ברגע האחרון: האוצר עיכב את הלאמת הרכבת הקלה
מחלוקת בין משרדי התחבורה והאוצר ביחס לגוף שיבצע מטעם המדינה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הובילה לסיכול הצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה בנושא. משרד האוצר: "התוכניות להקמת הרכבת הקלה בת"א מתקדמות כסדרן"
משרד האוצר מנע ברגע האחרון הגשתה של הצעת החלטה לשולחן הממשלה, שמשמעותה הלאמה של פרויקט הרכבת הקלה בת"א. שר התחבורה ישראל כץ הודיע בשבוע שעבר שהצעת המחליטים - שלפיה חברת נ.ת.ע תהיה אחראית לביצוע הפרויקט - תעלה לדיון, אולם ההצעה ירדה אתמול מסדר היום בטענה ששר האוצר נמצא
עם זאת, ל"כלכליסט" נודע שהסיבה לניסיונות לדחות את ההצעה היא חשש באגף החשב הכללי שחברת נ.ת.ע, שפועלת כיום תחת יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל זמניים, תהפוך למנגנון מנופח שיתמלא במשרות מעבר לנדרש, מה שיוביל לגידול משמעותי בתקציבו.
מהצעת ההחלטה עולה כי בשנת 2011 תפרסם נ.ת.ע מכרז לאחסון קרונות הרכבת. זאת בהמשך למכרז שכבר פורסם לבנייתם, וכי העלות הכוללת של הפרויקט תעמוד על כ־11 מיליארד שקל. עוד עולה מההצעה כי בשבועות הקרובים תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות, שתהיה אחראית על איוש כלל המשרות בנ.ת.ע, ואף תטיל עליה את האחריות על פיתוח המסחר סביב תחנות הרכבת הקלה כשיוקמו. מטלה זו לא עמדה לנגד הממשלה כשהקימה את נ.ת.ע, והפקדת הנושא בידיה מנוגדת לדעת בכירים באוצר.
בתוך כך, הזכיינית המקורית של הרכבת בתל אביב, קבוצת MTS, דרשה לפני כמה ימים מצוות הבוררים בין המדינה ל־MTS שכולל את יהודית צור, בעז אוקון ועו"ד אלי זהר, לעצור את עבודות המדינה לקידום הפרויקט. הבקשה הוגשה עם תביעת בוררות בסך 1.8 מיליארד שקל. על פי פסיקת הבוררים, המדינה מחויבת להגיש את תשובתה עד יום שלישי הקרוב, ועל פי ההערכות תגיש גם היא בקשת בוררות בהיקף כספי שווה או גדול מזה שהגישה MTS. לטענת MTS, צוות הבוררים טרם קבע אם טענת המדינה שהיא הפרה את החוזה נכונה, ולכן לא ניתן לחלט את ערבויותיה, ולא ניתן לקדם את הפרויקט באופן עצמאי באמצעות חברת נ.ת.ע. מהאוצר נמסר בתגובה כי "התוכניות להקמת הרכבת הקלה בת"א על ידי המדינה מתקדמות כסדרן".