מבחן "כלכליסט" - סיטרו־אֵין: מכונית הפרימיום החדשה של סיטרואן
סיטרואן DS4 רוצה להיות מכונית קופה. וגם רכב שטח. וגם מכונית יוקרה. מרוב רצון, היא איבדה את הדרך
בפעם הבאה שבה תגיעו לברצלונה, עדיף בחודשי האביב, עשו לעצמכם טובה ותפסו מונית מקומית, עדיף כזו שיושב בה נהג שמסכים להפעיל את המזגן. כשהנהג ישאל בספרדית רצוצה לאן תרצו לנסוע, תגידו שאתם רוצים להגיע ללה בוקריה, השוק העירוני של ברצלונה. כשתגיעו ללה בוקריה, אל תבזבזו זמן מיותר בבהייה באלפי המקומיים והתיירים אשר נוהרים פנימה תחת שער השוק השחור. אל תצביעו בהתפעלות ישראלית לכיוון ערימות השרצים הימיים, זה לא יפה. אל תתפתו להצעותיהם הקולניות של המוכרים שיציעו לכם כוס פלסטיק עמוסה בקרח כתוש שבראשה זרועות כמה פיסות אננס עייפות, פשוט המשיכו ישירות בכיוון סופו של השוק, שמצוי בסמוך לקיר התוחם את חלקו האחורי.
שם, ממש ליד הקיר המטונף, מצוי דוכן קטן ושגרתי למראה, ובניגוד לשכניו אינו מתהדר בערימות של פרי מבריק, פירות ים או נתחי בשר אדומים. רק גריל, טבח מגודל, ברז בירה וכמה כיסאות. הכלל בדוכן פשוט: מה שאפשר להשיג באותו יום בשוק ימצא את עצמו בתוך דקות ספורות על פלטת הצלייה הרוחשת. אם מדובר בפרי, הוא יהפוך לקינוח. אם תיפלו על יום טוב, שבו הדייגים הגיעו לשוק עם שלל רציני, אז הטבח יוסיף כמה מנות לתפריט בכתב יד ויסרב באנגלית מדוברת להסביר במה מדובר, כי "הוא לא דובר אנגלית". ביום רע תסתפקו בתפריט מנוילן ונטול תוספות. לפעמים, עם קצת מזל, תיתקלו בצוות צילום מיוזע עם מנחה אנרגטית שתדחוף את עדשת המצלמה בכיוון הפלטה הלוהטת ותשאג בעברית: "לכאן באים המקומיים לאכול!". במצבים כאלה, מומלץ לעשות פרצוף של ספרדי, לא לעשות לה בושות.
המיתוג החדש של סיטרואן
לא רחוק מהשוק, בקצה לה רמבלה ליד קו המים, חונה סיטרואן DS4 החדשה. למי שאינו בקיא ברזי תורת השיווק לפי סיטרואן, הנה הסבר קצר: ב־1976 רכשה פיז'ו 90% ממניות חברת סיטרואן ומאז, במשך שנות השמונים והתשעים ייצרה סיטרואן שורה של מכוניות משעממות למדי שהתבססו על מכלולי פיז'ו. אך בעשור האחרון שינתה סיטרואן כיוון ומותגה מחדש, הפעם כיצרנית מכוניות הרפתקניות. במסגרת המיתוג החדש הוצג ב־2009 המותג DS, כשמה של מכונית סיטרואן אגדית שיוצרה בשנות החמישים. המטרה: יצירת תת־מותג המיועד להתחרות במכוניות פרימיום זולות, מבית ב.מ.וו ומרצדס, תוך חיסכון בעלויות הודות לשיתוף פלטפורמות עם דגמי סיטרואן קיימים.
