בדיקת "כלכליסט": השימוש ברכב החשמלי יעלה יותר מרכב היברידי
לרעש שעורר מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי הצטרף אתמול גם תג מחיר. בדיקת "כלכליסט" מעלה: הביטוח יהיה זול בכאלף שקל, שאלת הליסינג טרם נפתרה
לאחר חודשי המתנה ארוכים חשפה אתמול בטר פלייס את מחירה הרשמי של המכונית החשמלית, רנו פלואנס ZE. כפי שפורסם ב"כלכליסט", מחירה של הפלואנס החשמלית יחל ב־123 אלף שקל לדגם הבסיסי. הגרסה המאובזרת של הרכב, המצוידת בחישוקי מגנזיום, תעלה לצרכן 130 אלף שקל.
בנוסף חשפה בטר פלייס של שי אגסי והחברה לישראל את מחיריהן של ארבע חבילות נסיעה, שבמסגרתן בעל הרכב יכול לרכוש "חבילת קילומטרים" שנתית. בחברה התחייבו שהמחירים יהיו תקפים לארבע שנים ללא שינוי, גם אם יעלו מחירי החשמל או אם יוחלט למסות את החשמל לנסיעה. חבילות הנסיעה כוללות את החשמל שיידרש לרכב לנסיעה במגבלות הקילומטרז' שרכש, וכן התקנה של עמדת טעינה אישית ושירותי דרך.
לנתוני ההשוואה בין השימוש ברכב חשמלי לרכב היברידי לחץ כאן
החבילה הבסיסית מיועדת לנהגים אשר נוסעים עד 20 אלף ק"מ בשנה ועלותה 1,090 שקל בחודש. לשם השוואה, הנהג הישראלי הממוצע נוסע 18 אלף ק"מ בשנה, כך לפי נתוני למ"ס האחרונים. נהגים שנוסעים עד 23 אלף ק"מ בשנה ישלמו מדי חודש 1,300 שקל, עד 26 אלף ק"מ בשנה - 1,470 שקל בחודש ועד 30 אלף ק"מ בשנה - 1,599 שקל בחודש. לקוחות בטר פלייס יוכלו לטעון את מכוניתם ולהחליף סוללות ללא הגבלה, כל עוד יעמדו במגבלת הקילומטרז' המוכתבת על ידי בטר פלייס. לקוחות שיחרגו מהמגבלה ישלמו סכומים הנעים בין 0.85 שקלים לשקל אחד לכל קילומטר של חריגה, בהתאם לחבילת הנסיעה.
התקנת עמדת טעינה בחניונו הפרטי של בעל מכונית חשמלית של בטר פלייס מוגבלת בשלב זה רק למי שיש בבעלותו דירה הכוללת חניה בטאבו. לפי אנשי בטר פלייס, החברה מקיימת בימים אלה מגעים עם ועדי בתים בכמה ערים כדי לאפשר גם ללקוחות שאין בבעלותם חניה בטאבו להטעין את מכוניתם בחניון של הבניין. עוד מוסיפים בבטר פלייס כי עמדות טעינה של החברה מצויות בכמה חניונים ציבוריים בגוש דן ובערים אחרות.
הביטוח יהיה זול בכאלף שקל
בחברה מבטיחים כי מכונית חשמלית של רנו תהיה זולה ממכונית מקבילה בעלת מנוע בנזין, וזאת הודות לעלות טיפול נמוכה יותר ועלות ביטוח נמוכה. כך לדוגמה, טוענים בחברה כי בעליה של רנו פלואנס בעלת מנוע בנזין יצטרך לשלם כ־15 אלף שקל בשנה על דלק, בעוד שבעליה של פלואנס חשמלית יצטרך לשלם כ־13 אלף שקל בשנה על חשמל. בנוסף, גם ביטוח המכונית החשמלית אמור להיות זול יותר בכאלף שקל. דרור גורדון, סמנכ"ל בהכשרה חברה לביטוח, הסביר ל"כלכליסט" כי "מעשית, הרכבים הללו לא באמת גניבים. אם הסוללה טעונה אפשר לנסוע עם הרכב למרחק מוגבל, ולאחר מכן הגנב לא יוכל להטעין יותר את הרכב, כי בנקודת הטעינה סוגרים את האפשרות להטענה אחרי שדווח על גניבה".
