$
בארץ

מבחן פיז"ה בחינוך: הבינוניות שולטת בישראל

התיכוניסטים הישראלים שיפרו את ביצועיהם בכל המקצועות הנמדדים - קריאה, מתמטיקה ומדעים, אך נותרו בחלק התחתון של טבלת המדינות המפותחות בכל אחת מהקטגוריות. בכולן הם גם רשמו ציון נחות מהציון הממוצע ב-OECD

תומר ולמר, ynet 14:1407.12.10
תלמידי ישראל זוכים גם השנה לציונים בינוניים ביותר במבחני פיז"ה הבינלאומיים, שמודדים את האוריינות של בני נוער ב-64 מדינות בשלושה תחומים - קריאה, מתמטיקה ומדעים. לפי הנתונים שפורסמו בצהריים (יום ג'), חל אמנם שיפור קל בביצועיהם של התלמידים במתמטיקה ובקריאה, אולם ציוניהם עדיין נמוכים בהשוואה לממוצע בארגון ה-OECD.

 

המחקר נערך על-ידי ארגון ה-OECD, שאליו הצטרפה ישראל לאחרונה, בקרב תלמידים בני 15. הוא נערך בישראל במרס 2009, בקרב מדגם מייצג של 5,761 תלמידים. במחקר השתתפו בסך הכל כ-470 אלף תלמידים מ-64 מדינות בעולם ומעיר אחת (שנחאי שבסין). הוא נערך החל משנת 2000, ומבוצע אחת לשלוש שנים. בכל מחזור מתמקד המחקר באחד מבין שלושת התחומים שבהם הוא עוסק - קריאה, מתמטיקה ומדעים, כשהשנה הושם הדגש על קריאה.

 

בקריאה קיבלו תלמידי ישראל את הציון 474, עלייה של 35 נקודות מהמבחן שתוצאותיו פורסמו ב-2007. מדובר בציון נמוך יותר מהציון הממוצע ב-OECD בתחום זה, שעומד על 493. עידוד ניתן לשאוב מכך שישראל עלתה ארבעה שלבים מאז המבחן שתוצאותיו פורסמו לפני שלוש שנים, אז ניצבה במקום ה-40 עם 439 נקודות. בשנת 2002 קיבלה ישראל 452 נקודות. רק לשם השוואה, מכסיקו זכתה בקטגוריה זו לציון 425, ספרד 481, ניו-זילנד 521, קנדה 524 ופינלנד 536.

 

במתמטיקה קיבלו תלמידי ישראל את הציון 447, עלייה של חמש נקודות מהמבחן הקודם ושל 14 נקודות מהמבחן שנערך ב-2002. עם זאת, ישראל ירדה שלב אחד מהמקום ה-40 בשנת 2006 למקום ה-41 השנה. הממוצע ב-OECD במתמטיקה עומד על 496. מכסיקו קיבלה 419 נקודות, ספרד זכתה ל-483, ניו-זילנד 519, קנדה 527 ופינלנד 541.

 

שר החינוך, גדעון סער. "הנתונים יותר ממעודדים" שר החינוך, גדעון סער. "הנתונים יותר ממעודדים" צילום: תומריקו

בתחום השלישי, תחום המדעים, קיבלו התלמידים הישראלים את הציון 455, 46 נקודות פחות מהממוצע. ישראל דורגה גם כאן במקום ה-41. בשנת 2006 צברה ישראל 454 נקודות ובשנת 2002 - 434. ציוני מדינות אחרות: מכסיקו 416, ספרד 488, ניו-זילנד 532, קנדה 529 ופינלנד 554.

 

שר החינוך, גדעון סער, אמר בתגובה על התוצאות כי הן מלמדות על שינוי לטובה בתחום השפה. "הנתונים יותר ממעודדים, ומלמדים שישראל עשתה קפיצת מדרגה של ממש בהישגיה בתחום השפה". הוא ציין כי ישראל ניצבת במקום השלישי בכל הקשור לשיפור ההישגים לעומת המבחן הקודם. "המסקנה היא שחל שינוי אמיתי בתחום השפה ביסודי ובחטיבות הביניים", אמר.

 

באשר לפערים שהתגלו שוב בין תלמידים יהודים וערבים, אמר השר סער: "הפערים גדולים, ולכן התחלנו בשנתיים האחרונות במתן דגש על החינוך במגזר הערבי ובתוכנית חדשה בלימודי שפה בבתי הספר היסודיים, ובשנה הבאה נתחיל גם בעל-יסודיים". הוא ציין שגם במתמטיקה יוכנסו בקרוב תוכניות לימוד חדשות: "בסך הכול, הצורך בתגבור במגזר הערבי הוא מאוד גדול, ואנחנו פועלים בנושא".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x