$
דו"ח המבקר 2011

מינהל הרכב הממשלתי סובל מסבסוד צולב, היעדר פיקוח וחוסר כדאיות כלכלית ברכישת הרכבים

עוד עולה מן הדו"ח ניגוד עניינים במכוני הרישוי הרשאים למכור אביזרי רכב וליקויים בהצטיידות ובתקני הזיהום באוטובוסים של חברת אגד

תומר הדר 16:0117.05.11

המעבר משיטת הליסינג התפעולי לרכישה של מכוניות על ידי מינהל הרכב הממשלתי לא לווה בהשוואה כלכלית יסודית בין רכישת הרכבים ובין חכירתם בליסינג - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, המתייחס לצי הרכב הממשלתי המונה כ3,000 רכבים.

 

כאמור, בשנת 2009, לאחר כשנתיים של התקשרות הוחלט במנהל הרכב לסיים את חוזה החכירה עם חברת אלבר, שלא עמדה בהתחייבויותיה לספק רכבים ולרכוש מכוניות עבור עובדי משרדי הממשלה. עוד מצוין בדו"ח שלאחר הפסקת ההתקשרות עם אלבר, עקב מצוקת אשראי בה היו נתונות חברות הליסינג באותה עת, לא התקבלה החלטה מסודרת בנושא ההצטיידות ברכבים כנדרש. כמו כן, לאחר שחברת אלבר לא עמדה בהתחייבויותיה הוחלט שלא לחלט את ערבותה של אלבר, בסך 3 מיליון שקל, אלא להחליפה בערבות תחזוקה בסך 1.5 מיליון שקל, וזאת עקב קשיי נזילות של חברות הליסינג וכדי שהמדינה תוכל להבטיח את תחזוקתם התקינה של הרכבים שכן סופקו למנהל הרכב הממשלתי על ידי אלבר. עם זאת, על פי מבקר המדינה התפרסמו נתונים כספיים חיוביים אודות מצבה של אלבר מספר ימים לאחר קבלת ההחלטה על אי חילוט הערבות. על פי מבקר המדינה, טרם החלפת הערבויות היו מקבלי ההחלטות באגף החשכ"ל צריכים לקבל מידע אודות התאוששותה של אלבר.

 

השכרת רכב באלבר השכרת רכב באלבר

 

עוד עולה מן הדו"ח כי מנהל הרכב מחזיק במתחם של 11 דונם ברמלה בו מאוחסנים רכבים המשמשים לצרכים זמניים, אך עד כה לא נקבעו קריטריונים להחלטה אילו רכבים להקצות לשימוש זמני ואילו למכור. כמו כן, לא נבחנה לעומק אפשרות של שכירת רכב במקום הענקת רכב זמני מן המאגר.

 

עוד נתון מטריד העולה מן הדו"ח מתייחס ל"נוהל 6", לפיו מחוייבים רכבי מנהל הרכב הממשלתי במדבקת "מלשינון" אך הנוהגים ברכב מסירים את המדבקה. כך, בבדיקה שערכה ניידת בטיחות של משרד התחבורה בשנת 2009 התגלה שמתוך 47 רכבים ממשלתיים, רק שלושה נשאו את המדבקה.

 

מכוני הרישוי: מי בוחן את הבוחנים?

 

עוד עולה מדו"ח המבקר כי מכוני הטסטים נמצאים במצב של ניגוד עיניינים מאז שמשרד התחבורה אישר להם למכור אביזרי רכב. האישור עלול לעודד את מכוני הרישוי למכור אביזרים למי שנכשל בטסט וכך להגדיל את הכנסתו. כיום, יש לציין, דורש משרד התחבורה מבעלי מכוני הרישוי להציב שלט המיידע את בעל הרכב שביכולתו לתקן את הליקויים ברכבו בכל מקום שירצה, אך על פי הדו"ח הצבת השלט אינה מספיקה ויש לפתור את נושא ניגוד העיניינים. עוד עולה מן הדו"ח שתהליך הרישוי לאופנועים, אשר אינו כולל בדיקה באמצעות מכשירים, לוקה בחסר, כמו גם ההקפדה על היעדר רישום פלילי של כל מועמד המבקש להקים מכון בדיקה.

