$
אילון ג
צילום: גלעד קוולרציק
אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים לכל הטורים של אילון ג'דה שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית

מניה בפינצטה: הבועות של סילד אייר רחוקות מפיצוץ

יצרנית מוצרי האריזה סילד אייר, שרוב מוצריה מיועדים לתעשיית המזון, חזרה ב־2010 להציג שיפור במכירות וברווח. עם זאת, יש לה עוד כברת דרך לעבור עד לרמתה לפני המשבר

אילון ג'דה 09:2720.12.10

חברת סילד אייר (Sealed Air), המייצרת פתרונות אריזה, מעסיקה ומבדרת, ללא ידיעתה וללא כוונה מוקדמת, את ילדי העולם כבר 50 שנה. המוצר החביב עליהם ביותר הוא היריעות עם בועות האוויר שבהן עוטפים מוצרים שמגיעים במשלוח. אין גבול להנאה שהם מפיקים מפיצוץ הבועות הקטנות אחת לאחת.

 

יריעות ההגנה עם הבועות היו אחד המוצרים הראשונים שסילד ייצרה. תחום זה היווה בעבר 100% מהמכירות של סילד, אך הוא איבד באופן הדרגתי מחשיבותו במקביל לעלייתם של קווי מוצרים אחרים, והיום הוא מהווה רק 28% ממכירות החברה. יתר מכירותיה של החברה מתמקדות במוצרי אריזה חדשניים יותר, המיועדים לתעשיית המזון. בתחום זה מתמקדת החברה בייצור אריזות וואקום, מוצרי למינציה, מגשי אריזה ועוד מוצרים נלווים המשמשים לאריזת מזון.

 

תחום מוצרי האריזה לתעשיית המזון מפוצל למעשה לשני תתי־תחומים: אריזות המשמשות למזון שמופק בתהליך תעשייתי, ואריזות המיועדות לאחסון ארוחות מוכנות.

 

השפעת השינוי בתזונה

 

התחום הגדול ביותר של סילד היום הוא אריזות המזון התעשייתיות, התופסות נתח של 43% מסך המכירות. התחום הקטן יותר הנו האריזות לארוחות מוכנות, המהוות 20% מהמכירות. סילד מעריכה ששני תחומים אלו יצמחו בעתיד בגלל שתי מגמות שונות: המגמה הראשונה קשורה לגידול ברמת החלבון בתזונה של אוכלוסיית העולם.

 

ככל שעולה רמת הפיתוח הכלכלי, גוברת גם צריכת מוצרי חלב ובשר, אשר מקובל לארוז אותם באריזות ואקום לפני השיווק לצרכן הסופי. המגמה השנייה קשורה לגידול ברצונו של הצרכן להגיע למזון טרי בנוחות מקסימלית. עבור צורך זה פיתחה החברה קו מוצרים המיועד לארוחות מוכנות. שני קווי מוצרים אלו מגדירים את הקווים המפרידים (עדיין) בין משקים מפותחים ומשקים מתפתחים.

 

 

חלוקת המכירות של סילד בין ארצות הברית לשאר העולם ממחישה גם כן את המגמות הגלובליות: בשנה האחרונה היוו המכירות בארה"ב פחות ממחצית (46% בלבד) ממכירותיה של סילד, בעוד שהיתרה יועדה לשווקים שמחוצה לה.

 

שנת 2007 היתה בין השנים המוצלחות שחוותה סילד. בשנה זו הסתכמו מכירותיה ב־4.6 מיליארד דולר, והרווח הנקי הגיע לשיעור שיא של כ־7.5% מהמכירות, או 350 מיליון דולר. בשנת 2008 הצליחה סילד אף להגדיל את מכירותיה ל־4.8 מיליארד דולר, אולם הרווחיות ספגה מכה קשה בשל התייקרות חומרי גלם ושחיקה מתמשכת במכירות אריזות ההגנה למשלוחים. בשנה זו הרווח הנקי קרס לרמה של 178 מיליון דולר - בערך מחצית מהרווח בשנה הקודמת.

 

שנת מפנה

 

שנת 2009 הביאה עמה צרה חדשה בדמות צניחה של 12.5% במכירות לעומת 2008. בכך נשבר רצף ארוך שנים של צמיחה משנה לשנה. הסיבות למשבר זה נבעו משני גורמים: המשך הצמצום הטבעי בתחום אריזות המשלוח, ושחיקה דולרית של ערך המכירות מחוץ לארה"ב. כזכור, סילד הנה בעלת הטיה משמעותית ליצוא, ושחיקת היורו ומטבעות אחרים אל מול הדולר באותה שנה, על רקע משברי אשראי שזלגו לשוקי העולם, פגעה במכירות במונחים דולריים.

 

שנת 2010 מסתמנת כשנת מפנה. מכירותיה של סילד שבו לטפס קלות מעלה והסתכמו בכ־4.4 מיליארד דולר ב־12 החודשים האחרונים - גידול של 4% ביחס לתקופה המקבילה שנה קודם לכן. גם רווחיותה של החברה משתפרת על רקע מאמצי התייעלות שנקטה בשנות המשבר, וב־12 החודשים האחרונים הרווח התפעולי בכסף היה נמוך מרווח השיא ב־2007 ב־5% בלבד.

 

למרות ההתאוששות יש למניית סילד עוד כברת דרך לעשות לפני שתגיע לרמתה מלפני כמה שנים. בעולם שבו המונח "בועה" הנו די שימושי (ואף שימושי כפליים במקרה הנוכחי), נראה כי מנייתה של סילד עדיין רחוקה מלהיקרא כך.

 

הכותב הנו יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות וליחידים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול בני"ע המוזכרים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x