$
חדר ניתוח 2011

שחקני הרכש שחברות הסלולר יעלו מהספסל

כחלק מהמלחמה על כל לקוח, חברות הסלולר יכולות לפנות לשירותים שעד כה נשמרו על המדף. משיבון ויזואלי, שיתוף ספר טלפונים ותוכן לכל דורש - שלושה שירותים שכבר הוכיחו את עצמם, אבל משום מה לא קיימים בשוק בישראל. אולי ב־2011

גילעד נס 10:0528.12.10

משיבון ויזואלי: ההודעות הקוליות משתכללות

שירות המציג את ההודעות הקוליות בתפריט גרפי המאפשר לבצע פעולות שלא קיימות בישרות דואר קולי רגיל.

 

יתרונות השירות

נוחות: ההודעות מוצגות ברשימה וניתן להאזין להן בלי קשר לסדר שבו הושארו.

העברה: ניתן לשלוח הודעות קוליות למשתמשים אחרים.

שימוש: ניתן להוציא פרטים של משאיר ההודעה מבלי להאזין לה.

 

זמן קצר לאחר שהושק לראשונה האייפון בארצות הברית ב־2007 קיבלו לקוחותיו עם המכשיר שירות בשם Visual Voicemail, או "משיבון ויזואלי". הרעיון הוא פשוט - כשהלקוח מקבל התראה על דואר קולי הממתין לו בתיבה, מוצגת על מסך המכשיר רשימת המתקשרים שהשאירו את ההודעות. כך ניתן לבחור להאזין להודעה ללא חשיבות לסדר שבו הושארה. בנוסף, הלקוח יכול "להעביר הלאה" הודעה ולשלוח אותה ללקוח אחר בדומה להודעת SMS או דואר אלקטרוני, למחוק הודעות באמצעות בחירה בהן, או להוציא את פרטי הקשר של משאיר ההודעה מבלי לשמוע אותה בכלל.

 

כשהושק האייפון בישראל לפני כשנה התאכזבו הלקוחות לגלות כי שירות המשיבון הוויזואלי לא ביצע עלייה. למרבה האירוניה, החברה שעומדת מאחורי השירות המקורי לאייפון היא קומברס הישראלית, אך ספקיות הסלולר המקומיות העדיפו שלא לרכוש ממנה את השירות בטענות שונות. חלק סברו כי הלקוח הישראלי לא יהיה מעוניין בשירות, ואחרים כבר תכננו להציע תיבת מסרים מאוחדת למכשיר, שתכלול הודעות דואר אלקטרוני והודעות קוליות, וביקשו לדלג על שלב הביניים.

 

שנה חלפה והשירות עדיין לא זמין בישראל, ובינתיים נוספו מכשירים נוספים מלבד האייפון התומכים בשירות המשיבון הוויזואלי, דוגמת מכשירי סוני אריקסון ובלאקברי. מעבר לכך, השירות עצמו הלך והשתכלל. כמה חברות מציעות היום שירותי משיבון ויזואלי הכוללים שיפורים ניכרים, כהקצאת הודעה קולית שונה שתושמע לכל מתקשר שמגיע למשיבון, או שינוי ההודעה המושמעת לפי טווח שעות היום, כך שבבוקר תושמע הודעה אחת ובערב אחרת. יש כבר מי שמפתח אפשרות להשתמש ביכולות האיכון של הטלפון הסלולרי, כך שניתן יהיה להתאים את ההודעה הקולית בהתאם למיקומו של בעל המכשיר - הודעה קולית נפרדת כשהוא בבית או בנסיעה, למשל.

 

חברות הסלולר מנסות כל העת למצוא מנוע הכנסות חדש, וחלקן אף שוקלות להתחיל בגביית תשלום נפרד של כמה שקלים עבור השימוש בתא הקולי, בניגוד להכללתו בדמי השימוש החודשיים כיום. על רקע זה והאפשרות לגבות עבורו תשלום נוסף, ייתכן ששירות המשיבון הוויזואלי יגיע לישראל בשנה הבאה.

 

שיתוף ספר הטלפונים: להתקשר מהסלולרי, לדבר מהטלפון הקווי

שימוש בספר הטלפונים שבמכשיר הסלולרי כדי לבצע שיחה בטלפון הביתי בעלות נמוכה יותר.

 

יתרונות השירות

נוחות: שימוש באנשי הקשר שבטלפון הסלולרי כדי לבצע שיחה בקו הטלפון הביתי.

חיסכון: השימוש בטלפון קווי זול יותר משיחה סלולרית רגילה.

