בלעדי ל"כלכליסט": רשות ההגבלים העסקיים לא תתערב במיזוג תעש לרפאל
ברשות החליטו כי מיזוג בין חברות בבעלות אחת, זו של המדינה, כמוהו כרה־ארגון בקבוצת חברות, ובהליך כזה היא אינה נוהגת להתערב
רשות ההגבלים העסקיים לא מתכוונת להתערב במיזוג התעשייה הצבאית (תעש) לרפאל, כך נודע ל"כלכליסט". העמדה המקצועית שגיבשה רשות ההגבלים בשאלת מיזוג תעש היא כי כל עוד מדובר במיזוג לאחת מהחברות
הביטחוניות האחרות שנמצאות בבעלות ממשלתית מלאה, אין מקום להתערבותה.
לפני
העמדה שצפויה הרשות להציג היא כי מבלי להתייחס כלל לשאלה האם המיזוג מעורר קשיים תחרותיים או יוצר כוח מונופוליסטי, המיזוג לא נכנס לגדר הסמכות של הרשות ולכן אין בכוונתה לדון בו.
העמדה הזו נסמכת על תיאוריית ה"יישות הכלכלית האחת", שאינה מחמירה בבחינת מיזוגים המתקיימים בין חברות שבאותה בעלות. הרשות בחנה בימים האחרונים אם מדובר במקרה הנופל בגדר החריג, למרות העובדה שהחברות מתנהלות באופן נפרד ועצמאי, ומסתמן כי העובדה שהן נמצאות בבעלות ממשלתית מלאה הכריעה את הכף נגד התערבות במיזוג.
מכאן שהרשות לא צפויה לדון כלל בשאלה האם המיזוג מעורר קשיים תחרותיים, שכן מבחינת ההנחיות המשפטיות של הרשות, מיזוג בין חברות בבעלות אחת כמוהו כרה־ארגון בקבוצת חברות, ובהליך כזה הרשות אינה נוהגת להתערב. חוות הדעת הזו של הרשות תהיה תקפה גם אם יוחלט למזג את תעש לתוך התעשייה האווירית כפי שדורשת האחרונה.
מדובר בהחלטה משמעותית, מכיוון שהחברות המתנגדות למיזוג תעש לתוך רפאל ובראשן תע"א שקלו לפנות לממונה על הגבלים כדי לנסות ולסכלו בשל מה שהן רואות כפגיעה לכאורה בתחרות.
הטענה היתה כי חיבור בין רפאל ותעש עשוי לייצר כוח מונופוליסטי בתחום ההנעה הרקטית (מנועים לטילים), שיפגע בכושר התחרות של תע"א, שכיום רוכשת מהשתיים מנועים לטילים השונים שלה ובהם טיל החץ.
משרד הביטחון אוסר על תע"א לרכוש מנועים כאלה בחו"ל, והיא חוששת שהחברה הממוזגת רפאל־תעש תעלה את מחירי המנועים שהיא מוכרת לה. על רקע זה פנה שלשום מנכ"ל תע"א יצחק ניסן לשרי האוצר והביטחון, וביקש מהם כי אם יוחלט לבסוף על מיזוג תעש לרפאל הוא מבקש מהמדינה לפחות להרשות לחברה לרכוש מנועים בחו"ל.