$
גילעד נס

תיאוריית הקשר - ענף הסלולר: משחק המספרים הגדולים

הפחתת דמי הקישוריות כבר מעבר לפינה, והערכות על פיטורים בענף תופסות תאוצה. אך האם העובדים ישלמו בהכרח את מחיר ההתייעלות? ומדוע דואג מנכ"ל סלקום לגורל המפעילים הווירטואליים?

גילעד נס 07:5217.11.10

523 , 530, 430 ו־300 - אלה המספרים שעלו בהגרלת מספר המפוטרים בחברת פרטנר. את המספרים קיבלנו ישירות מקוראים מסורים שטרחו ושלחו אותם למערכת, תוך שהזדהו כ"עובדת פרטנר", "עובד קבלן של פרטנר" ו"עובד פרטנר, באמת!", שאף סיפק שני מספרים שונים בתוך שבוע. לפי אותם מקורות, ב־14 בנובמבר הגישה חברת סקר ששכרה פרטנר לפני כחודש את תוכנית ההתייעלות שגיבשה לחברה, ובמסגרתה פיטורי מאות עובדים, ועוד קודם לכן "נפלה ההחלטה" לפטר מאות עובדים כהכנה להקטנת רווח החברה עקב הורדת דמי הקישוריות.

כחלון. מקווה שהמפעילים הווירטואליים יביאו להורדת מחירים כחלון. מקווה שהמפעילים הווירטואליים יביאו להורדת מחירים צילום: אוראל כהן

 

הכל, כמובן, שטויות - נכון לעכשיו. הישראלי הממוצע כבר הוכיח בעבר כי הוא חיית רכילות פעלתנית במיוחד, גם אם מדובר ברכילות חסרת בסיס. כשלעניין נכנסים הרגשות השליליים כלפי חברות הסלולר בשנה האחרונה, כל המחזיק תיבת דואר אלקטרונית - גבר. ייתכן שמדובר בעובדים של חברות אחרות המעוניינים להשמיץ את המתחרה; ייתכן שמדובר בסתם גולשים משועממים ומחרחרי ריב; ואולי אלה עובדים בפרטנר עצמה, המניחים בפני העיתונאים סימני שאלה כדי שהאחרונים יבררו עבורם את התשובה.

 

איש אינו מוכן להתחייב כי חברות הסלולר לא יפטרו עובדים בחודשים הקרובים, וסביר להניח כי "התאמות מצבת כוח האדם", כפי שמכנות זאת החברות, יתבצעו במועד כלשהו. חברות שמטרתן להרוויח אינן יכולות להתנהג כבת יענה, שמא יחטאו לבעלי המניות שלהן, ויש לזכור כי הציבור מחזיק, באמצעות הבורסה, בחלק גדול מאותן חברות - עובדה הנוטה להישכח כשבעיתונים מעדיפים להבליט את דנקנר, בן־דב ואלוביץ'.

 

מצבת כוח האדם של החברות דינמית - בכל שנה מסיימות חברות הסלולר במצטבר את העסקתם של מאות עובדים, ושוכרות מאות אחרים, לרוב יותר מאשר עזבו. בכל פרויקט מהותי, כדוגמת ההכנות לניידות המספרים בשנת 2008, או השקת הרשת החדשה של פלאפון ב־2009, מגויסים עובדים שלאחר סיום הפרויקט ייפרדו מהחברה. האם מדובר ב"פיטורים"? כן, מאחר שכך מוגדר סיום מערכת היחסים בין החברה לעובד שלא ביוזמתו. האם מדובר ב"קיצוצים"? לא, מאחר שהחברה אינה מבצעת את המהלך כחלק מהתמודדות עם אירוע קשה או התכוננות לאירוע כזה.

 

במקרים רבים החלפת העובדים היוצאים בעובדים נכנסים מאפשרת את הפחתת התשלום הממוצע לכל עובד, בעיקר מכיוון שבין 70% ל־80% מהעובדים בחברות מצויים בתפקידים "פוני לקוחות", כדוגמת מוכרנים בשטח, מוקדנים במרכזי השירות הטלפוניים וכדומה, המתאפיינים בשכר לא גבוה ומתוגמלים באמצעות תמריצים (הצמודים להגדלת ההכנסות).

 

אין מצוקה אמיתית

 

"חברה שמרוויחה בשנה יותר מ־2 מיליארד שקל אינה יכולה לטעון שהפחתת דמי הקישוריות תגרום לה לפטר עובדים" - את המשפט הזה, תאמינו או לא, הוציאו מפיהם בשבוע שעבר שני מנכ"לים של חברות סלולר באירועים שונים. "פרט לעובדה שמעשה שכזה יסמן את החברות בעיני הציבור באופן סופי כשטן, ומלבד העובדה שבכל יום אני הולך במסדרון ומסתכל לעובדים שלי בעיניים, פיטורי עובדים הם מהלך שאותו צריך לשמור למצבים שבהם חברה עומדת בפני מצוקה אמיתית, ואיש מאיתנו אינו יכול לטעון שהחברות הולכות למצב כזה", אמר אחד מהם.