 

אנשי קשר בסלולרי אנשי קשר בסלולרי צילום: shutterstock

חברות הסלולר מעולם לא התחרו בטלפונים הנייחים בגזרת המחיר אלא בגזרת הנוחות. זמינות הטלפון הסלולרי והעובדה שהוא מכיל רשימת אנשי קשר קבועים גרמו לרבים להשתמש בו גם מהבית על חשבון קו הטלפון הקווי הזול יותר. עם זאת, הפחתת דמי הקישוריות הקרבה תוריד עוד יותר את כדאיות ביצוע השיחה מטלפון נייד מאשר מטלפון קווי ביתי, ומרכיב הנוחות עלול כבר שלא להספיק.

 

כאן נכנסת לשימוש טכנולוגיה המחברת בין הטלפון הנייד לקווי. המשתמש מאתר את המספר המבוקש במכשיר הסלולרי, ובלחיצת כפתור מתרחש תהליך שבסיומו מצלצל הטלפון הקווי שבביתו. התוצאה היא ביצוע שיחה בטלפון הקווי בעלות נמוכה יותר מבסלולרי.

 

כדי ליצור שיתוף שכזה ללא עלויות נלוות צריך לשלוט גם ברשת הקווית וגם ברשת הסלולר - שליטה שמצויה היום רק בידי פרטנר ורק לגבי לקוחות המנויים גם על שירות הטלפון הקווי שלה. ניתן לבצע את המהלך גם ללא שליטה בשתי הרשתות, אך במקרה זה השיחה תהיה כרוכה בתשלום דמי קישוריות, אם כי עדיין תהיה זולה יותר משיחה סלולרית "רגילה". ניתן להניח כי חברות הטלפון הקווי יתקפו מהצד השני, ויציעו דרכים לשתף את ספר הטלפונים הסלולרי כדי ליצור שיחה דווקא מהטלפון הקווי. עקב הסיבוך היחסי שבפתרון שיתוף הפרטים הוא צפוי להיות מוצע בעיקר לעסקים.

 

חברות הסלולר כספקיות תוכן: ליהנות מתוכן בלי להיות לקוח החברה

רכישת וקבלת תוכן מחברות הסלולר לכלל בעלי הטלפונים הסלולריים, בין אם הם לקוחות החברה ובין אם לא.

 

יתרונות השירות

יותר תוכן: לקוח סלולרי יוכל לקבל תוכן גם מחברת סלולר שהוא אינו לקוח שלה.

תחרות: המדינה אוסרת על שינויים ברשת הסלולר, שיפגעו בשירותים המועברים על גביה.

 

למרות הפוטנציאל הברור שבמכירת שירותים לקהל לקוחות גדול ככל האפשר, חברות הסלולר בישראל עדיין מעדיפות להציע את התוכן והשירותים שהן מפיקות למנוייהן בלבד. פלאפון תוחמת את שירות ה־Musix שלה רק ללקוחותיה, ופרטנר, שהתנסתה בעולם הווידיאו עם אתר OrangeTime, הגבילה את צריכתו למחשבים אישיים וללקוחותיה הסלולריים בלבד. רק סלקום השיקה שתי אפליקציות לאייפון, הזמינות גם עבור לקוחות החברות המתחרות.

 

חדירתם הגוברת של הסמארטפונים בשנתיים האחרונות הפכה את הטלפונים הסלולריים לפלטפורמה אחידה, שעליה ניתן להציע שירותים מספקי תוכן שונים. ככל שמשרד התקשורת נלחם בנטיית חברות הסלולר לכפות על לקוחותיהן שירותים דוגמת פורטלים סלולריים ותשלום מינימלי עבור גלישה אליהם - כך צריכות החברות לפנות לאפיקים נוספים כדי לנצל את פעילות התוכן.

 

עד כה, הטיעון המרכזי נגד הצעת שירותים על גבי רשתות של ספקים אחרים היה החשש שחוסר השליטה ברשת עלול לפגום באיכות השירות. מאות אלפי הישראלים שצורכים שירותי תוכן וידיאו באינטרנט, המסופקים בידי HOT ,yes, קשת ואתרים אחרים, שמטו את הקרקע מתחת לטיעון זה. הלקוח הישראלי אימץ את הטלפון הסלולרי שלו, ובמיוחד את האייפון, כמכשיר מולטימדיה בעל איכות שידור מספקת. המשמעות - זהות הגורם המשדר אינה רלבנטית עבורו.

 

טיעון אחר נגד אספקת תוכן על גבי רשתות המתחרים היה החשש שבעליהן יבצעו שינויים שיפגעו בשירות. חשש זה הוסר, לפחות רגולטורית, בעקבות איסור חסימה או פגיעה בשירות המועבר על גבי רשת סלולר, שייכנס לתוקף ב־1 בינואר במסגרת חוק ההסדרים. האיסור נולד כדי למנוע מחברות הסלולר לפגוע בתעבורת VoIP של חברות מתחרות, אך הן יוכלו ליהנות ממנו אם יספקו תכנים על גבי רשתות המתחרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x