$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - ענקית הספנות מארסק מאיימת: נפסיק לבצע משלוחים לישראל

חברת הספנות הדנית הודיעה שתנקוט צעד זה אם יאושר תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שמכפיף את חברות הספנות לחוק. בא כוחה של החברה, עו"ד דוד מלכוב: "הכבדה נוספת על החברה תהפוך את הפעילות לישראל ללא כדאית"

נעמה סיקולר 07:0221.12.10

ענקית הספנות הדנית מארסק מאיימת להפסיק לבצע משלוחים ימיים דרך נמלי ישראל, אם יאושר תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שמכפיף את חברות הספנות לחוק.

 

מארסק היא חברת הספנות הגדולה בעולם למשלוח ימי של מטענים. החברה סבורה כי אם יאושר התיקון לחוק במסגרת חוק ההסדרים, הדבר

צפוי לפגוע בכדאיות הכלכלית לפעילותה בישראל, ולכן הודיעה אתמול לחברי ועדת הכספים כי אם יאשרו את התיקון, היא תפסיק לפעול בישראל. מדובר בתיקון לחוק ההסדרים, אשר יכפיף את ענף הספנות לחוק ההגבלים העסקיים ויבטל פטור היסטורי שניתן לשני ענפים - ספנות וחקלאות. השינוי הוא חלק ממגמה של השנים האחרונות, ועיקרה צמצום פטורים ותיקים מתחולת חוק ההגבלים העסקיים.

 

ביטול פטור דומה נכנס לתוקף בשנה שעברה, בנוגע לתחרות בין מובילים אוויריים. ברשות ההגבלים מנסים כעת למנוע שיתופי פעולה דומים בענף ההובלה הימית, שבמסגרתם חברות הספנות חותמות על הסכם להעברת מטעניה של חברה אחת על אוניות החברה האחרת.

 

לדברי עו"ד דוד מלכוב ממשרד עורכי הדין ש. פרידמן, בא כוחה של החברה, "הפעילות בישראל היא נתח קטן מאוד מכלל הפעילות העולמית של החברה. כבר היום בישראל החברה פועלת תחת שלושה מכשולים מרכזיים - היותה של ישראל שוק קטן, נמליה הממוקמים בסטייה מנתיבי סחר ראשיים, ופעילות בלתי סדירה בנמלים בשל שביתות שונות והחרם הערבי. הכבדה נוספת על חברת הספנות תהפוך את הפעילות מישראל ואליה ללא כדאית. יש בחברה הבנה לרציונל שעומד מאחורי התיקון לחוק ולרצונה של רשות ההגבלים העסקיים למנוע תיאום מחירים וחלוקת נתחי שוק, אבל אנחנו סבורים שיש להמשיך לאפשר שיתופי פעולה מסוימים בין החברות. בכל מקרה יש לבחון כיצד לחוקק חוק טוב שבוחן את כל הסיטואציה ומסדיר אותה, מה שהמסגרת של חוק ההסדרים לא מאפשרת לעשות".

 

גם עובדי הענף, ובמיוחד אלה המועסקים על ידי שלושת החברות הגדולות - צים, MSC השוויצרית ומארסק ישראל - סבורים שהתיקון לחוק יפגע בהם. לדברי ברוך זלץ, יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב חיפה, "רשות ההגבלים העסקיים טוענת שיש חוקים מקבילים בכל מדינות המערב והיא צודקת, אלא שנמל חיפה לא מתחרה בנמל מרסיי אלא בנמל ביירות או פורט סעיד, ושם אין חקיקה דומה. המשמעות של החוק היא פגיעה בכושר התחרות של הנמלים הישראליים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x