מחקר: מחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% מהממוצע האירופי
על פי מחלקת המחקר של הכנסת, בין 2005 ל-2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53%, לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה
מחיר ליטר בנזין בשירות מלא – 7.27 שקל – מורכב נכון לינואר 2011 מהפרמטרים הבאים: 2.31 שקל (31.7% מהמחיר) הוא מחיר הבסיס של הדלקים שנרכשים באגן הים התיכון. המס המוטל על הדלקים (בלו) מהווה 3.09 שקל ממחיר הליטר (42.5%), סל 0.7 שקל (9.7% ממחיר הליטר) ואילו מרכיב המע"מ מהווה 0.98 שקל (13.5%). מרכיב ההוצאות האחרות (לרבות דלף) מהווה 0.06 שקל (0.8%) ואילו עמלת התדלוק על ידי עובדי התחנה מהווה 0.13 שקל, (1.8%). לפיכך, מרכיב המיסוי (בלו + מע"מ) עומד כאמור על 55.2% ממחיר הליטר.
אחד הנתונים הבולטים במחקר מתייחס לצריכת הדלק הממוצעת בישראל בשנים האחרונות. כך לדוגמה, בשנת 2009 עמדה הצריכה לנפש של בנזין 95 אוקטן בישראל על 416 ליטר, גבוהה בשיעור של 64% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה. הצריכה לנפש ב-2009 באנגליה הסתכמה ב-318 ליטר, בגרמניה 303 ליטר, באיטליה 233 ליטר, בצרפת 133 ליטר, בספרד 154 ליטר ובאוסטריה 260 ליטר.
יש לציין כי אוכלוסיית המדינות האירופיות גדולה פי כמה מאוכלוסיית ישראל, כך שחלוקת סך צריכת הבנזין במספר אזרחי המדינה עשוי להניב תוצאות שונות, אולם חסרונה של מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה מכריח הלכה למעשה את אזרחי ישראל להשתמש ברכב פרטי, ומכאן הביקוש הגבוה והקשיח לבנזין.
פז היא בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר
לדברי שאמה הכהן, בשנת 2010 הסתכמו הכנסות המדינה מבנזין ב-3.5 מיליארד שקל, היקף הכנסות דומה לזה שנרשם מענף הסולר שזוכה לפריחה באירופה ולדעיכה בישראל. שוק הדלק, שמכיל 1,036 תחנות מדן ועד אילת, מתחלק בין ארבע חברות גדולות: פז (277 תחנות, 26.7% נתח שוק), דלק (222 תחנות, 21.4% נתח שוק), סונול (221 תחנות, 21.4% נתח שוק) ודור אלון (173 תחנות, 16.7% נתח שוק). הנתונים נכונים לדצמבר 2010.
אומדני מחלקת המחקר של מעידים שסך הכנסות ארבע החברות המובילות בשוק ממכירת דלק באמצעות תחנות דלק ובאמצעות שיווק ישיר הסתכם ב-2009 בכ-19.2 מיליארד שקל, ירידה בשיעור של כ-28% לעומת שנת 2008. הירידה במחזור המכירות נבעה בעיקר מירידת מחירי הנפט והדלקים בתקופה זו. עם זאת, בכנסת טוענים שחברת פז היא מובילת השוק במונחי הכנסות עם נתח שוק של כ-40%: בשנת 2009 מכירות דלק בממוצע לתחנה בחברת פז היתה גבוהה בשיעור של כ-22% לעומת חברת הדלק האחרות - 4,881 אלף ליטר לעומת 3,999 אלף ליטר בממוצע בחברות אחרות. התוצאות מיוחסות לכוח השוק של החברה מעצם אחזקתה של בית הזיקוק באשדוד, שנמכר לחברה לפני כארבע שנים לאחר הפרטת בתי הזיקוק על ידי המדינה.