מנכ"ל בומברדייה ישראל: הרכבת מנעה מאיתנו גישה לקרונות שנשרפו
יוסי דסקל: "בומברדייה שמעה היום בבוקר בפעם הראשונה על הערכת רכבת ישראל לסיבת השריפה"
"בומברדייה שמעה בפעם הראשונה על הערכת רכבת ישראל לסיבת השריפה מהודעת הדובר היום בבוקר (ה'); זאת אף שצוות מומחים של החברה שוהה בישראל כבר מיום שלישי האחרון ובוחן את האירוע. יתרה מזאת, השריפה התרחשה ב-28 בדצמבר, ועד יום שלישי האחרון - מרחק 22 יום מהאירוע - רכבת ישראל
בומברדייה הקנדית היא החברה שאחראית על אספקת הקרונות לרכבת ישראל, וזאת שתספק את הקרונות הבאים. זאת לאחר שבאוקטובר האחרון נחתמה עסקת הרכש החדשה של רכבת ישראל של 78 קרונות בעלות של כ-600 מיליון יורו, אליה תתווסף ככל הנראה עסקה נוספת של כמחצית מהכמות בשלב מאוחר יותר.
בומברדייה לא בנתה פיסית את הדגם שנשרף (IC3); מי שייצרה אותו היא חברת הרכבות של דיימלר בנץ, אדטרנז, שנקלעה לקשיים כספיים ונרכשה על ידי בומברדייה ב-2002. מאחר שהדגם התגלה כישן ובעל ביקוש נמוך, סגרה בומברדייה את פס הייצור שהיה בדנמרק כבר ב-2004.
הקרונות שנמצאים בשימוש רכבת ישראל נרכשו בכמה עסקאות מאז שנות ה-90 ועד העשור הראשון של המילניום. כמה מ-46 הקרונות שהגיעו לישראל נרכשו כקרונות משומשים ששופצו.
שר התחבורה ישראל כץ הקים ביום האירוע צוות בדיקה מיוחד. בראש הצוות עומד פרופ' שלום הקרט מהטכניון, וחברים בו גם משה יצחקי - ראש אגף רישוי מסילתי במשרד התחבורה; יצחק שילן - מפקד שירותי כבאות והצלה בנתניה; סנ"צ נועם ביגילסקי - ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה, ומרים כהן-אתגר - מהנדסת אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה. צוות זה טרם הגיש מסקנותיו.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "על מנת למצות את חקירת אירוע הדליקה ולהגיע לחקר האמת באופן המיטבי, פועלת רכבת ישראל עם צוות יועצים חיצוניים וכן מומחים בינלאומיים באופן אינטנסיבי מאז האירוע. שיקול הדעת המקצועי באשר למעורבות היצרן בחקירה, נתון לוועדות החקירה ולאנשי המקצוע".