בלעדי ל"כלכליסט": המדינה תמכור את נמל אילת ב-150 מיליון שקל
כל אחזקותיה של המדינה (100%) יימסרו במכירה פרטית. בין המתמודדים: שלמה שמלצר, באמצעות מספנות ישראל, ומשקיעים זרים. ברשות החברות בודקים האם צים, כיל וקבוצת דלק יורשו להתמודד במכירה בשל החשש מניגוד עניינים
ועדת השרים לענייני הפרטה, בראשות שר האוצר יובל שטייניץ, החליטה אתמול פה אחד להפריט את חברת נמל אילת באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה (100%). גורם בכיר בענף הספנות מסביר שכוונת ההפרטה היא קודם כל להגדיל את פעולת הטעינה והפריקה של המכולות במקום, וזאת מבלי לפגוע בפעילות בנמל. כוונת המדינה כי הרוכש החדש יביא להגדלת תנועת המכולות בנמל ב־100 אלף בשנה.
בענף הספנות מעריכים כי מכירת הנמל צפויה להיעשות בשווי של 150 מיליון שקל, לאחר שהערכת שווי שנעשתה ב־2008 באמצעות חברת תאסק העניקה לחברה תג מחיר של כ־130 מיליון שקל. הסבר לכך הוא הגידול המשמעותי בתנועת המטענים בנמל לאחר ההתאוששות מהמשבר הגלובלי.
על פי החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה, המדינה תמכור את מניותיה בחברת נמל אילת בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל. זאת בהתאם להסכמי הרפורמה שנחתמו בשנת 2005. תאגידים ממשלתיים, לרבות חברות ממשלתיות, לא יורשו להשתתף בהליך המכירה. ההערכה כי רשות החברות הממשלתיות תפרסם את מסמכי המכירה במרץ 2011, ולאחריה תתבצע הערכת שווי של הנמל. המכירה צפויה להסתיים עד סוף 2011. במקביל, תוך 60 יום ייצא צו אינטרסים חיוניים, שמשאיר בידי המדינה את הבעלות על הנכסים שהם אסטרטגיים וביטחוניים.
הריכוזיות בעוכרי המתמודדים הישראלים
רשות החברות צפויה להתחשב בהליך המכירה, בין היתר, בניסיונו של המשתתף בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל. המתמודדים המקומיים צפויים להיות החברות צים, כיל וגם שלמה שמלצר, באמצעות חברת מספנות ישראל. עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי ברשות החברות בודקים האם צים, כיל וקבוצת דלק יוכלו להתמודד במכרז בשל החשש מריכוזיות: כיל מחזיקה מתקן לשינוע אשלג בנמל, ובעלות עליו עלולה לגרום לתלות של חברות בה. צים מהווה 60% מפעילות נמל חיפה, ואחזקות בנמל פרטי משלה ייתנו לה סוג של מונופול או לפחות אחזקות משמעותיות בענף הספנות. עוד נודע ל"כלכליסט" כי המתקן של כיל בנמל אילת לא ייכלל במכירת הפעילות, על רקע האפשרות שכיל כן תוכל להתמודד בסופו של דבר על הרכישה.
משקיעים זרים שעשויים להתמודד, ועמם נפגשו בכירים מרשות החברות, הם חברות הספנות AMP ההולנדית ו־HLA הגרמנית. החברה שתזכה במכרז תקבל משר התחבורה זיכיון להפעלת הנמל לתקופה של 15 שנה, עם אופציה להארכה נוספת של תקופת הזיכיון ב־10 שנים. גם עובדי הנמל, על פי כללי רשות החברות הממשלתיות, יוכלו לרכוש כ־10% מההפרטה בהנחה של 30%.
המכירה לא תכלול את הקרקע והנכסים
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
על הליך הפרטת הנמלים החליטה הממשלה כבר ב־2005, בימים שבהם בנימין נתניהו היה שר האוצר, וזאת כדי לקדם את התחרות בענף. במכירת הנמל באילת המדינה אינה מפריטה את נכסי הנמל ואת הבעלות על הקרקע, אלא רק את הפעילות בו. הסיבה: ישראל עדיין נחשבת לאי מוקף מדינות במצב של יחסים דיפלומטיים קרירים עד עוינים, וקיים פחד לסגור את היציאה הדרומית של המדינה על ידי הפקדת הנכסים והמקרקעין שם בידי גורם פרטי.
על פי נתוני האוצר, נמל אילת משנע כ־6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי בו הוא פריקה ואחסנה של מכוניות (כ־65% מפעילות הנמל). בנמל מועסקים כ־130 עובדים. פעילים מרכזיים בו הם החברה לישראל באמצעות כיל, ויבואני הרכב: דלק רכב (מאזדה), כלמוביל (יונדאי) ויוניון מוטורס (טויוטה). גורם בכיר בענף הרכב אמר שבהינתן בעל בית חדש, לא ברור אם יבואני הרכב יישארו בנמל.