DS4, במקרה זה, מבוססת על מכלוליה של סיטרואן C4. אך לדברי אנשי סיטרואן, מדובר במכונית שונה. קחו לדוגמה את הגובה -סיטרואן DS4 היא מכונית הגבוהה ב־2.8 ס"מ מ־C4. למי זה חשוב? לפי אנשי סיטרואן, למי שמעוניין ברכב כביש־שטח. בסיטרואן מתייחסים אל המכונית כאל "קופה חמש דלתות". למי זה חשוב? למי שנוהג במכונית קופה, וגילה שהדלתות הגדולות פוגעות בעמודים כאשר הן נפתחות. בדלתות האחוריות, אגב, אין חלונות כלל, כי לדברי אנשי סיטרואן מדובר כאן במכונית קופה. ההגה של DS4 מוקשח בהשוואה לדגם הרגיל, ה־C4 החדש שעליו הוא מבוסס. זה מתאים למי שרוצה להרגיש שהוא נוהג במכונית ספורט.
תא הנוסעים עצמו מזכיר במידה רבה את זה של C4. יש בו מושבי עור שעיצובם לקוח מזה של רצועות שעון, לא פחות; יש בו שפע של נגיעות כרום וגם מקום סביר לנוסעים מאחור (שאינם יכולים לפתוח את החלונות האחוריים). אך בניגוד לאחות הקטנה DS3, קשה להשתחרר כאן מהתחושה שמדובר בגרסה מהודרת של סיטרואן C4 המשפחתית.
מנוע מרשים והילוכים אטיים
DS4 תקועה בפקק ליד נמל ברצלונה. היעד -מונסראט. למרות הכביש המחורבן, למרות חישוקי גלגלים נאים וגדולים בקוטר 19 אינץ', ה־DS4 משככת את מפגעי האספלט ביעילות. למכונית המבחן יש מנוע טורבו בנפח 1.6 ליטרים שמפיק 200 כוחות סוס. מדובר במנוע מרשים ושופע כוח וגמישות, אם כי תיבת ההילוכים המשודכת אליו אטית מעט בתגובותיה. לישראל יגיעו ככל הנראה גרסאות הבנזין, לאחר שיקבלו תיבת הילוכים אוטומטית. בכביש שעולה אל פסגת הר מונסראט, ה־DS4 מפגינה התנהגות ניטרלית להפליא, אך נטולת יומרות ספורטיביות. ההגה באמת קשה יותר מזה של C4, אך עדיין אינו מעביר מידע. המתלים נוקשים במידה סבירה והבלמים מעט חלשים -מספיק כדי לעקוף בקלות שיירת תיירים הולנדיים במכוניות סטיישן, אך לא מספיק כדי לרדת מההר עם חיוך.
אם היינו בסיטרואן DS3, אחותה הקטנה של DS4, היינו מחייכים עכשיו. היינו אומרים משהו על זה שהנוסחה זהה -שיתוף פלטפורמות, צמצום עלויות ויצירת מכונית מלהיבה -אך בעוד ש־DS3 היא מכונית ספורטיבית בעלת שיק צרפתי, DS4 רוצה להיות קופה, רכב שטח, מכונית יוקרה ומכונית ספורט -יותר מדי מטרות בשביל מכונית אחת, שגם דומה למדי לסיטרואן C4 המשפחתית, שהיא מכונית מצוינת כשלעצמה.
הרבה (מדי) כוונות טובות
את ברצלונה אנו עוזבים עם לא מעט סימני שאלה. מחד, ה־DS4 היא מכונית מעניינת וגם איכותית. אחרי הכל, לא בכל יום מיוצרת מכונית עם שיק צרפתי, איכות גימור גבוהה וגם ביצועים טובים (אך לא ספורטיביים כפי שאנשי סיטרואן מצהירים). מאידך, מדובר גם במכונית שמנסה להתאים ליותר מדי נישות, שספק אם הלקוחות יאהבו. כך, לדוגמה, תוספת הגובה שבה מתהדרים אנשי סיטרואן כמעט אינה מורגשת. הניסיון לגרום ל־DS4 להרגיש כמכונית קופה הכתיב את אובדנם התמוה של החלונות האחוריים, וה־DS4 גם אינה באמת מכונית ספורט. לפי אנשי היבואנית דוד לובינסקי, מחירה של DS4 יהיה גבוה בכ־10% ממחירה של C4 מקבילה. מדובר בתוספת לא גדולה, אך עדיף להתייחס ל־DS4 יותר כאל רמת אבזור מהודרת מאוד של C4 ופחות כמכונית יוקרה העומדת בפני עצמה.