רכבת לילה לרבת עמון: משרד התחבורה יפרסם מכרז להקמת רכבת העמק
בעבר חיברה הרכבת בין חיפה לדמשק. המסילה הנוכחית תחבר את חיפה עם בית שאן לאורך 60 ק"מ. מאיר דגן יקדם את חיבורה לירדן
החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) עומדת להוציא את המכרז הראשון להקמת מסילת ברזל שתחבר בין חיפה לגשר "שייח חוסין" (נהר הירדן) שבעמק בית שאן.
התוכניות השאפתניות של משרד התחבורה מייעדות למסילה זו חיבור עתידי לאירביד שבירדן, אולם בשלב הראשון תסתפק ישראל במתיחת
הממשלה החליטה להטיל את משימת התכנון לקו זה, כמו גם את המסילה העתידית בין כרמיאל לעכו, על החברה הלאומית לדרכים. יצוין שהתכנית לסלול את הקו כלולה בפרויקט "נתיבי ישראל" במסגרתו תרושת המדינה במסילות וכבישים עד סוף העשור בהשקעה כוללת של 27.5 מיליארד שקל.
מהפכה נדל"נית בעמק
במשרד התחבורה מציינים שרכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, שהוקמה בשנת 1905 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. מסלול רכבת העמק הנוכחי יוביל אותה מחיפה דרך נשר, העמקים, יוקנעם, עפולה, הגלבוע ובואכה בית שאן.
לאורך המסילה יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות שמתוכננות על תוואי הקו: תחנה בלב המפרץ, כפר יהושוע, כפר ברוך, תחנת עפולה, ותחנת בית שאן. עם השלמת סלילת המסילה ב2016 תפעל רכבת נוסעים ומטענים לרוחבה של המדינה כולה. "הירדנים מעוניינים בקידום הפרויקט שיאפשר להם להעביר ברכבת מטעני ייצוא וייבוא ירדנים לאירופה, דרך נמל חיפה. מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", ציין שר התחבורה ישראל כץ.
המכרז הראשון של רכבת העמק כולל הקמת מסילה באורך של כשישה וחצי קילומטרים בין כפר ברוך שליד מגדל העמק לנחל עדשים הסמוך לעפולה. במהלך השנה הקרובה יתפרסמו שאר המכרזים של הפרויקט. עלות סלילת המקטע הראשון נאמדת בארבעה מיליארד שקל.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, שי ברס, ציין שמסילת הרכבת החדשה מיועדת לנסיעת רכבות נוסעים ומשא עד למהירות של 160 קמ"ש. "השלמתה של מסילת העמק החוצה את המדינה לרוחבה תאפשר תנועה מהירה של נוסעים מבית שאן לחיפה ותנועת מטענים מנמל חיפה תוך צמצום תנועת המשאיות, זיהום אוויר ועומסי תנועה", סיכם.