$
רכב

שווי שימוש והצמדה למדד - מורה נבוכים

מהו שווי השימוש, איך מחשבים אותו ואיך הוא בא לידי ביטוי בתלוש השכר? מספר הסברים לקראת עלייתו בינואר הקרוב והדיונים על הצמדתו למדד

תומר הדר 13:0518.12.10
אם חשבתם שהמאבק בנושא שווי השימוש לרכב צמוד הסתיים עוד בשלהי שנת 2009, אזי נכונה לכם הפתעה שעשויה לעלות למחזיקי הרכב הצמוד עשרות שקלים מדי חודש, ואפילו אלפי שקלים בשנה במקרים מסוימים. הכוונה היא לנושא הצמדתו של שווי השימוש הליניארי למדד המחירים לצרכן, נושא שיוכרע סופית ביום רביעי הקרוב.

 

כדי להבין את נושא ההצמדה למדד יש להתייחס לנושא שווי השימוש לרכב צמוד, הן לשיטה הליניארית והן לשיטת הקבוצות. באופן מפתיע, מחזיקי רכב צמוד רבים עדיין אינם יודעים מהו ההבדל בין השיטות ומהן העלויות שצפויות להתווסף לתלוש השכר שלהם בעוד כמה שבועות.

 

שווי שימוש הוא הסכום שמשלם למדינה כל עובד המחזיק ברכב צמוד, ומנוכה מדי חודש משכר הברוטו. סכום זה מייצג את הכנסותיה התיאורטיות של מדינת ישראל אם אותו עובד היה מחזיק במכונית בבעלותו. אין לבלבל בין שווי שימוש לבין שווי המעסיק - הסכום שמנוכה ממשכורת העובד תמורת הזכות להחזיק ברכב מדגם מסוים שהמעסיק מספק, כולל דלק, ביטוח וכמובן מחיר הרכב עצמו.

 

עד תחילת שנת 2010 היתה נהוגה בישראל שיטת חישוב שווי שימוש לפי קבוצות. חשוב לציין ששיטה זו תקפה אך ורק למי שקיבל מכונית צמודה לפני ינואר 2010. מחירי הרכב בישראל חולקו לשבע קבוצות ולכל קבוצה נקבע שווי שימוש. שווי שימוש זה עולה בהדרגה עד לשיא אשר נקבע בשנת 2011. כך לדוגמה מי שלקח מכונית משפחתית שמחירה היה 115 אלף שקל משלם בשנת 2010 מדי חודש סכום של 2,340 שקל. סכום זה יעלה באופן אוטומטי בינואר הקרוב ל-2,720 שקל.

 

לעומת זאת, כל מי שלקח מכונית ליסינג חדשה מינואר האחרון כפוף לשיטה הליניארית. שיטה זו קובעת כי שווי השימוש, מדי חודש, יקבע לפי אחוז מסוים ממחירו של הרכב שהעובד מחזיק. בדומה לשיטת הקבוצות, מדובר בשווי שימוש אשר נקבע לפי מחירו של הרכב כאשר הוא חדש.

 

 

רפורמת המיסוי הירוק נכנסת לתמונה

 

מהו ההיגיון שעומד מאחורי השיטה החדשה ומדוע צריך להחליף את שיטת החישוב? ובכן, בתחילת שנת 2010 נכנס לתוקף המתווה הנוכחי של מהלך אשר מכונה "רפורמת המיסוי הירוק". מדובר בשינוי של שיטת המיסוי על מכוניות חדשות שנמכרות בישראל. בעבר, עד כניסת הרפורמה לתוקף, הוטל על כל מכוניות הנוסעים מס אחיד, לא כולל מספר כלי רכב חריגים כגון היברידיות. עם כניסת הרפורמה לתוקף בתחילת 2010 נקבע לכל המכוניות מס קנייה קבוע של 83%, שממנו נוכו אלפי שקלים בהתאם לכמות המזהמים שהמכונית פולטת. כך נוצר מצב שבו מכוניות שבעבר שווי השימוש שלהן היה זהה, לדוגמה קיה פורטה ומאזדה 3, מתומחרות היום בפער של אלפי שקלים זו מזו, בין השאר מכיוון שמנועה של הפורטה פולט פחות מזהמים ולכן היא זכאית להטבת מס גדולה יותר. עובד שירצה לחסוך כסף בשווי השימוש יבחר במכונית הנקייה יותר, ומכיוון ששווי השימוש מחושב לפי אחוז ממחיר הרכב, המחיר הנמוך יותר יביא להוזלתו של שווי השימוש.

 

כל עובד שבחר במכונית צמודה, החל בינואר האחרון, כבר כפוף לשיטת חישוב שווי השימוש הליניארית. בשנה הראשונה, כלומר השנה הנוכחית, עומד שווי השימוש על 2.04% מהמחיר של כל מכונית שהמחיר שלה הוא פחות מ-130 אלף שקל.

 

שווי השימוש הליניארי יעלה באופן אוטומטי ב-1 בינואר הקרוב ל-2.5% מערך הרכב. כאן יש לציין עובדה חשובה: תשלום שווי השימוש בשנה הראשונה, בסך של 2.04% ממחיר הרכב, תקף אך ורק לשנת 2010. כלומר, עובד שיקח מכונית חדשה בשנה הבאה כבר ישלם שווי שימוש של 2.5% גם בשנה הראשונה. קביעת סכום של 2.04% מערך הרכב היוותה צעד חד פעמי במטרה "לרכך" את המעבר בין שיטות שווי השימוש.

 

הפרשה לא נגמרת כאן. מדוע? בגלל יבואני הרכב. בתחילת כל שנה רשאים היבואנים להעלות את מחירי המכוניות בהתאם לתנודות שערי המטבע. השנה, ככל הנראה, היבואנים שמשלמים ביין יחויבו להעלות את המחירים. על פי הערכות בענף הרכב, מחירן של מכוניות משפחתיות יפניות יעמוד על למעלה מ-121 אלף שקל.

 

מסובך? זה לא הכול. וכאן אנו מגיעים לנושא ההצמדה למדד שבגינו תתכנס ועדת הכספים בימים הקרובים. ראשית, עובדה: שווי השימוש צמוד למדד המחירים לצרכן. כלומר לשווי שימוש מתווספים עשרות שקלים מדי חודש, בשל מדד המחירים. רוב מחזיקי הרכב הצמוד בכלל אינם מודעים לדבר. עקב העובדה שהמדד מחושב מדי דצמבר, לא ניתן להצמיד לו את שווי השימוש של מכונית אשר מחושב החל מינואר. פירושו של הדבר הוא שמחזיקי רכב צמוד זוכים בשנה הראשונה ל"סוכריה" - הם לא נדרשים לשלם הצמדה למדד. כמובן שהטבה זו לא תקפה גם בשנה השנייה.

 

הדיון האמור בוועדת הכספים ייערך בעקבות טענות ארגוני התחבורה בישראל וחברת הכנסת אורית זוארץ (קדימה), לפיהן ועדת הכספים היתה אמורה להקים פורום מקצועי שבו טענות הנוגעות להצמדה למדד יישמעו, אך הדבר לא קרה. מי ינצח במאבק? ימים יגידו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x