 

גלברד. שמועות על תוכנית לפטר מאות עובדים גלברד. שמועות על תוכנית לפטר מאות עובדים צילום: גלעד קוולרצ'יק

אולם יש מי שדווקא ממשיך לאיים בגזירת הפיטורים כמענה להגברת הלחץ על חברות הסלולר. לפחות יו"ר של חברה אחת כבר "הבטיח" בביקורו במשרד התקשורת לאחרונה כי פעולות המשרד "יובילו לפגיעה בשירות של החברות ולפיטורי עובדים". כך נוצר מצב מוזר: בהנהלות החברות מנסים לשדר הימנעות מפיטורים, בעוד שבסביבת בעלי המניות הגדולים מפזרים נבואות זעם. הכל במסגרת המאבק הפסיכולוגי, הסובב את המאבק הכלכלי והמשפטי, שנהפך בחודשים האחרונים למדורה שסביבה רוקדים בעליצות העיתונאים והטוקבקיסטים; בתוכה נמצאים כ־14.5 אלף עובדים, שרבים מהם חוששים למקום העבודה שלהם.

 

הנבואות של שפירא

 

יו"ר פרטנר אילן בן־דב טען לפני כמה חודשים כי פרטנר מקדמת בברכה כל מפעיל וירטואלי, בתנאי שישלם מחיר כדאי. גם מנכ"ל החברה יעקב גלברד מתייחס לכאורה למפעילים הווירטואליים כמטרד שניתן להפוך למטריד פחות, ולאחרונה אף טען כי במקרה הגרוע ביותר, היחס למפעילים אלה יהיה כמעין משווקי משנה של שירותי פרטנר לקהלים מסוימים. מי שנותר שקט למדי הוא גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, שבעבר הערכנו כי החברה שבראשה הוא עומד תהיה הראשונה שתשתף פעולה עם מפעיל וירטואלי, שכן האחרון יכול להניב לה הכנסות (חלקיות, אך גדולות מהאפס הנוכחי) מלקוחות הפרי־פייד שהחברה אינה משרתת כיום, ובדרך גם לפגוע בחברות האחרות.

 

בניגוד לשרון מפלאפון וגלברד מפרטנר (ודוד אבנר לפניו), מנכ"ל סלקום עמוס שפירא הוא דובר פומבי ונחרץ נגד המפעילים הווירטואליים. אך את הביקורת על כך שמשרד התקשורת מאלץ אותו לארח מתחרים ברשתו הוא משאיר לדיונים עם המשרד ולפגישות עם עיתונאים. כשהוא מצוטט, בדרך כלל בנאום באירוע ללא הקשר סלולרי, הוא מסביר לקהל שומעיו כי "למפעילים הווירטואליים אין מודל עסקי שיבטיח להם שרידות", ו"מה בסך הכל אני צריך לעשות? לתת מחיר שנמוך באגורה אחת מהמחיר שמציע המפעיל הווירטואלי".

 

הטקטיקה של שפירא מנסה להחדיר בקרב המפעילים הווירטואליים ספקות - ספק בכך ששוק הסלולר רווחי כפי ששיערו, ספק בכך שמשרד התקשורת יצליח לכפות על חברות הסלולר מחיר שיהיה אטרקטיבי בעבורן, וספק ביכולתם של המפעילים הווירטואליים לגייס מספיק מנויים כדי להגיע לאיזון תפעולי שיוביל בעתיד לרווח.

 

מפעילים בשירות השר

 

רצונו של שר התקשורת לשלב מפעילים וירטואליים בענף הסלולר נגזר מהרצון להוריד מחירים. מכיוון שהורדת מחירים באמצעות כפייה רגולטורית ישירה היתה נתקלת בהתנגדות משפטית עזה, נעזר כחלון במשרתיו לדבר מצווה, המפעילים הווירטואליים. כחלון הודה ביולי האחרון כי "אין לי ספק שאין מקום לשמונה או עשרה מפעילים וירטואליים", ובוודאי שאינו מעוניין לראות בקריסתם של אלה שאמורים לבצע עבורו את מלאכת התשת חברות הסלולר. אך סביר להניח כי אם יצליחו שני מפעילים סלולריים וירטואליים לגרום לחברות הסלולר הגדולות להגיב לכניסתם בהורדת מחירים, הרי כחלון יראה במהלך כולו הצלחה - הצרכן הישראלי ישלם פחות.

 

אך אם תצליח תוכניתו של כחלון, רומז שפירא, והחברות הגדולות יגיבו בהורדת המחירים בעצמן, המפעילים הווירטואליים לא יחזיקו מעמד וייעלמו מהשטח. את התסריט הזה מנסה שפירא להמחיש בהתבטאויותיו הפומביות, לא מדאגה לגורלם של המפעילים הווירטואליים, אלא כדי למנוע מגורל כזה להתגשם, תוך שהוא גורר למטה גם את המחירים שיציע ללקוחותיו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x