עסקת הקרונות של רכבת ישראל נסגרה עקרונית
חברת הרכבות הקנדית בומברדייה תספק 12 רכבות דו-קומתיות חדשות תוך שנתיים
עסקת הקרונות בין רכבת ישראל לחברת הרכבות הקנדית בומברדייה סוכמה עקרונית. ל"כלכליסט" נודע כי בומברדייה תספק עד סוף 2012 את 12 הרכבות הדו־קומתיות החדשות של רכבת ישראל, בתמורה לכ־625 מיליון שקל. הכרזה רשמית תתבצע לאחר חתימת ועדת המכרזים של רכבת ישראל, שצפויה להתקבל בחודש
המכרז לרכישת הרכבות פורסם לפני כחצי שנה והוא מתייחס ל־74 קרונות: חמישה קרונות נסיעה בכל רכבת, שאחד מהם מיועד לנכים, וקרון כוח אחד, שבו ממוקמים תא הנהג וציוד מיזוג האוויר. בנוסף ביקשה הרכבת שני קרונות כוח כרזרבה. הקרונות מיועדים לקווי הרכבת החדשים בראשון לציון מערב, ולקווים על המסילה הכפולה מתל אביב לבאר שבע.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" בחודש שעבר, הפער בין בומברדייה לרכבת ישראל הצטמצם ל־5 מיליון יורו בלבד, אך לאחרונה התגלו קשיים בסגירת העסקה בגלל רצונה של רכבת ישראל לקצר את לוח הזמנים לקבלת הקרונות, כדי לענות על הביקוש הצפוי. בתערוכת הרכבות שהתקיימה בגרמניה לפני כשבועיים העבירה בומברדייה הצעה ולפיה כל הקרונות יסופקו בתוך 24 חודשים מהחתימה, במקום בתוך 25 חודשים לרכבת הראשונה ושמונה חודשים נוספים לאספקת שאר הרכבות.
לוחות הזמנים האלה הניחו את דעתה של הרכבת, מה שהוביל להסכמה העקרונית. עוד נודע ל"כלכליסט" כי בדיון שהתקיים לפני כמה ימים בדירקטוריון הרכבת, ציין מנכ"ל החברה יצחק (חקי) הראל שבומברדייה נשארה למעשה החברה היחידה שעומדת בתנאי המכרז, מה שהוביל להחלטה למצות עמה את ההליך. במקור התמודדו במכרז גם סימנס הגרמנית וחברת פירמה האיטלקית, אולם הצעת פירמה נפסלה משיקולים טכניים, ואילו סימנס משכה את הצעתה.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי ועדת המכרזים העליונה טרם החליטה על הזוכה הרשמי במכרז.