 

מכון רישוי מכון רישוי צילום: בועז אופנהיים

 

אגד: ההצטיידות בעייתית, האוטובוסים מזהמים

 

תהליך הצטיידותה של חברת אגד באוטובוסים חדשים אינו מפוקח כראוי והאוטובוסים אינם עומדים בתקני הזיהום העדכניים - כך עולה מדו"ח המבקר המסקר את פעילות חברת אגד. בשנת 2005 נחתם הסכם סובסידיה עם אגד לפיו הממשלה תממן את הצטיידות החברה באוטובוסים כדי להבטיח שאלה יהיו חדישים באמצעות קרן הצטיידות. נכון לשנת 2009 עמד התקציב על 230 מיליון שקלים. 

 

באגד לא קיים הליך מסודר להצטיידות באוטובוסים, בחירת יצרן והתקנת אבזור וכך עולה מן הדו"ח שבכל הקשור ברכישת אוטובוסים מכספי קרן ההצטיידות, אמורה אגד לפנות אל יצרני שלדות בבקשה להצעת מחיר ראשונית למפרט ולאחר מכן תזמין אוטובוס לצורך ניסוי. אך באגד לא ניהלו כל פרוטוקול של המו"מ.

 

עוד עולה מן הדו"ח כי בשנים 2003 עד 2009 רכשה אגד כמעט את כל האוטובוסים העירוניים מיצרן אחד בלבד - 745 אוטובוסים עירוניים ו-249 אוטובוסים מפרקיים. רק 7 אוטובוסים עירוניים נרכשו בתקופה זו מיצרן אחר. לטענת אגד, הסיבה לרכישה המאסיבית של אוטובוסים מיצרן בודד היא היותם היחידים המתאימים להסעה של נכים.

 

בנוסף, בספטמבר 2006 קיבלה אגד מנועי אוטובוסים בשווי של 1.5 מיליון שקל עליהם לא דיווחה לקרן ההצטיידות וב-2008 קיבלה אוטובוס קומותיים בשווי של 1.9 מיליון שקל עליו לא דיווחה לקרן ההצטיידות. בפברואר 2011, שלוש שנים לאחר המקרה, דווח דבר קבלת אוטובוס הקומותיים לקרן ההצטיידות.

 

כמו כן, על פי נתוני משרד התחבורה, שיעור האוטובוסים אשר פעילים באגד שמנועיהם מותאמים לתקן הזיהום "יורו 3" גבוה ביחס למפעילי אוטובוסים אחרים. בדצמבר 2010 הסבירה אגד שהסיבה לכך היא שמפעילים אחרים הצטיידו באוטובוסים חדישים יותר לאחר שתקני זיהום חדשים נכנסו לתוקף.

 

תגובת אגד: התחלנו לטפל בהערות

 

תגובת רון רטנר, דובר אגד, לדו"ח מבקר המדינה בנושא ההצטיידות: "אגד מעריך את עבודת המבקר, אשר התייחסה במקרה זה לתהליכים רשומיים מנהלתיים, המבוצעים בתיאום ובהנחיה של הגופים הרגולטוריים. אגד קיבל את הערות המבקר והחל לטפל בהן כבר בתהליך הבדיקה.

 

"החל מ-2003 הקפיד אגד להצטייד באוטובוסים נמוכי ריצפה, המקלים את השימוש בתחבורה ציבורית עבור אוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים, אזרחים ותיקים ואמהות עם עגלות ילדים. אגד עשה מאמצים רבים למצוא יצרנים נוספים שיעוטו לייצר שילדה המתאימה לאוטובוס נמוך ריצפה, מאמצים שצלחו רק ב-2009 והחל משנה זו הוכנס יצרן נוסף לתהליך ההצטייידות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x