גורדון הוסיף כי "גם מבחינת חלקי חילוף, הרכב החשמלי אטרקטיבי פחות לגנבים". לדבריו, תנאים אלו הופכים את הרכב החשמלי לזול יותר מבחינת ביטוח הן מהרכב המונע בבנזין והן מרכב היברידי, שהביטוח שלו זהה לרכב רגיל.
בנושא עלויות השימוש ברכב החשמלי, בדיקה השוואתית שערך "כלכליסט" העלתה כי השימוש ברכב החשמלי יהיה יקר יותר בהשוואה לרכב היברידי, אך זול יותר בהשוואה לרכב בנזין. כך למשל, חבילת הנסיעה הבסיסית של הרנו החשמלית תעלה 1,090 שקל בחודש לנוסעים פחות מ־20 אלף ק"מ בשנה. עלות הדלק לרכב היברידי דומה - הונדה אינסייט - לקילומטרז' זה, מוערכת בכ־690 שקל בחודש. רכב בנזין דומה, כמו טויוטה קורולה, יצרוך במרחק זה דלק בעלות של כ־1,336 שקל בחודש.
בכל הקשור בשיווקה של המכונית החשמלית ותחזוקתה, בבטר פלייס מדגישים כי סניף המכירה העיקרי ימוקם במתחם פי גלילות. בנוסף יימכרו המכוניות החשמליות גם בסוכנויות של קרסו יבואנית רנו בחיפה, בירושלים ובבאר שבע. המכוניות גם יטופלו במוסכיה של קבוצת קרסו. עוד מדגישים בבטר פלייס כי החברה מקימה בימים אלה מערך טרייד־אין, שיאפשר ללקוחות המחזיקים במכונית בעלת מנוע בנזין להחליף את מכוניתם במכונית חשמלית.
עם זאת, בחברה מדגישים שלא יתחייבו בפני הלקוחות לעסקאות "ביי־בק", שבהן החברה מתחייבת לרכוש את המכוניות מלקוחותיה בעתיד.
שאלת הליסינג טרם נפתרה
אחד מסימני השאלה העיקריים בכל הנוגע לשיווק המכונית החשמלית של בטר פלייס נוגע לחברות הליסינג, ולו עדיין לא נמצא פתרון. כיום רוב המכוניות המשפחתיות שנמכרות בישראל מגיעות לידי חברות הליסינג ולא ללקוחות הפרטיים, והפלואנס החשמלית אינה צפויה להיות יוצאת דופן. על פי אנשי בטר פלייס, כמה חברות ליסינג מקיימות מגעים עם החברה בימים אלו.
בחודשים האחרונים חתמו כמה חברות ליסינג על מזכרי הבנות מול בטר פלייס, אך ראשי חברות הליסינג הגדולות מדגישים שנכון להיום טרם חתמו על הסכמי רכש קונקרטיים. מבטר פלייס נמסר כי לא יציעו לחברות הליסינג הסכמי רכישה חוזרת, תנאי הכרחי לביצוען של עסקאות רכש בענף. עם זאת, מטיוטות חוזה של חברות ליסינג אשר הגיעו לידי "כלכליסט" עולה שבטר פלייס מתחייבת לביצוע רכישה חוזרת לרכבים אשר יימכרו לחברות הליסינג.
"הרכב יוזל בעתיד"
טיירי קוסקס, מנהל פרויקט הרכב החשמלי ברנו העולמית, התייחס אתמול במעמד ההשקה לנושא הקרינה של רכבים חשמליים. "בנושא הקרינה האלקטרו־מגנטית אנו עומדים בתקינה האירופית, ויש לנו תוצאות מצוינות", אמר קוסקס.
עוד הדגיש קוסקס כי "בל נשכח שמחירה של הפלואנס ZE כיום אינו המחיר האחרון. הטכנולוגיה תוזל בעתיד ככל שהמוצר יתפתח, מה שיאפשר הוזלה של המכונית".