$
רכב

משרד התשתיות: טעינת רכב חשמלי בשעות העומס תעלה יותר

המשרד פרסם את תקנות הטעינה של רכב חשמלי, במסגרתן נקבע כי ספקי טעינה יחויבו ברישיון, בדומה לזה שברשות יצרני חשמל פרטיים

ליאור גוטמן 13:4607.12.10

משרד התשתיות הלאומיות מפרסם היום (ג') את העקרונות שינחו את המשרד בפיקוח על טעינת רכב חשמלי בישראל. עיקר התקנות נוגעות לניהול הטעינה, שיפוקח על ידי גורם רגולטורי במטרה למנוע עומס על רשת החשמל.

 

יצוין שבחודשים האחרונים עבדה חברת החשמל במצבי קיצון של ייצור בתפוקה קרובה ל-100%, ובחלק מהמקרים הסתייעה החברה ביצרני חשמל פרטיים כדי לענות על הביקוש לחשמל.

 

על פי משרד התשתיות, בקרת הטעינה תבוצע באמצעות פיקוח מרחוק בשיטת ה-SMART GRID, מה שיאפשר ניטור של צריכת החשמל של כל רכב חשמלי בזמן אמת. הגורם שיבצע את הטעינה בפועל יוגדר כספק שירות חיוני, בדומה לרישיון שניתן בעבר בידי חברת החשמל.

 

בקרת הטעינה תבוצע ביחס ישיר להיקף השימוש במכוניות חשמליות, כאשר משרד התשתיות מבהיר שייתכן ש"תיתכן הקמת מערכות בקרת טעינה באזורים מסוימים בלבד, ולא באופן גורף על פני כל שטח המדינה".

 

תעריף הטעינה יהיה דיפרנציאלי, כלומר אדם יוכל לטעון את המכונית החשמלית במצב בו יש עומס על הרשת, אולם לשלם על כך יותר מאשר על טעינה בשעות השפל.

 

עמדת טעינה של רכב חשמלי. המערכת תהיה פתוחה לכולם עמדת טעינה של רכב חשמלי. המערכת תהיה פתוחה לכולם

 

התקנה של יחידות הטעינה תבוצע על ידי חשמלאי מוסמך, ובאזורים ציבוריים - דוגמת חניון - עלות ההתקנה תיפול על כתפי המזמין.

 

מערכת הטעינה תהייה פתוחה לכולם (Open Access), מהלך ש"יאפשר מערכת טעינה רבת ספקים כולל גישת 'הלקוח המזדמן'". לשם יישום עיקרון זה יקבע משרד התשתיות תקן אחיד להתחברות למערכת הטעינה, "אשר יבטיח קיום אפשרות טעינה של כל רכב חשמלי בכל נקודת טעינה ציבורית או פרטית לשימוש ציבורי, מבלי שיהיה רלוונטי לאיזה ספק טעינה הוא קשור, אם בכלל". יצוין שנכון להיום רק חברת בטר פלייס של החברה לישראל מקדמת באינטנסיביות הקמת מערכת טעינה ארצית למכוניות חשמליות.

 

משנים את חוק משק החשמל - מהיום יותר ספקים

 

כדי לווסת את הפעילות התחרותית בשוק, משרד התשתיות מתכוון לשנות את חוק משק החשמל כך שספקי טעינה עתידיים יחויבו בהשגת רישיון דומה לזה שיש ליצרני חשמל פרטיים או לחברת החשמל. בעל רכב חשמלי יוכל להתקשר עם ספק טעינה שינהל את טעינת הרכב החשמלי שלו, אך לא יהיה חייב בכך, ו"השתת העלויות העודפות הנובעות מהקמת מערך טעינת כלי הרכב החשמליים תוטל רק על בעלי כלי הרכב ו/או על ספקי הטעינה".

 

עבור התענוג של רכב שאינו מזהם את הסביבה יחייב ספק השירות את הצרכנים בשלוש רמות שונות ומקבילות. האחת היא עבור תשתית ההקמה לעמודי הטעינה, השנייה היא עבור תשתית התחזוקה וההתחברות לרשת והשלישית היא חיוב עבור צריכת החשמל. על פי משרד התשתיות, כל כלי הרכב יחויבו בשקע תקני שיקבע על ידי מכון התקנים וש"יהיה בלתי ניתן לפירוק או בשקע תקני".

 

במשרד מסבירים שחיבור הרכב ליחידת הטעינה יגרום לביצוע תהליך של "הזדהות" של הרכב מול יחידת הטעינה לצורך מניעת התחשמלות על ידי מגע אקראי, ו"הזדהות" של יחידת הטעינה מול הרכב לצורך מניעת טעינה על ידי כבל טעינה לא תקני, מה שיהפוך את כבל הטעינה גם לביצוע התקשורת הדו-כיוונית בין יחידת הטעינה לכלי הרכב. פרט מעניין הוא שהמתקנים החשמליים הנדרשים לטעינת כלי הרכב יצטרכו לעמוד בתקני איכות הסביבה ככל שקיימים היום, או יחולו בעתיד בנושא קרינה אלקטרומגנטית. ממשר התשתיות נמסר כי לציבור יש רשות להביע עמדותיו בנושא זה עד לסוף דצמבר השנה, שלאחריהן יחל משרד התשתיות בביצוע מדיניות באמצעות תקנות, צווים ושינוי חוק החשמל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x