין שעל פי נתוני משרד התחבורה, רוב המכוניות שבעליהן נדרשו להשיב את הרכב לחו"ל נפסלו לייבוא בעקבות מעורבותו של מתווך יבוא אישי. עם זאת, עוד בשנת 2009 המליצה ועדה ציבורית ברשות השופטת קיי בלאנש, אשר זומנה בהוראת משרד התחבורה, על הסדרה של מעמדם של מתווכי היבוא האישי ועל קביעת סטנדרטים לעוסקים במקצוע. למרות המלצותיה של הוועדה הנושא לא טופל.
עוד נודע ל"כלכליסט" שוועדות היבוא האישי טרם הגיעו לסיומן. לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, בעתיד הקרוב תכונס ועדה נוספת שתזמן בעלי מכוניות שהגיעו ארצה בייבוא אישי בעת האחרונה.